Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
MoaiModeler
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 apr 2022, 15:14
Contacteer:

Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door MoaiModeler » 19 jun 2022, 10:26

Dit is de "Snap Ball": https://www.thingiverse.com/thing:5408201.
Ik wil er veel maken en ik zoek de snelste mogelijkheid om het te printen.

Hieronder is de Inner Wall groen. De kleine stukjes heb met zwart omlijnd.
Is er een mogelijkheid in de Cura slicer om die stukjes open te laten? Dus de Inner Wall niet printen als het te klein is.
De Wall Line Count staat op 2.
Afbeelding
Creality Ender-3 V2 met Jyers firmware.
OpenSCAD, Blender, Cura 5.0
(beginner)

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 4152
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door Rob52 » 19 jun 2022, 10:41

Wanneer je het aantal wandlijnen op 1 zet ben je ze kwijt. Maar dan ben je ook de middelste groene (inner) wandlijn kwijt. Als dat geen probleem is kun je dit toepassen.

Afbeelding

Wanneer je toch die binnenste wanden wilt printen dan zul je gebruik moeten maken van handmatige support blokkering en instelling per onderdeel. Dan kun je het wel printen zoals hieronder op de foto's te zien is.

Daarbij heb ik 2 variaties. De eerste met 2 wanden en 1 binnenwand in het midden, de tweede met 2 wanden.
Bij de eerste is het handmatige support blok nog zichtbaar bij de tweede niet maar is er natuurlijk wel.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

MoaiModeler
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 apr 2022, 15:14
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door MoaiModeler » 19 jun 2022, 12:28

Hallo Rob, met één wand is gelukt.
Een bovenkant met twee lagen en weinig infill lukte helaas niet. Dus nu heb ik drie lagen.
Van dichtbij ziet het er niet mooi uit, maar voor mij als beginner is het voldoende. Ik probeer misschien nog een paar instellingen te wijzigen.
Tot nu toe gebruikte ik PETG, dat kan ik bovenop helemaal goed krijgen.

Het vormpje is doorsnede 33 mm.
Afbeelding

Afbeelding

Filament: Azurefilm Silk PLA Dark Copper.
Slicer: Cura 5.0
Temperatuur: 230°C
Flow: 105% (het filament is taai spul)
Snelheid: 30 mm/s (voor alles)
Fan: 90%
Layer Height: 0.22 (dan kwam het bovenop beter uit)
Line Width: 0.42 (0.45 was lelijker en ik wil wat meer druk om goed te hechten)
Top Layers: 3
Bottom Layers: 2
Top/Bottom Pattern: Concentric (rechte lijnen gingen teveel zweven)
Top Surface Skin Layers: 0
Infill Density: 14%
Creality Ender-3 V2 met Jyers firmware.
OpenSCAD, Blender, Cura 5.0
(beginner)

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 4152
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door Rob52 » 19 jun 2022, 13:43

Smaken verschillen en ook de eisen die je aan je model stelt. Ik heb het eens uitgeprint met PLA (had ik er nog inzitten) en dat met 80 mm/sec. Ziet er naar mijn idee prima uit en zonder de onregelmatigheden die jij erin hebt zitten.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door PrintEngineer » 19 jun 2022, 19:04

Bij de print van MoaiModeler krijg ik de indruk dat er sprake is van underextrusion. De lijnen liggen niet netjes tegen elkaar en het kan veel mooier worden met een kleiner getal voor de laaghoogte
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 4152
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door Rob52 » 19 jun 2022, 19:11

Laaghoogte bij mijne is 0,2 mm.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

MoaiModeler
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 apr 2022, 15:14
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door MoaiModeler » 19 jun 2022, 19:17

@Rob52, Bedankt voor de tips, ik wist niet dat er zoveel mogelijk was met die blokjes in de Cura Slicer en dan "Modify settings for overlap".

@PrintEngineer, zodra ik de snelheid verhoog dan krijg ik underextrusion met dit filament. Ik had ook per ongeluk de Wall Ordering op "Inside to Outside" gezet. Mijn bedoeling is om er 9 op het bed te printen in de "One at a Time" sequence en dat een paar keer per dag.

Hieronder staat het vormpje met normale instellingen (dus ook 100% flow) en een laagdikte van 0.16. Dat duurt 49 minuten. Het is nog steeds niet zo mooi, maar dat heeft misschien met het filament te maken. Ik zal een keuze maken en ergens tussen de 15 minuten en 49 minuten uitkomen.

Afbeelding

Afbeelding
Creality Ender-3 V2 met Jyers firmware.
OpenSCAD, Blender, Cura 5.0
(beginner)

Klaaz
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 feb 2022, 15:52
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door Klaaz » 19 jun 2022, 20:27

Moet absoluut beter kunnen, al die stringing en stukjes, vreemd.
Welke instellingen gebruik je?
Temperatuur en snelheid?
Ender 3 V2
Cura 4.13
Sketchup Free

Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 dec 2020, 12:42
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door Ch3vr0n » 19 jun 2022, 20:35

MoaiModeler schreef:
19 jun 2022, 19:17
Ik had ook per ongeluk de Wall Ordering op "Inside to Outside" gezet.
Da's juist goed, want print je de buitenste walls eerst, dan hebben die niets om aan te hechten en kunnen dus een slecht printresultaat geven. Vooral als je print naar buiten "groeit". Vb cilinder met kleinere onderkant dan bovenkant. Print je de binnenste walls eerst, dan kunnen die hechten aan de buitenste walls van de laag eronder., waarna de buitenste wall van die lag dan kan hechten aan de net geprinte binnenste wall.
Creality CR-10 Max, gekoppeld aan Raspberry PI 4B octoprint server
Upgrades: Wham Bam Flexible Bed System, Bondtech DDX V3 Direct Drive + Mosquito Magnum hotend
(to do: implement Z-Sync kit, Rpi frame mount)

MoaiModeler
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 apr 2022, 15:14
Contacteer:

Re: Hoe laat ik te kleine stukjes Inner Wall verdwijnen?

Bericht door MoaiModeler » 19 jun 2022, 21:39

Volgens mij komt het door dit filament. Het proefstukje PLA dat bij mijn printer zat ging veel beter, en ook PETG had ik na een half jaar goed voor elkaar. Dit is Silk PLA dat 230°C nodig heeft.
Van een afstandje ziet het er best redelijk uit, de komende dagen probeer ik nog een paar dingen.
Creality Ender-3 V2 met Jyers firmware.
OpenSCAD, Blender, Cura 5.0
(beginner)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten