Hecht/print probleem, Ender 3 V2

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Marakus
Contacteer:

Hecht/print probleem, Ender 3 V2

Bericht door Marakus » 28 okt 2021, 19:55

Goedenavond beste mensen,

Toch maar even een nieuw onderwerp gestart in plaats van doorgaan op die van een ander. Ik kom er namelijk even niet meer uit en kan hopelijk de oplossing krijgen van de ervaren 3D printers ;)

Als volgt, ik heb een Ender 3 V2 en print PLA. Het probleem is dat mijn prints niet lijken te hechten, zie foto's. Bij de eerste zie je al dat het misgaat bij de skirt. Vervolgens lijkt het PLA zich om de nozzle te wikkelen en wordt het PLA min of meer heen en weer gesleept en krijg je zo'n prop als op de 2e foto.

Wat heb ik al geprobeerd:

- Ik heb een nieuw printbed gekocht maar het probleem is ongewijzigd. Waar het oude printbed in het midden lager was is deze wel recht.

- Ik heb uiteraard geleveld, ook geprobeerd het levelen iets hoger en iets lager te doen dan gebruikelijk, beide vrijwel hetzelfde resultaat.

- Ik heb geprobeerd de temperatuur te verhogen van zowel nozzle als printbed. Normaal staan deze op 200/60 graden en dat ging goed.

- Nozzle vervangen, het filement komt er overigens recht uitlopen als je filement voert.

Dat is het volgens mij zo'n beetje :lol: hopelijk kan iemand mij verder helpen. Bij onduidelijkheid hoor ik het uiteraard graag!

Afbeelding

Afbeelding
Boardgame lover en Ender 3 V2 eigenaar :D

Rob52
Contacteer:

Re: Hecht/print probleem, Ender 3 V2

Bericht door Rob52 » 28 okt 2021, 20:39

Even een vraagje voor de zekerheid. Aangezien het kennelijk continu fout blijft gaan, is het wel PLA en geen ABS? Je zult niet de eerste zijn die daar de bietenbrug mee opgaat.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 28 okt 2021, 20:45

Iets meer aandacht besteden aan bed levelen .
Het schijnt dat dit een ender probleem is , er zijn hier veel ender gebruikers die dat probleem hebben .
Een beetje geduld en goed levelen meerde keren moet het wel lukken .
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.0

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 28 okt 2021, 21:18

Het lijkt erop dat er ook delen zijn die wel blijven hechten. Wat ik mij daarom afvraag is of het levelen wel echt goed is gegaan. Probeer het afstellen eens kruislings om te zien of er toch niet een hoek begint te duiken
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special
On the waiting list an Orcabot v0.43

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 28 okt 2021, 21:35

Twee dingen die volgens mij nog in jouw lijstje van probeersels moeten:

1. Heb je de Z-offset ook ingesteld? Zo niet, dan zou ik daar mee beginnen.
2. Heb je je extruder gekalibreerd? Zo niet, dan zou ik dat als allereerste doen. Anders lukt het straks wel met de hechting, maar moet je alsnog je extruder kalibreren omdat hij over- of onder extrudeerd. En als die dan eenmaal is gekalibreerd dan kan dat weer gevolgen hebben voor de hechting.

Ik zou dus:
1. de extruder calibreren;
2. de build plate levellen;
3. de Z-offset instellen;
4. de build plate goed schoonmaken;
5. je testprintjes draaien.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: ToRo mkI (Wanhao D9 400)
Printer 3: Prusa MK3S+
Filament: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D, PrusaSlicer

Marakus
Contacteer:

Bericht door Marakus » 28 okt 2021, 22:23

Bedankt allemaal! Heel fijn dat er zo snel en goed gereageerd wordt :)
Zappa schreef:
28 okt 2021, 21:35
Ik zou dus:
1. de extruder calibreren;
2. de build plate levellen;
5. je testprintjes draaien.
Ik ga deze stappen volgen, extruder calibreren heb ik nog niet gedaan. Eveneens als de Z-Offset instellen maar dat ga ik wel opzoeken 8-)

Rob52 schreef:
28 okt 2021, 20:39
...Aangezien het kennelijk continu fout blijft gaan, is het wel PLA en geen ABS?...
Haha dat zal wel ja maar ja het is zeker PLA

JohanG
Contacteer:

Bericht door JohanG » 28 okt 2021, 22:33

Hoe maak je je build plate schoon.
Vlgs. mij is dat dit een heel belangrijk item.
Ik gebruik de Creality glasplaat en maak deze voor iedere printjob schoon met spiritus, gebruik regelmatig fijne staalwol om de plaatschoon te maken en haal hem er eens per maand af en ontvet hem met Dasty.
Ik print hoofdzakelijk ABS en heb nog nooit een hechtmiddel gebruikt.

bnagy
Contacteer:

Bericht door bnagy » 28 okt 2021, 22:34

Aanvulling op het rijtje van Zappa bij nr. 4:

Zo te zien print je op de Creality glasplaat.
Wat bij mij erg goed werkt is de glasplaat goed schoonmaken/ontvetten met een goed merk afwasmiddel (druppeltje) en warm water, Daarna goed afdrogen met een schone theedoek. En vooral er dan met je vingers vanaf blijven!
Als dan nog (na nr. 1-3 van Zappa :D ) de boel nog niet hecht een busje 3DLac aanschaffen en dat gebruiken.
Ik print regelmatig en gebruik ongeveer 1 zo'n flesje per jaar, dus om de kosten gaat het hier niet, maar het geeft wel meer printplezier :D

En ja, er zijn mensen die zonder 3DLac uitzonderlijk goede resultaten behalen met de hechting. Maar soms heb je een klein beetje hulp in deze nodig om het printplezier te behouden.

Succes
Groeten van Barbara

2x Ender 3, Cura 4.6.1, Tinkercad
Elegoo Mars Pro, Chitubox 1.7.0

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 28 okt 2021, 22:42

De glasplaat een keer mee laten lopen in de vaatwasser kan ook helpen. Onlangs heb ik een glasplaatje voor de A13 uit China besteld en die voor gebruik in de vaatwasser mee laten draaien. Vaatwasmiddel is echt heftig spul en maakt beter schoon dan menig ander schoonmaakmiddel. Als het daarna nog niet hecht heb je een technisch probleem
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special
On the waiting list an Orcabot v0.43

Marakus
Contacteer:

Bericht door Marakus » 29 okt 2021, 09:07

Zappa schreef:
28 okt 2021, 21:35

Vraagje, alles is gelukt behalve de Z-offset dat gaat er bij mij een beetje moeilijk in :o :lol: wat ik lees is dat je daarmee de hoogte van de nozzle bijstelt. Dit zodat de nozzle een juiste afstand heeft van het printbed. Op zich logisch maar als je je bed leveled dan heeft je nozzle toch al de juiste afstand? Komt een beetje vreemd over dat je dan alsnog de Z-offset moet aanpassen want o.b.v. wat dan. Moet ik dan eerst het printbed helemaal omlaag draaien en dan aanpassen? Dat ben ik zo niet tegengekomen maar dan begrijp ik het nog wel lol, kan iemand mij dit vertellen?

Qua schoonmaak gebruik ik overigens isopropyl, dat gaat/ging altijd goed maar kan het zeker een keer laten meedraaien in de vaatwasser. Hechtspray heb ik tot nu toe nog nooit nodig gehad.

Plaats reactie