Eerste serieuze printfouten...

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Burrel-87
Contacteer:

Eerste serieuze printfouten...

Bericht door Burrel-87 » 03 jan 2022, 20:35

Hoi forummers!

Ik loop voor het eerst tegen serieuze afwijkingen in mijn prints aan. Zelf vermoed ik dat het door het filament komt omdat ik met de vorige rollen (wel andere kleuren) geen problemen had.

Het viel mij eerst op dat ik problemen kreeg met bed hechting bij kleine onderdelen van een T-rex skellet. Toen eerst bedleveling proberen te verbeteren maar loste niks op en uiteindelijk maar de kleine onderdelen met een raft geprint.
Daarna viel mij op dat sommige dunne objecten hier en daar afbraken en van erg slechte detail kwaliteit geprint werden.
Maar goed ik wilde graag door met het project.

Nu heb ik erna een benchy geprint en zie foto's voor wat er mis gaat. Naast strings zie ik een soort snotjes, het buisje achterop is mislukt en er loopt een soort takje in de deuropening.

Ik heb na de benchy ook een eigen ontwerp geprint en deze toonde dus ook gekke takjes aan een kant paralel aan de suppot structure. Hier op het web nog geen vergelijkbaar beeld van gevonden.

Geprint op een Ender 3 V2 op 215°C, bed 50°C en standaard profiel op Cura.

Real-filament PLA Matte khaki grey en wat mij al opviel dat je filament van een nieuwe rol vrij ver kon buigen of zelfs 180° kon buigen of knakkwn voordat het brak maar het filament van deze rol breekt vrij snel bij buigen.

Wat ik verder denk te zien is tekenen van retraction problemen of verstopte nozzle, oneffenheden als gevolg van vocht in filament en filament is makkelijker te breken, en iets wat kan lijken op te heet printen of te weinig koeling.

Goed een heel lang verhaal kort, ik denk zelf dat het aan het filament kan liggen maar heb momenteel geen andere rol in huis.

Hier komen de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Re: Eerste serieuze printfouten...

Bericht door Rob52 » 03 jan 2022, 20:39

Ik denk ook dat het aan het filament ligt. Maar je kunt het natuurlijk wel even een paar uurtjes in een oven leggen bij 45 graden. Wel eerst zorgen dat de oven op temperatuur is voor je het er inlegt. En daarna eens kijken of het beter print.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Burrel-87
Contacteer:

Bericht door Burrel-87 » 03 jan 2022, 20:59

Thnx! Ik wist niet dat je PLA ook in de oven kon herstellen.

Kleine update, ik heb het filament uit de printer gehaald en inmiddels (500gram en dus heel wat lagen verder op de rol) voelt het filament wel veel flexibeler.

Ik bedacht me nog ergens wat bewaard te hebben, luchtdicht en met veel vochtvangers maar het ligt er wel al een tijdje.
Hiermee ben ik nu de zelfde benchy file aan het printen.

Met invoeren draai ik er altijd handmatig en langzaam wat filament doorheen tot de vorige kleur niet meer te zien is. Het valt mij op dat als ik de knop terugdraai om het filament wat terug te trekken het nog erg lang blijft doorlopen.

Eens zien hoe de benchy er uit komt en anders zal ik morgen de nozzle en ptfe tube checken.

Burrel-87
Contacteer:

Bericht door Burrel-87 » 04 jan 2022, 11:09

De benchy met het andere PLA is al een hele verbetering:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 04 jan 2022, 11:41

Heb onlangs ook twee Bency's geprint als benchmark voor mijn zelfbouw CTC A13 special en de Anet A6. Die kwamen er niet veel beter uit

Afbeelding

Afbeelding
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

Burrel-87
Contacteer:

Bericht door Burrel-87 » 04 jan 2022, 13:20

Ze tonen in iedergeval dat de kalibratie wel redelijk goed zit.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 04 jan 2022, 13:28

Kalibreren is mijn vak dus dat krijgt voldoende aandacht
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

Burrel-87
Contacteer:

Bericht door Burrel-87 » 07 jan 2022, 06:21

Nu heb ik gistereren de boel ff onderhouden.
De ptfe tube was namelijk toch weer wat aangedaan door hitte en de nozzle zat dus wel een beetje verstopt ook.
Er was dus ruimte ontstaan tussen nozzle en tube want daar zat een ophoping PLA.

Ik heb de hittebestendige ptfe tube geplaatst en een nieuwe mk8 0,4mm nozzle welke ik recent gekocht had bij 123-3D maar de prints zijn van vanacht zijn volledig verpest wn slechter dan ooit.
Verder heb ik gewoon dezelfde instellingen behouden en het was wel opnieuw de verdachte rol PLA maar die laatste grijze benchy verdiend een schoonheidsprijs vergeleken dit:

Afbeelding

Links in mn hand zie je dezelfde print welke mislukt was voordat ik onderhoud ging doen. De andere nog slechtere is er uitgekomen met nieuwe nozzle, ptfe tube en bed goed afgesteld...

René
Contacteer:

Bericht door René » 07 jan 2022, 15:21

Heb de indruk dat creality nog steeds dezelfde pneu koppeling op het hoteind gebruikt.
Deze hebben het probleem dat de tube vrij makkelijk op en neer geschoven kan worden
tijdens het printen en daardoor verstopping tussen tube en nozzle en een erge vorm van
stringing kan veroorzaken.
Vervangen voor een nieuwe betere pneu koppeling doet wonderen.
Je kunt ook eventueel de oplossing van CHEP gebruiken.

Laatst gewijzigd door René op 07 jan 2022, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Burrel-87
Contacteer:

Bericht door Burrel-87 » 07 jan 2022, 15:42

Ik heb de ptfe tube vervangen samen met een koppeling die mee kwam met de set welke hittebestendig zou moeten zijn.

Plaats reactie