Z-offset met een Probe callibreren mbv Pronterface

Handleidingen voor beginners en gevorderden
Plaats reactie
Will75
Contacteer:

Z-offset met een Probe callibreren mbv Pronterface

Bericht door Will75 » 18 okt 2021, 15:58

Afstellen Z-offset met behulp van Pronterface

Deze tutorial werkt alleen als je ook een probe gebruikt dat kan een BLTouch zijn maar dat mag ook elke ander soort probe zijn
De vuistregel voor Z-offset is 50% tot 70% van je nozzle diameter, dus in het geval van een 0.4 nozzle zou je offset ca. 0.2 a 0.28 dienen te zijn. Voor mijn metingen gebruik ik geen papier maar voelermaten, en in mijn geval een voelermaat van 0.2. Met papier mag/kan natuurlijk ook, ik gebruik een voelermaat omdat in mijn optiek dit de enige juiste manier is om een nauwkeurige maatvoering te kunnen realiseren. En nauwkeurigheid is wat we willen bij het printen... toch 8-)

Wellicht overbodig om te vermelden, maar zorg voor aanvang dat je heatbed geleveld is!!

Begin om je nozzle en bed op temperatuur te brengen, het liefst zo dicht mogelijk bij de setting van het filament dat je gebruikt.
Het verwarmen van het bed/nozzle doe je om uitzetting door temperatuur van nozzle en bed te ondervangen. En op deze manier ben je verzekerd dat je de juiste waardes instelt voor wat betreft de Z-offset. (En voor de puristen onder ons je zou dus voor elk filament de Z waarde dienen te controleren en zo nodig aan te passen. Dit omdat verschillende temperaturen, voor verschillende uitzettingscoëfficiënten zouden kunnen zorgen.)

Indien alles is opgewarmd kunnen we beginnen, maak via Pronterface verbinding met je printer.
Voor we nu de nieuwe Z waarde kunnen gaan instellen, dienen we eerst de oude settings te verwijderen.
Dat gaat als volgt.

Type op de commandline in Pronterface de onderstaande codes:
  • -G28
Homing alle assen
  • -M851 Z0
Dit zet de Z waarde op 0, en overschrijft oude instelling Z
  • -M500
Slaat de huidige instelling op
  • -M501
Zorgt ervoor dat de zojuist ingestelde waardes ook daadwerkelijk actief worden
  • -M503
Laat de huidige instellingen zien, en bij de Z waarde dient nu een 0 te staan

Nu gaan we kijken waar Z zich bevind, en dat doen we als volgt.
  • G28 Z0
Home alleen de Z-as
  • -G1 F60 Z0
Dat is waar de printer denkt dat Z0 is
  • -M211 SO
Software eindstop OFF, dit moeten we doen omdat we anders de Z-as niet beneden 0 kunnen bewegen dit wordt namelijk door de Software eindstop verhinderd

Ok de nozzle bevind zich op de positie waarvan de software denkt dat het 0 is. Pak er nu de 0.2 voelermaat (of een stukje papier) bij en, beweeg in Pronterface de nozzle in kleine stapjes naar het bed toe. Je voelermaat of papier houdt je tussen de nozzle en het bed in. Zodra je lichte weerstand voelt, schrijf je de waarde van de Z-as op in mijn geval is dat Z-1.55,. Deze waarde kun je overigens aflezen als je een digitaal display hebt. heb je dat niet dan zul je zelf bij moeten houden hoeveel je Z afwijkt. Dus gewoon even bijhouden hoeveel 0.1 je gezakt bent bv, en deze hoeveelheid opgeteld is dan uiteindelijk jouw Z afwijking.
Ok we hebben dus de afwijking maar nu dien je enkel nog de dikte van voelermaat erbij op te tellen, in mijn geval 0.2 dus Z wordt -1.55 + 0.2 = -1.75. Om de nieuwe gevonden waarde op te slaan in je printer dien je de onderstaande codes weer in te voeren in Pronterface. Let wel op , dat je hier je eigen gevonden waarde neerzet en niet mijn voorbeeld ;)

• M851 Z-x.xx
In mijn geval was dat Z -1.75 en nu staat de werkelijke Z 0 ingesteld
  • -M211 S1
Software eindstop ON, zodat de in de firmware ingestelde Min Max X, Y, Z, waardes weer gerespecteerd worden
  • -M500
Opslaan van de nieuwe instelling
  • -M501
Nieuwe instelling actief maken
  • -M503
Hiermee zie je de ingestelde coördinaten en in mijn geval is Z-1.75 te zien

Controleren of het juist ingesteld staat gaat als volgt.
  • -G28 Z0
Home alleen de Z-as
  • -G1 F60 Z0
Gaat naar ingestelde Z 0, nu zal nozzle precies op het bed moeten liggen (exacte 0 waarde)

Om te controleren of 0 ook idd juist is beweeg je in Pronterface de nozzle 0.2 omhoog, de voelermaat dient nu net lichte weerstand te voelen. Is dat het geval, gefeliciteerd je hebt je nozzle correct afgesteld :)
Is dat niet het geval dan begin je het beste weer bovenaan met deze tutorial, succes.

Ik hoop dat mocht je problemen ondervinden om de juiste offset te kunnen vinden deze tutorial je kan helpen.

Mvg William

Robbel2005
Contacteer:

Re: Z-offset met een Probe callibreren mbv Pronterface

Bericht door Robbel2005 » 18 okt 2021, 17:53

Als je de laatste Marlin 2092 gebruikt dan:
M211 S0 is vervangen door M120
M211 S1 is vervangen door M121

Verstuurd vanaf mijn Mi MIX 2 met Tapatalk

3D-Printer ***Anet A6*** - Marlin 2.0.9.2/Tatara frame/3DV6/Bondtech extr./SKR V1.3/tmc2208Uart/Bltouch/24V Powered.
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗═╦═╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║ .╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩═╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 18 okt 2021, 18:51

De dikte van de voelermaat maakt hier toch niets uit? Je telt deze dikte immers bij de z offset (eigenlijk trek je hem ervan af) en die uitgerekende waarde gebruik je uiteindelijk.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: ToRo mkI (Wanhao D9 400)
Printer 3: Prusa MK3S+
Filament: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D, PrusaSlicer

Will75
Contacteer:

Bericht door Will75 » 18 okt 2021, 19:05

@Robbel2005 Ik zelf gebruik de laatste versie Marlin 2092, en daar werkt overigens "M211" ook nog gewoon in.
Zal de volgende keer dat ik de offset ga afstellen de verkorte versie toepassen.

Handig om te weten thnks.

@Zappa klopt idd, en zolang je de dikte van het door jou gebruikte meetmateriaal bij je Z-offset optelt zul je altijd de Z 0 vinden
Waar ik een beetje op doelde was als je verschillende nozzle gaat gebruiken grotere diameters etc.
Maar dat staat los van hoe je je nozzle wenst af te stellen.

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 18 okt 2021, 20:08

Dit onderwerp is al zoveel hier langs geweest .
Een beetje kijken of er iets al niet vaker gepost is , anders blijven we in herhaling .
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.0

Will75
Contacteer:

Bericht door Will75 » 19 okt 2021, 01:13

wim62 schreef:
18 okt 2021, 20:08
Dit onderwerp is al zoveel hier langs geweest .
Een beetje kijken of er iets al niet vaker gepost is , anders blijven we in herhaling .
Your welcome... je bent vrij om hem niet te lezen.

En buiten dat niet iedereen is misschien zo kundig als Wim62, en daarvoor is een tutorial namelijk bedoelt.
Hapklare info, zo als bedoeld in een tutorial.

En ik had ook gezocht vooraf viewforum.php?f=63 maar kwam niks tegen behalve de -wat doe ik fout's en de daarbij horende reacties.
Nu heb je 1 mooi overzicht met stappen erbij vermeld, handig!

Plaats reactie