Prusa i3 MK3S+ kit besteld

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
Cerberus
Contacteer:

Re: Prusa i3 MK3S+ kit besteld

Bericht door Cerberus » 20 aug 2021, 22:02

Ik gebruik sinds een paar maanden ook de Prusa MK3S+ en ben er ook erg tevreden over. Herken helemaal wat je zegt.

Ik heb ook de MMU erbij gekocht en ben daar ook mee aan de slag gegaan. Heb een tijd zitten vervelen met de IR filament controler, maar dt bleek een foutje in de geprinte parts. De oplossing hiervoor gevonden op Thingeverse, maar Prusa heeft me ook direct vervangende onderdelen gestuurd. Die heb ik niet meer gebruikt omdat de onderdelen van Thingeverse prima werken, maar wel dikke complimenten voor de ondersteuning vanuit Prusa.

Mijn uitdaging nu is het maken/ontwerpen van onderdelen die uit meeredere parts bestaan zoda ik ze dus ook in meerdere kleuren kan printen. Daar begrijp ik tot op heden nog helmaal niets van. Als ik er niet uitkom zal ik hier nog wel om hulp vragen, hoort niet in deze post.

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 11 sep 2021, 19:42

De afgelopen weken heeft mijn MK3S+ al vele uren gedraaid. Deze week kwam eindelijk het Polycarbonaat (PC) binnen dat ik hoop te gebruiken op deze printer. Ik had al 2 testrolletjes hier liggen van PolyMaker PolyMax PC en PolyLite PC en daarmee printen leek al succesvol. Nu ik normale rollen heb kan ik me ook aan wat grotere prints wagen. Het eerste object was een katrol: https://www.prusaprinters.org/prints/31 ... lley/files.

Van het laatste beetje van het testrolletje en de rest met de normale rol van PolyMaker PolyMax PC, is dit het resultaat.
Afbeelding

Ik heb dit geprint op de 'satin' sheet van de printer, goed schoongemaakt, maar verder zonder andere spullen erop gesmeerd. Dat gaat op zich goed, hoewel de pulley-body zich een beetje had losgemaakt van het bed. Dat zag ik toen de printer klaar was.

De volgende heb ik geprint in PolyMaker PolyLite PC. Deze keer met een raft, groot genoeg om ook een skirt erop te printen. Deze skirt adviseert Prusa te gebruiken om zo de hitte rond het te printen object vast te houden.
Afbeelding
Afbeelding

Zodra het printen klaar is en het bed tot 80C is afgekoeld laat het geheel los van het bed. Het losmaken van de objecten van de raft was wel wat werk. Ik moet de raft bij dit filament nog eens goed afstellen, want momenteel zit het nét iets te vast.
Afbeelding

Als de geprinte objecten direct na het printen nog even de oven in gaan op 100C voor 2 uur, dan wordt het eindresultaat nóg steviger, omdat de spanningen dan uit het geprinte object gaan. Ik heb na het bakken in de oven beide katrollen nog even mishandeld, door ze een aantal keer flink hard op de betonnen vloer van de garage te gooien. Geen probleem voor dit filament. Vandaag heb ik ze gebruikt in de garage om een fiets aan op te hangen. Geen probleem. Daarna ben ik zelf ook maar eens aan één van de katrollen gaan hangen. Ook met de bijna 90kg van mij heeft het ding geen probleem.

Ik ben blij dat ik met deze printer nu ook in staat ben om PC te gebruiken, toch een van de betere plastics vanwege de treksterkte, slagvastheid en vooral de hoge temperatuur dat deze kan hebben.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: ToRo mkI (Wanhao D9 400)
Printer 3: Prusa MK3S+
Overig: Palette 2
Filament: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 11 sep 2021, 20:57

Zo zie je maar weer, wie investeert in een goede printer kan er alles mee maken
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special
On the waiting list an Orcabot v0.43

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 11 sep 2021, 22:05

PrintEngineer schreef:
11 sep 2021, 20:57
Zo zie je maar weer, wie investeert in een goede printer kan er alles mee maken
Daar ben ik het niet mee eens PrintEngineer .
Een goed kopen printer kan net zo goed printen als een dure printer als je maar weet hoe je hem goed opbouw en afstelt .
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.9

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 11 sep 2021, 22:32

Je hoeft ook niet met mij eens te zijn hoor. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening in dit democratische land. Daarom doen we er ook altijd zo lang over om een kabinet te vormen
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special
On the waiting list an Orcabot v0.43

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 12 sep 2021, 00:16

Je hoeft niet persé een Prusa te hebben om alles te kunnen maken. Met mijn Wanhao i3+ heb ik vele jaren vanalles gemaakt. Dat ben ik eens met Wim62. Het goed opbouwen en afstellen is zeker van belang. Echter bij Prusa wordt aan QA gedaan en dat merk je bij de kit. Alles past gewoon goed, geen gedoe met scheve onderdelen. De vele kalibraties die er in de firmware zitten helpen ook mee bij de afstelling. Daar komt bij het gebruiksgemak dat de MK3S+ heeft, waardoor de gebruiker niet veel handelingen meer hoeft te doen om te starten met printen. En last but not least, de hoge nozzle- en bedtemperatuur van de Prusa, die het printen met bijvoorbeeld PC mogelijk maken.

Voor mij is dat totaalpakket van grote meerwaarde. Dat maakt voor mij deze Prusa een goede printer. Dat deze dan wat duurder is dan de meeste Chinese printers, heb ik er graag voor over. Om bij jouw woorden te blijven Wim62: Een goedkope printer kan inderdaad net zo goed printen als een dure printer, maar een dure geeft zo veel meer dan alleen goede prints.
Linksom of rechtsom, het is maar wat de gek er voor over heeft. Is dat niet altijd het geval?
Filament: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 12 sep 2021, 08:46

Zappa schreef:
12 sep 2021, 00:16
Je hoeft niet persé een Prusa te hebben, echter bij Prusa wordt aan QA gedaan en dat merk je bij de kit. Alles past gewoon goed, geen gedoe met scheve onderdelen. De vele kalibraties die er in de firmware zitten helpen ook mee bij de afstelling. Daar komt bij het gebruiksgemak dat de MK3S+ heeft, waardoor de gebruiker niet veel handelingen meer hoeft te doen om te starten met printen.
Helemaal mee eens, het ligt er gewoon aan waar je prioriteiten liggen, gaat het alleen om goed en makkelijk te kunnen printen dan ga je voor b.v. een Prusa, maar wil je een printer voor de hobby en tevens voor de techniek, dan ga je voor een goedkope (zelfbouw) printer, ik zelf bouw ze dus daarom ook helemaal zelf, want echt veel te printen heb ik sowieso niet, het zijn vaak reparatie/gebruiksvoorwerpen en dat is niet wekelijks, maar de techniek en om zelf te ontwerpen interesseert mij des te meer en als het ook dan ook nog werkt zoals het zou moeten, ben ik blij en heb ik weer wat geleerd.
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
https://i.postimg.cc/jjHS2Tk3/ultifaker-1.jpg
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D MKS SgenL(32bit),TMC-2208/2209,MKS TFT35 display
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=3219

bnagy
Contacteer:

Bericht door bnagy » 12 sep 2021, 10:00

En dan heb je ook mensen, zoals ik, die daar tussenin zitten.

Ik print met groot plezier en zonder al te grote problemen (even afkloppen) al meer dan een jaar met een Creality Ender 3, zo uit de doos.
Geen upgrades, aanpassingen of andere rompslomp. Ja, ik heb wel wat kleine dingetjes geprint zoals bijvoorbeeld klemmetjes voor de LSD kabel en een geleider voor het filament, maar dat mag de naam van 'upgrade' toch echt niet hebben.
Dus ook met een 'goedkope Chinees' kun je gewoon lekker printen. :D
Groeten van Barbara

2x Ender 3, Cura 4.6.1, Tinkercad
Elegoo Mars Pro, Chitubox 1.7.0

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 12 sep 2021, 12:57

Ik vind het zo af en toe prutsen aan mijn 3d printer ook leuk hoor. Maar met mijn oude Wanhao D900 heb ik meer dan genoeg pruts-ervaring kunnen opdoen, meer dan me lief is, haha. Ik heb deze Prusa echter gekocht omdat ik ook een printer wil hebben waar dat prutsen helemaal niet nodig bij is, eentje die ik gewoon als werkpaard kan inzetten.
Er kan wel aan geprutst worden. Sterker, het open source karakter leent zich daar perfect voor. Het kán dus, maar het hoeft helemaal niet.

Plaats reactie