3D print resultaten niet zoals gewenst.

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Plaats reactie
Niekjuuhh
Contacteer:

3D print resultaten niet zoals gewenst.

Bericht door Niekjuuhh » 21 okt 2019, 11:01

Beste lezer,

Ik ben de afgelopen 2 jaar bezig met het bouwen van mijn 3d printer(Hypercube tech2c).
Voor een tijdje terug heb ik mijn ramps 1.6 gesloopt. Nu heb ik hiervoor inplaats een bigthreetech skr 1.3 aangeschaft. Daarnaast heb ik nog enkele dingen veranderd aan mijn x-as,z as en hotend. De laatste tijd print mijn printer niet zoals het ooit geweest is.(Zie foto 1 zoals het nu is)(Foto 2 zoals het was). Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen en waarmee ik te maken heb?(Z-wobble,Extrusion,Temperatuur?) De lijnen zijn helaas niet perfect boven elkaar geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Alsjeblieft help!

Rob52
Contacteer:

Re: 3D print resultaten niet zoals gewenst.

Bericht door Rob52 » 21 okt 2019, 11:10

Misschien niet de ideale layer hight? Er zit op de een of andere manier een herhalingspatroon in. Kan ook te slappe riemen zijn, ik gok maar. Je geeft wel aan dat je wat dingen hebt veranderd, maar niet WAT. Welke firmware draai je erop enz. zonder informatie wordt het moeilijk. Zeker op afstand. In het slechtste geval weer eerst terug naar af en één voor één de veranderingen doorvoeren. En na elke verandering testen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Niekjuuhh
Contacteer:

Bericht door Niekjuuhh » 21 okt 2019, 12:07

Rob52 schreef:
21 okt 2019, 11:10
Misschien niet de ideale layer hight? Er zit op de een of andere manier een herhalingspatroon in. Kan ook te slappe riemen zijn, ik gok maar. Je geeft wel aan dat je wat dingen hebt veranderd, maar niet WAT. Welke firmware draai je erop enz. zonder informatie wordt het moeilijk. Zeker op afstand. In het slechtste geval weer eerst terug naar af en één voor één de veranderingen doorvoeren. En na elke verandering testen.
Heb verschillende layer heights geprobeerd probleem blijft ontstaan! Riemen zitten goed, niet te strak niet te los. Ik ben van ramps 1.6 overgegaan naar skr 1.3 dus ook naar marlin v2.0

Verder heb ik een aluminium buildplate gekocht met een antibacklash nut en een nema 17 motor met de draadstang geintergreerd.

De x as heb ik nog iets opgeschuurd zodat hij soepeler liep. Toen kwam ik erachter dat er behoorlijke speling op zat. Dit heb ik verholpen door igus glijlager te gebruiken en nieuwe carbon rods te plaatsen. Dit heeft de speling verholpen maar helaas blijft de kwaliteit slecht.

Ik merk inderdaad wel op dat hij soms perfecte lijnen bovem elkaar plaatst en daarna ineens weer mis.

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 21 okt 2019, 12:35

Als je een kubus print heeft hij het dan in alle richtingen? Op de foto is maar 1 zijde te zien. Als het de Z-as is omdat er hoogteverschillen in de lagen zitten moet je daar zoeken. Zijn het alleen de voor- en achterzijde dan is het (waarschijnlijk) de Y-as en zijn het alleen de zijkanten dan is het (waarschijnlijk de X-as. Maar dat had je zelf ook wel bedacht neem ik aan. Het kan natuurlijk ook nog een combinatie van allemaal zijn. Zelf heb ik juist de Igus lagers vanwege soortgelijke problemen er juist weer uit geknikkerd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 21 okt 2019, 14:55

Ik gok ook op de igus lagers, blijken vaak toch niet ideaal, maar dan moet je dus weer terug naar de kogellager en dat gaat dan weer mis op de carbon assen denk ik.
Zelf zou ik gewoon weer op de stalen assen terug gaan, maar dan wel op geharde H6 kwaliteit, hiervan is de tolerantie beter en slijten niet, opschuren kun je dus dan ook wel vergeten ;) ;), en ja de riemspanning is ook wel heel belangrijk, je hebt niet toevallig wat rommel op je tanden zitten van de riem omloop rollen? want dan heb je natuurlijk ook kleine afwijkingen in de bewegingen, of gewoon een slechte riem.

Hardy
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
https://i.postimg.cc/jjHS2Tk3/ultifaker-1.jpg
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D MKS SgenL(32bit),TMC-2208/2209,MKS TFT35 display
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=3219

Niekjuuhh
Contacteer:

Bericht door Niekjuuhh » 21 okt 2019, 15:32

Rob52 schreef:
21 okt 2019, 12:35
Als je een kubus print heeft hij het dan in alle richtingen? Op de foto is maar 1 zijde te zien. Als het de Z-as is omdat er hoogteverschillen in de lagen zitten moet je daar zoeken. Zijn het alleen de voor- en achterzijde dan is het (waarschijnlijk) de Y-as en zijn het alleen de zijkanten dan is het (waarschijnlijk de X-as. Maar dat had je zelf ook wel bedacht neem ik aan. Het kan natuurlijk ook nog een combinatie van allemaal zijn. Zelf heb ik juist de Igus lagers vanwege soortgelijke problemen er juist weer uit geknikkerd.
Het probleem zit in alle richtingen!

Niekjuuhh
Contacteer:

Bericht door Niekjuuhh » 21 okt 2019, 15:38

hardy schreef:
21 okt 2019, 14:55
Ik gok ook op de igus lagers, blijken vaak toch niet ideaal, maar dan moet je dus weer terug naar de kogellager en dat gaat dan weer mis op de carbon assen denk ik.
Zelf zou ik gewoon weer op de stalen assen terug gaan, maar dan wel op geharde H6 kwaliteit, hiervan is de tolerantie beter en slijten niet, opschuren kun je dus dan ook wel vergeten ;) ;), en ja de riemspanning is ook wel heel belangrijk, je hebt niet toevallig wat rommel op je tanden zitten van de riem omloop rollen? want dan heb je natuurlijk ook kleine afwijkingen in de bewegingen, of gewoon een slechte riem.

Hardy
Eerst gebruikte ik koperen bushings(Toen hij nog mooie kwaliteit leverde!)! En nu de igus lagers. Bij beide blijf ik het zelfde probleem houden.

Zou deze viezigheid zulke grote problemen kunnen veroorzaken?

Afbeelding
Afbeelding

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 21 okt 2019, 16:21

Ik zou ze in ieder geval schoonmaken, het zou natuurlijk ook nog een Z-wobble kunnen zijn, dat zou je moeten kunnen zien door te kijken wanner een layer b.v. aan de voorzijde iets naar buiten gaat of die zelfde layer aan de achterzij juist naar binnen gaat, maar dat zou ook beteken dat je Z-geleiders teveel speling hebben.
Het is wel een puzzle om dit probleem te takkelen.
Ik heb destijds ook overwogen om zo'n hypercube te bouwen, maar ik was toch bang voor problemen, omdat je zulke lange riemen nodig heb met de bijbehorende aantal transport rolletjes, ook zag ik eigenlijk nergens iemand die er erg mooie resultaten mee behaalde, dus heb ik toch gewoon een cube met apart aangedreven assen gebouwd en die geeft een uitstekend resultaat tot nu toe.

Hardy
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
https://i.postimg.cc/jjHS2Tk3/ultifaker-1.jpg
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D MKS SgenL(32bit),TMC-2208/2209,MKS TFT35 display
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=3219

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 21 okt 2019, 17:25

Heb je die GT2 tandriemen wel eens gecontroleerd op rek? Er uit halen en kijken of je ze uit kan trekken?

Niekjuuhh
Contacteer:

Bericht door Niekjuuhh » 21 okt 2019, 17:42

vincent1971 schreef:
21 okt 2019, 17:25
Heb je die GT2 tandriemen wel eens gecontroleerd op rek? Er uit halen en kijken of je ze uit kan trekken?
Niet gecontroleerd! Kan ik wel is doen.

Ik heb al wel geprobeerd nieuwe tandriemen te gebruiken. Dit ook zonder succes

Plaats reactie