Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door hardy » 19 jun 2022, 22:08

Ch3vr0n schreef:
19 jun 2022, 20:35
MoaiModeler schreef:
19 jun 2022, 19:17
Ik had ook per ongeluk de Wall Ordering op "Inside to Outside" gezet.
Da's juist goed, want print je de buitenste walls eerst, dan hebben die niets om aan te hechten en kunnen dus een slecht printresultaat geven. Vooral als je print naar buiten "groeit". Vb cilinder met kleinere onderkant dan bovenkant. Print je de binnenste walls eerst, dan kunnen die hechten aan de buitenste walls van de laag eronder., waarna de buitenste wall van die lag dan kan hechten aan de net geprinte binnenste wall.
Theoretisch heb je gelijk maar in de praktijk maakt dat niet zoveel uit voor de stevigheid, maar wel voor de buiten kant, wanneer je eest de buitenkant print en daarna pas de binnenkant gebruikt zie je b.v. aan de buitenkant veel minder infill doorschijnen waardoor de buitenkant er gewoon mooier/gladder uitziet.

@MoaiModeler
Wanneer je in Cura onder "Experimentel" "Use adaptive layers" inschakelt dan krijg je de bovenste ronding ook nog wat gladder, omdat Cura daarvoor zelf de laaghoogte gaat aanpassen, staat standaard hier ingesteld van 0.2mm tot 0.1mm in stapjes van 0.01mm, maar laatste kan je printer natuurlijk niet aan, is bij de meeste printers max 0.08mm.

Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door PrintEngineer » 19 jun 2022, 22:30

Als ik de laatste plaatjes zo bekijk denk ik dat het verstandig is om de extruder te kalibreren en de temperatuur 5°C à 10°C omlaag te zetten
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

MoaiModeler
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 apr 2022, 15:14
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door MoaiModeler » 20 jun 2022, 11:55

Bedankt voor de tips.
Mijn extruder stond op de default van 93 steps/mm. Die heb ik opnieuw gedaan en ik kwam uit op 102. Het tandwieltje van de extruder ziet er nog goed uit, en 102 schijnt niet uitzonderlijk te zijn voor de originele Ender-3 V2.

De fabrikant geeft 230°C aan. Dat gebruik ik dan maar, want ik wil geen verstopte nozzle.

Dit is met 38 minuten. Dat is niet beter dan eerst. Ik denk dat ik andere dingen ga printen die geen problemen geven. Dan doe ik later nog wel een paar proefjes.
De fan zit rechts, en daar zitten dan ook de minste problemen.

Afbeelding

Afbeelding

Layer Height: 0.15
Line Width: 0.4
Wall Line Count: 1
Wall Ordering: Outside To Inside
Z Seam Alignment: Shortest
Seam Corner Preference: Smart Hiding
Top Surface Skin Layers: 1
Top Layers: 4
Bottom Layers: 2
Top/Bottom Pattern: Lines
Infill Density: 15%
Infill Pattern: Grid
Printing Temperature: 230
Build Plate Temperature: 60
Flow: 100%
Print Speed: 30
Outer Wall Speed: 25
Top Surface Skin Speed: 25
Retract at Layer Change: <nee>
Retraction Distance: 5
Retraction Speed: 50
Fan Speed: 100%
Creality Ender-3 V2 met Jyers firmware.
OpenSCAD, Blender, Cura 5.0
(beginner)

Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door PrintEngineer » 20 jun 2022, 12:32

Als je de temperatuur 5°C laat zakken zorgt dat zeker niet voor een verstopping. Daar krijg je veel sneller last van als de temperatuur naar boven wordt opgeschroeft en het materiaal begint te verbranden. Dus je kunt veilig wat lager gaan met de extruder temperatuur. Doe dat wel in stapjes van 5°C, anders zie je het effect niet
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

Gebruikersavatar
René
Berichten: 1815
Lid geworden op: 04 jan 2020, 20:23
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door René » 20 jun 2022, 17:39

Rob52 schreef:
19 jun 2022, 13:43
Smaken verschillen en ook de eisen die je aan je model stelt. Ik heb het eens uitgeprint met PLA (had ik er nog inzitten) en dat met 80 mm/sec. Ziet er naar mijn idee prima uit en zonder de onregelmatigheden die jij erin hebt zitten
Dat komt doordat er twee verschillende objecten zijn.
De hex en de pentagon.
Jij hebt zo te zien niet hetzelfde object geprint als getoond door OP..
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

MoaiModeler
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 apr 2022, 15:14
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door MoaiModeler » 20 jun 2022, 22:51

Hier zie je drie keer hetzelfde bestand, ik heb alleen de temperatuur op de printer gewijzigd.
Links: 230°C, midden 225°C, rechts 220°C.
Het wordt inderdaad beter :)
Bij 220°C gaf de extruder een tik bij het aanloopstukje aan de linkerkant dat in de "Start G-code" staat, ik hoorde geen tik tijdens het printen van het vormpje. Mijn bed leveling is goed, ik vermoed dat de nozzle te dicht over een afgekoeld stukje filament gaat.

Afbeelding
Creality Ender-3 V2 met Jyers firmware.
OpenSCAD, Blender, Cura 5.0
(beginner)

Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door PrintEngineer » 21 jun 2022, 07:56

Vaak valt er ook nog extra winst te behalen door de retraction speed en retraction distance beter af te stellen. Je zou daar dus ook nog wat mee kunnen spelen. Dan zou ik persoonlijk starten met het aanpassen van de speed en dan kijken of de distance ook nog nodig is
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 212
Lid geworden op: 13 aug 2020, 22:35
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door Puffeltje » 22 jun 2022, 13:03

Waar ik mij elke keer over verbaas bij de getoonde fotoos dat de bovenkant niet uit mooie cirkels bestaat maar heel erg hoekerige lagen. Is dit echt een fout in het ontwerp, of een verkeerde instelling van de slicer?
Er zijn 10 soorten mensen: De ene kan binair tellen en de ander niet.

Ender 5 Plus (met verlaagde bovenbalk) - SKR 1.4 turbo - DFR0550 LCD - Klipper - TMC2209 - BLTouch - G10 printbed - Beverwijk

Gebruikersavatar
René
Berichten: 1815
Lid geworden op: 04 jan 2020, 20:23
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door René » 22 jun 2022, 13:07

Ja, download het bestand en bekijk het in je slicer.
dan zie je inderdaad dat dit in het ontwerp zit.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Banditoz
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 aug 2021, 14:08
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door Banditoz » 22 jun 2022, 16:01

Misschien bij het starten van het ontwerp een "cirkel" met weinig facetten gekozen. In tinkercad zie je dit ook bij cilinders als je dat te laag laat staan. Het lijkt dan meer een houten regenton met meerdere vlakke stukken ipv. een mooie cirkel.
Groet, Michel

Ender 3 pro met upgrades; skr mini e3 v1.2, btt touchscreen, all metal hotend en metal extruder. Ender 5 pro met upgrades; skr mini e3 v2, btt touchscreen en all metal hotend. Upgrades niet omdat het moet maar omdat het kan :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast