Nieuwe printer, wat als eerste doen?

Handleidingen voor beginners en gevorderden
Kick
Contacteer:

Nieuwe printer, wat als eerste doen?

Bericht door Kick » 10 okt 2021, 15:46

Vraagje!

Zoals al hier eerder aangegeven ben ik sinds kort in het bezit van een Ender 3 V2.

Ik heb deze in elkaar gezet volgens de meegeleverde video instructie en uiteraard had ik van te voren al veel YT filmpjes hierover bekeken. Ik ben daarna vrolijk aan de gang gegaan met printen met wisselend succes. Het hondje (wat als gcode op de micro SD meegeleverd wordt) ging eigenlijk best goed. Bij de volgende prints kreeg ik problemen met hechting. Opgelost door het glas om te draaien en gebruik te maken van 3DLac (tip van Barbara ;-) ). De litho ging wonderbaarlijk erg goed eigenlijk (zie mijn andere topic) maar vandaag heb ik de beruchte Benchy geprint en dat ging niet helemaal goed. Zie foto's. Ik heb de foto's op de FB groep van Ender geplaatst met de vraag wat ik in mijn settings van MatterControl moet aanpassen om dit te voorkomen. Antwoord is esteps checken en dan een temptower printen.

Na het lezen over die esteps kwam ik op de vraag of je een nieuwe printer zo uit de doos niet eerst onderhanden moet nemen om allerlei soorten zaken te checken en zonodig aan te passen voordat je werkelijk iets gaat printen? Uiteraard het bed levelen maar ik vraag mij af, wat doen jullie als eerste als je aan de slag gaat met een nieuwe printer?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Creality Ender 3 V2

bnagy
Contacteer:

Re: Nieuwe printer, wat als eerste doen?

Bericht door bnagy » 10 okt 2021, 16:28

Esteps checken :D

Want je wilt zo nauwkeurig mogelijk printen. Daarvoor moet je ervanuit kunnen gaan dat als je je printer vraagt 10 cm filament te gebruiken, dat deze ook daadwerkelijk 10 cm filament gebruikt (of tenminste daar zeer dicht bij in de buurt komt).

Verder kom je inderdaad pas achter 'foutjes' die je op kunt lossen tijdens het printen. Daarom is het ook verstandig om niet meteen met een print van xxx uur te beginnen.

Onder andere zijn de instellingen in je slicer belangrijk en ook al gebruik je het standaard profiel voor een Ender 3 v2, er zal meestal wel iets daaraan te tweaken zijn in combinatie met het gebruikte materiaal.
Groeten van Barbara

2x Ender 3, Cura 4.6.1, Tinkercad
Elegoo Mars Pro, Chitubox 1.7.0

Kick
Contacteer:

Bericht door Kick » 12 okt 2021, 18:38

Goed, ik heb een afgelopen weekend beleefd met wisselend succes. Op advies wilde ik aan de slag gaan met het checken van de esteps. Dit omdat mijn benchy wat fouten vertoonde en esteps zou dat mogelijk kunnen verhelpen.

Ik had dit stappenplan gevonden: https://all3dp.com/2/extruder-calibrati ... y-steps-2/ Na het meerdere keren te hebben doorgelezen nam ik de sprong in het diepe. Als eerste liep tegen het feit aan dat kennelijk Octoprint vindt dat de voeding van mijn RPI 3b niet voldoende is. Ik geef toe, het is geen originele maar toen ik de Pi als mediaplayer gebruikte met dezelfde voeding heb ik er nooit iets van gemerkt.
Ok, geen Octoprint dus dan maar op zoek naar de terminal in MatterControl. Na veel op YT zoeken ontdekte ik hoe ik in MatterControl via de terminal een enkele regel naar de printer kon sturen.
Die regel had ik dus van de eerder genoemde site. Ik voer het in nadat de printer aangesloten was en herkend was en ik verwachtte dat de extruder netjes het filament door de nozzle zou drukken en zolang dat het 10 cm moest zijn. In plaats daarvan gaf de extruder een klap van zo'n 1,5 cm en zat meteen vast. Wat ik in de terminal zag was dat er ineens iets achter de ingevoerde regel stond: G1 E100*79. Dat '*79* had ik niet ingevoerd! Afijn, een tweede poging gaf hetzelfde resultaat en toen was ik er even klaar mee. Printer uitgezet en ik ben wat anders gaan doen. Na 10 minuten roept mijn vrouw me dat er hoog gepiep uit de printer komt en dat er een melding op het display staat. Ik had m'n bril niet op ( :roll: ) en meende te lezen 'Terminal runaway'. Dit omdat ik met die terminal was bezig geweest. Gelukkig was ik zo slim op de USB stekker uit de printer te trekken want nadat ik Googlen op die melding bleek het te zijn geweest 'Thermal Runaway'. En na verder zoeken bleek een mogelijke oorzaak te zijn dat de USB kabel die nog aangesloten was geen datakabel maar ook een laadkabel te zijn geweest en ik las ergens dat die melding dan komt omdat er 5 Volt uit je PC naar de printer gaat en dat mag niet te lang duren.
Ik ben nog niet in staat geweest om deze bewering te onderzoeken maar het klinkt wel logisch. Graag hoor ik jullie idee hierover. En mocht dit niet in het juiste topic staan dan hoor ik dat ook graag.

Komen weekend weer verder.

Oja, ik vond een andere tutorial over die esteps en die ga ik volgen: https://www.youtube.com/watch?v=r8fw7QJVNHY Hieruit blijkt waarschijnlijk ook wat er bij mij mis ging; je moet wel de tube en Bowden koppeling van je extruder halen.... Iets wat op die andere site niet vermeld werd.
Creality Ender 3 V2

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 12 okt 2021, 18:54

Zover ik weet bestaan er usb kabels waar alleen de voedingsdraden zijn aangesloten. Handig voor het laden van apparaten. En er bestaan de 'gewone' usb datakabels. Die kabels hebben altijd voedingsdraden en draden voor de data.
Dus als je via usb wilt kunnen communiceren dan is er ook altijd sprake van 5V die op de voedingsdraden van de usb kabel staan.
Dus een datakabel is ook altijd een laadkabel. Een laadkabel is niet altijd ook een datakabel.

Thermal runaway heeft te maken met de heater van je nozzle en/of het bed, die maar blijft stoken omdat de temperatuursensor een foute waarde geeft. Kan zijn dat de sensor los zit of stuk is of niet goed thermisch contact maakt met hetgeen hij de temperatuur van moet meten. Zover ik kan overzien zit er geen directe relatie tussen de melding thermal runaway en een usb kabel.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: ToRo mkI (Wanhao D9 400)
Printer 3: Prusa MK3S+
Filament: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D, PrusaSlicer

Kick
Contacteer:

Bericht door Kick » 12 okt 2021, 19:03

@Zappa; ik ga met je mee over die USB kabel. Vond het zelf ook wat ver gezocht.

Toevallig heb ik wel voordat dit allemaal begon andere bedveren geplaatst. Maargoed, daarna heb ik opnieuw geleveld met een warme nozzle en bed en toen heb ik die benchy geprint. Als die tijd is de temperatuur goed geweest; 210 en 60 graden.
Creality Ender 3 V2

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 12 okt 2021, 19:45

Ik zie niet in waarom zo moeilijk te doen met externe aansturing via codes. Verwarm je nozzle, meet de 100 en 150 mm af op je filament, ga via het menu naar extruder en laadt 100 mm filament. Meet eventueel verschil, maak de berekening en geef eventueel de nieuwe e-steps in.

De bediening via het menu kan per printer iets verschillen, maar al deze basisinstellingen zitten er bij de meeste printers gewoon standaard in. Ik heb heel wat keer deze handelingen bij verschillende printers gedaan en gewoon allemaal via het menu.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 12 okt 2021, 22:13

@Rob,
Dat komt omdat hij net zijn printer heeft. Dan wil je zo snel mogelijk problemen oplossen die er niet zijn. Sorry hoor maar ik snap ook niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt.
Ga gewoon printen.
En ja calibreren of beter gezegd controleren of 100mm ook 100mm is doe je gewoon met schuifmaat, edding 3000 en je ogen. En dan geef je in cura gewoon wat meer speed of minder.
Werkt het allemaal goed bij 100 prints dan ga je die waarden anders vastleggen in je code.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 12 okt 2021, 22:51

Wat ik bij mijn nieuwe A13 als eerste heb gedaan is alles kalibreren. Tja je bent kalibratie engineer of niet. Dat wil zeggen, als eerste de eindschakelaars netjes afgesteld, daarna het bed met een voelermaat kalibratie recht gezet, daarna op het hotend en heatbed een autotune uitgevoerd en als laatste de E-steps voor de extruder op scherp gezet. De eerste prints waren nog niet meteen het aller grootste succes, maar gaandeweg ontdek ik meer en meer wat er in Cura net iets anders moet worden ingesteld om betere prints te krijgen. In principe zouden de hiervoor beschreven stappen altijd eerst moeten worden doorlopen, maar bij veel beginners ontbreekt vaak de know how. Maar dat groeit naar mate je beter begrijpt hoe het werkt en wat je allemaal kan doen. Voor nu zou ik zeggen probeer eerst maar eens met de instellingen vanuit de doos te printen. De fabrikant levert zijn product echt wel met werkbare parameters die je later uiteraard nog kunt fine tunen
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special
On the waiting list an Orcabot v0.43

Kick
Contacteer:

Bericht door Kick » 13 okt 2021, 16:30

@Rob en @Wim; ik dacht helemaal niet om 'moeilijk te doen'. Na zoeken op het internet leek ik een betrouwbare tutorial te hebben gevonden en die trachtte ik te volgen. Wat is daar mis mee? Zijn jullie ook niet zo begonnen dan? Inmiddels heb ik wel weer wat geleerd dus ik hoop dat het alsnog goed gaat komen.

Bedankt voor de opbeurende toon van jullie reactie naar een beginneling...
Creality Ender 3 V2

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 13 okt 2021, 17:23

Ieder zijn ding , het is ook niet zo dat je alles moet aannemen van dit forum .
Als je op andere sites je antwoord hebt gevonden is dat natuurlijk hartstikke mooi .
Maar als je de oplossing hier met ons wilt delen is nog mooier , daar kunnen anderen er ook van leren .
Suc6 .
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.0

Plaats reactie