Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 1473
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door PrintEngineer » 13 mei 2022, 15:07

Je kunt de z-naad random laten uitkomen of op een vaste positie, bijvoorbeeld een 90° hoek. Met die instellingen zou eens kunnen spelen
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

Gebruikersavatar
3Dwim
Berichten: 2091
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door 3Dwim » 13 mei 2022, 21:38

Of de z-naad op random zetten maar dat heeft (denk ik) weinig met de verschuiving te maken.
Je zal wat testen moeten doen om te bepalen of:
A) stl file wel 100% goed is,
B) altijd op edzelfde hoogte gebeurt
C) bij alle items
Afhankelijk van de resulaten kan je dan afstrepen of het de file is, of je hardware of uiteindelijk de software instellingen.

Vincent
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2021, 09:40
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door Vincent » 15 mei 2022, 18:54

Hoi allemaal,

vandaag en gisteren ben ik weer vollop bezig geweest met printen en aanpassen, en heb het 2x2 vierkante blokje nu op fantastische kwaliteit zonder lijnen of rare dingen. maar nu wou ik door naar een wat geavanceerder printje van een 3d model die ik zelf heb gemaakt van een audi rs6.
Hierbij wou ik de voorruit printen, maar deze kwam er uit zoals op de foto te zien is. iemand enig idee waar dit verder aan zou kunnen liggen? is dit het model zelf of toch een instelling in de printer?

ik gebruik een 0.4mm nozzle met printkwaliteit van 0.12.
De print duurt 4,2 uur.


Afbeelding

Gebruikersavatar
3Dwim
Berichten: 2091
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door 3Dwim » 15 mei 2022, 19:51

Even wat domme opmerkingen:
- heb je je extruder gekalibreerd ?
- als ik print krijg ik altijd rechte lijnen te zien. Geen idee waarom jouw lijnenstructuur er uit ziet als een boom. Maar lijkt mij vreemd.
- aangezien die lijnen ook nog eens niet aansluiten denk ik dat je doorvoer niet klopt.

Maar je kubus was prima schrijf je?
Gebruik je hetzelfde materiaal?
Misschien je stl file eens delen zodat we er eens naar kunnen kijken ?

Vincent
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2021, 09:40
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door Vincent » 15 mei 2022, 20:54

3Dwim schreef:
15 mei 2022, 19:51
Even wat domme opmerkingen:
- heb je je extruder gekalibreerd ?
- als ik print krijg ik altijd rechte lijnen te zien. Geen idee waarom jouw lijnenstructuur er uit ziet als een boom. Maar lijkt mij vreemd.
- aangezien die lijnen ook nog eens niet aansluiten denk ik dat je doorvoer niet klopt.

Maar je kubus was prima schrijf je?
Gebruik je hetzelfde materiaal?
Misschien je stl file eens delen zodat we er eens naar kunnen kijken ?
de extruder zou ik idd nog een keer kunnen kalibreren, maar vind het raar dat het blokje wel perfect print maar dit niet.
het is in een soort waaier geprint omdat er in het midden een bolling in zit met daaronder supports.
verder zijn het precies dezelfde instellingen en materiaal als dat van het blokje.
ik heb geprobeerd het bestandje hier toe te voegen, alleen zag ik hier geen mogelijkheid toe, vandaar dat ik het even in mediafire geupload heb. als dit tegen de Terms is hoor ik dit graag. https://www.mediafire.com/file/v90nzxe4 ... d.stl/file

Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 1473
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door PrintEngineer » 15 mei 2022, 23:30

Het bestandje van de voorruit is naar mijn mening te dun voor een 0.4 mm nozzel. Wil je het zonder problemen kunnen printen zul het dus dikker moeten maken (extruderen) met een programma als Blender of Meshmixer (met de extrude functie)
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

Vincent
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2021, 09:40
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door Vincent » 22 mei 2022, 21:24

Na een aantal keer testen is het model nu eindelijk gelukt, het lag er idd toch aan dat het niet dik genoeg was. na dit dikker te hebben gemaakt printte het model prima en ziet het er redelijk goed uit op de linker bovenhoek na. Zie hiervoor de afbeelding.


Afbeelding

Maar nu ik weer verder ga naar de andere onderdelen van de auto loop ik weer tegen volgende problemen aan. hieronder is een foto te zien van de banden, hierbij missen er hele delen. Hier weet ik zo goed als zeker dat het model goed is en op goede dikte aangezien ik deze meermaals gecontroleerd heb. ook zitten er voor zover ik kan zien geen gaten in het model zelf waardoor er delen zouden kunnen missen. Heeft éen van jullie toevallig enig idee? mocht het model nodig zijn om er naar te kijken hoor ik dit graag!


Afbeelding

MoaiModeler
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2022, 15:14
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door MoaiModeler » 22 mei 2022, 22:09

Het model zou wel handig zijn.

Ik denk dat je de grenzen hebt gevonden, voor de combinatie van jouw printer, het filament, de temperatuur, en de snelheid.
Mijn eerste laag moet minimaal 0.15 zijn en de volgende lagen moeten minimaal 0.11 zijn. De eerste laag krijg ik echter niet goed dicht, dus twee lagen is het dunste dat ik kan doen.


Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 1473
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Slechte prints met missende lijnen, blobs en zichtbare lijnen

Bericht door PrintEngineer » 23 mei 2022, 08:10

Je zou het wiel eens liggend kunnen printen wat het voor Cura makkelijker maakt om te slicen. Printen zou ik dan doen met de zichtzijde naar boven en zo min mogelijk support onder de spaken. Dat zijn de meest kwetsbare delen en sneuvelen dus ook vrij makkelijk met het verwijderen van het support
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast