Cura op Chromebook probleem

Over scannen, ontwerpprogrammas 3D bestanden etc.
Plaats reactie
Edintveld
Contacteer:

Cura op Chromebook probleem

Bericht door Edintveld » 19 mei 2022, 22:02

Hallo allemaal,

Sinds korte tijd kan ik Cura niet meer gebruiken. Ik gebruikte het op een Chromebook onder Linux Naar mijn idee is het gekomen toen cura 5 ongeveer uitkwam. Mijn programma heeft deze update niet gehad.

Als ik Cura opende dan ging het scherm op zwart. Ik heb Cura verwijderd uit mijn bestanden en op de website de nieuwe verse gedownload. Stappen doorlopen om het klaar te maken voor Linux gebruik maar hij opent helemaal niets meer.

Ook nog geprobeerd om een via een Linux app store te gebruiken maar daarin vind ik alleen versie 3.enz

Het heeft tot een aantal weken geleden altijd gewerkt maar het lukt me totaal niet meer. Ben niet een ervaren gebruiker van Linux.

Wie heeft een goede oplossing?

hardy
Contacteer:

Re: Cura op Chromebook probleem

Bericht door hardy » 20 mei 2022, 00:04

Bij mij werkt ook de laatse versie 5.0.0 goed op linux, gewoon downloaden, dan in de eigenschappen van de appimage, onder rechten, aangeven dat je het als progamma wilt openen, daarna kun je het gewoon openen.

Edintveld
Contacteer:

Bericht door Edintveld » 20 mei 2022, 09:04

Ik heb helemaal zelfde gedaan als een online handleiding.

Zijn de zelfde stappen zoals voorheen wel is gelukt. Alleen als ik rechter muisknop klik dan krijg ik geen balkje eigenschappen. Ook niet de keuze om te delen met Linux

Onderstaand de foutmelding in de linux terminal

[1025] Error loading Python lib '/tmp/.mount_UltimaLSiLaK/libpython3.10.so.1.0': dlopen: /lib/x86_64-linux-gnu/libm.so.6: version `GLIBC_2.29' not found (required by /tmp/.mount_UltimaLSiLaK/libpython3.10.so.1.0)

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 20 mei 2022, 09:38

lijkt mij een probleem in linux zelf, misschien even kijken of er een update is.

MoaiModeler
Contacteer:

Bericht door MoaiModeler » 20 mei 2022, 11:10

Edintveld, heb je een andere bootloader er op gezet en linux geïnstalleerd? Dus het is nu een gewone normale linux computer?
Welke linux heb je?

hardy, welke linux heb jij? Ik denk dat je geluk hebt dat het werkt.

Bij mij werkte versie 4.13 op Ubuntu en Manjaro. Die linux versies zijn geupdate en met de Cura 5.0 Beta en nu met Cura 5.0.0 werkte er soms niets meer. Inmiddels werkt de versie 4.13 weer op beide systemen, maar Cura 5.0.0 werkt op geen enkele (met verschillende foutmeldingen).
Dus ik gebruik 4.13, en als ik 5.0.0 wil gebruiken dan ga ik naar Windows... zucht :(
Creality Ender-3 V2 met Jyers firmware.
OpenSCAD, Blender, Cura 5.0
(beginner)

Edintveld
Contacteer:

Bericht door Edintveld » 20 mei 2022, 13:24

Ik heb helemaal niets veranderd. Opeens werkte de versie 4 niet meer. Alleen zwart scherm als hij opende.

En versie 5 geeft in Linux die foutmelding. Ik doe verder niets met Linux. Heb niets veranderd. Ik gebruik gewoon de Linux zoals standaard op mij Chromebook is geïnstalleerd. Gewoon via de terminal waar ik dus eerst chmod a+x ultimaker....... invoer.

Daarna ./Ultimaker........

En dan krijg ik bovenstaande foutmelding. Ook heb ik glibc 2_29 installatie gedaan via een online handleiding.

Heb het ook geprobeerd met een app store achting iets NL GNOME. Hierin staat alleen versie 3.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 20 mei 2022, 18:47

MoaiModeler schreef:
20 mei 2022, 11:10
hardy, welke linux heb jij? Ik denk dat je geluk hebt dat het werkt.
Ik weet niet of het geluk is, ik gebruik Linux Mint(debian) en ik heb er ook nog Cura 4.13 op staan die ook gewoon nog goed werkt, dus ik kan beide zonder problemen gebruiken.

Edintveld
Contacteer:

Bericht door Edintveld » 20 mei 2022, 19:16

Ik heb vanmiddag even gecheckt.

Bij mij is Debian 10 geïnstalleerd. Maar.het probleem zit misschien wel in dat glibc wat hij mist. Maar ook dat oplossen lukt me niet.

Iemand voor tijdelijk een goede slicer voor Chromebook of Linux?

Heb nu even wat geprobeerd met een simpele slicer app maar dat loopt niet goed. Hij is steeds op zoek naar de eindaanslag van het hotbed aan de voorkant. Maar deze zit bij mij aan de achterzijde. Dat vind de printer niet leuk :(

MoaiModeler
Contacteer:

Bericht door MoaiModeler » 21 mei 2022, 07:14

De Prusa slicer is niet slecht, maar ik heb die maar een paar keer gebruikt omdat ik toen al gewend was aan de Cura slicer. Het maakte weinig verschil voor het resultaat.

Mijn probleem is inmiddels opgelost met: LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libstdc++.so.6 ./Ultimaker-Cura-5.0.0-linux.AppImage
Ik heb een AMD grafische kaart, het schijnt dat de AppImage niet meer compatible gemaakt kan worden voor alle grafische kaarten. Mogelijk komen er twee versies van de AppImage, voor AMD en voor NVidia grafische kaarten.
Creality Ender-3 V2 met Jyers firmware.
OpenSCAD, Blender, Cura 5.0
(beginner)

Edintveld
Contacteer:

Bericht door Edintveld » 09 jun 2022, 10:01

Er is recent een update geweest van Linux en ik kan Cura 5 nu openen. Alleen zit er iets weer niet goed. Kan namelijk geen bestanden openen. Als ik op de knop klikt gebeurt er niets.

Iemand hier nog een tip?

Plaats reactie