Alternative instellingen voor vase mode met steviger resultaat

Handleidingen voor beginners en gevorderden
Plaats reactie
Pjotr
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 aug 2021, 20:51
Contacteer:

Alternative instellingen voor vase mode met steviger resultaat

Bericht door Pjotr » 19 nov 2021, 19:33

Mooie vazen, prachtige vazen.. Vase mode alternative.

De vaas mode is instelling in de slicer waarbij de printkop in 1 vloeiende beweging naar boven spiraliseerd. (vase mode in Prusa en spiralize outer contour in Cura) Het resulteerd meestal in prachtige prints. Prachtige vazen! en de printtijd is relatief kort.
Er is 1 nadeel namelijk dat de vazen heel dun zijn en meestal niet waterdicht.Je knijpt ze makkelijk kapot als je met 0.4mm nozzle print. Je kan natuurlijk een 0.8 of 1.0 nozzle gebruiken en dan wordt het al veel beter. Het hotend moet wel in staat zijn om het filament snel genoeg te doen smelten om met de juiste temperatuur te laten plakken. Ook de extruder moet het aankunnen.
Er is ook een andere manier namelijk door geen gebruik te maken van de vase mode maar door de volgende instellingen in de slicer te zetten.
1: zet het aantal walls op 2 of 3 ( dus 0.8 of 1.2 mm thickness)
2: zet de toplayer thickness op 0
3: zet de infill op 0
Eventueel kan je ook de Z-seam instelling op random zetten zodat je geen overgangs lijn krijgt.

Je krijgt nu nog steeds hele mooie vazen waarbij het printen iets langer duurt maar die wel veel steviger en waterdicht zijn.
Dit alles heb ik niet zelf verzonnen maar Irv heeft het me laten zien.

En als je gebruik maakt van Timelaps in Octoprint kan je nu wel de layerchange optie gebruiken.
Grt P.Kramer
Wat een fasinerende, nieuwe wereld 3D printen, wat een mogelijkheden :D

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 3790
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Alternative instellingen voor vase mode met steviger resultaat

Bericht door Rob52 » 19 nov 2021, 20:35

Ik doe dit ook wel eens, maar niet om vazen te printen. Ik gebruik wel eens 2 perimeters en geen infill om modellen te printen. Dit kan alleen als er geen problemen in het model ontstaan op plekken waar in het model aan de binnenzijde ondersteuning nodig is. Dat laatste is wel op te lossen met plaatselijke infill maar het wordt dan wat complexer en minder functioneel.

De reden dat ik dat doe is dat er geen infill doorschijnt. Niet in de vorm van mechanische doordruk en niet tegen het licht. Verder is het model erg licht, gebruikt minder materiaal en print een stuk sneller. En omdat het sneller print kun je het ook gemakkelijker met een kleinere laagdikte printen en dus is het resultaat weer mooier. Maar niet elk model leent zich hiervoor.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast