Eerste printer

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
Plaats reactie
Tommykat14
Contacteer:

Eerste printer

Bericht door Tommykat14 » 09 nov 2021, 08:39

Beste forumleden,

Ik wil gaan beginnen met 3D printen. Ik heb nog geen printer.
Nu zit ik te denken aan de Creality ender 5 pro. Naast dat ik het een mooie printer vind. Denk ik dat het ook een printer is die niet allerlei updates nodig. Er zit al een goede voeding in. Ook is hij door de steppendriver een stuk stiller en heeft ook een mooi bouw volume.
Maar mijn vraag is of dit een goede printer is voor een eerste printer of is de Creality ender 3 V2 een betere keuze?

Mvg,
Hans

wim62
Contacteer:

Re: Eerste printer

Bericht door wim62 » 09 nov 2021, 16:16

Dat is heel persoonlijk .
Het ligt eraan wat je wilt printen en hoe groot je objecten worden .
En upgrades hebt je normaal gesproken niet nodig .
De meeste fouten die ik op dit forum tegen komt is dat ze een upgrade hebben gedaan en dat de printer niet meer goed werkt .
Dat is meestal een menselijke fout .
Google eens op ender 5 pro vs ender 3 V2 daar staat veel info .
Suc6.
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.0

Marakus
Contacteer:

Bericht door Marakus » 09 nov 2021, 16:34

Welkom Tommy!

Leuk, ik ben ook nog nieuw in de 3D wereld maar inderdaad het hangt ook van je print doelen af. Wim heeft overigens gelijk updates zijn zeker in het begin helemaal niet nodig, begin daar pas aan als het 1. nodig is ofwel vervangen bij defect of 2. je op zijn minst de printer goed kent voordat je wilt updaten. Ik kan erover mee praten ;)

Anyway ik denk dat beide valide opties zijn. Als ikzelf opnieuw mijn eerste printer kon kopen dan zou ik in ieder geval voor automatische bedleveling gaan. Dan moet dat budgettair natuurlijk een optie zijn want die zijn iets duurder, bijvoorbeeld de 'Creality 3D CR 6 SE' (50 euro duurder) dat zou nu denk ik mijn keuze zijn of de 'Creality 3D CR 20 Pro' (20 euro duurder). Aan de andere kant van handmatig levelen leer je wel een hoop :)
Boardgame lover en Ender 3 V2 eigenaar :D

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 09 nov 2021, 16:49

Hans. Weet je al wat je wilt printen? ;)
DesignSparkM 5.0
Cura 4.11.0
Artillery Sidewinder X-1
Artillery Genius
JGMaker Artist-D Pro (idex)

Banditoz
Contacteer:

Bericht door Banditoz » 09 nov 2021, 18:38

Ik heb ook een ender 5 pro en na alles netjes in elkaar te zetten en goed het printbed te levelen kon ik prima printen. Ik heb wel "upgrades" gedaan maar meer onder het mom van niet omdat het moet maar omdat het kan :D. De voeding was trouwens bij mij geen meanwell, die heb ik vorige week wel vervangen maar dat doet niks aan de printkwaliteit. Ik zou in het begin zoals hier ook vaak geadviseerd gewoon lekker gaan printen met de basis. Ik ben tot nog toe heel tevreden met de ender 5 pro . Ik heb ook een ender 3 pro, al een jaar of 3 en die is ook prima maar die was in het begin niet om aan te horen met een 8 bit moederbord.
Groet, Michel

Ender 3 pro met upgrades; skr mini e3 v1.2, btt touchscreen, all metal hotend en metal extruder. Ender 5 pro met upgrades; skr mini ee v2, btt touchscreen en all metal hotend.

Tommykat14
Contacteer:

Bericht door Tommykat14 » 09 nov 2021, 21:54

Bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen.
Ik denk dat ik binnenkort een Creality ender 5 pro ga aanschaffen. En dan lekker spelen en leren.
Frits. Ik heb nog geen strakke plannen met wat ik allemaal zou willen printen. :) Ik wil meer weten wat er mogelijk is en de printer kunnen upgraden in de toekomst.

Plaats reactie