Marlin configuratie Geeetech GitHub conflict in Vusual Studio Code

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
René
Contacteer:

Re: AXIS_STEPS_PER_UNIT / MAX_FEEDRATE / MAX_ACCELERATION

Bericht door René » 06 jan 2022, 10:33

Heb je nou echt een gekalibreerde fluke nodig om het
verschil in ohmse waarde van twee spoelen te bepalen.
In beide metingen is de afwijking van de 'hobby'' universeel meter gelijk!
Wordt inderdaad een ander verhaal als je iets wil gaan kalibreren/ijken!
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 06 jan 2022, 12:54

Waarom zou ik een calibratie rapport moeten tonen dan?
Wanneer een meter geijkt of gecalibreert is, zegt dat alleen dat wanneer ik 1ohm meet, dit ook daadwerkelijk 1ohm is.

Als mijn meter 1ohm aangeeft, maar daadwerkelijk 1.1ohm meet, doet dat vrij weinig toe in een vergelijking.

Ik weet immers de waarde niet welke ik moet meten, dus is calibratie redelijk nutteloos in deze.

Wanneer ik op de spoel van de ene motor 15ohm meet en op de spoel van een identieke andere motor 5ohm. Dan mag je echter toch echt wel aannemen dat er iets niet helemaal hetzelfde is. Zelfs zonder geijkte appartuur.

Vandaar dat ik ook de woorden "om en nabij" gebruikte.

En nee, ik ga er niet van uit dat ik een tolerantie van 0.0 haal. Maar wil er wel zo dicht mogelijk bij in de buurt komen. En ik lijk met deze printer al een stuk dichterbij gekomen dan met de oude.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 06 jan 2022, 14:55

Wanneer ik het filament echter omwissel, lijk ik op op tegenovergestelde afwijkingen uit te komen. Zou het dan toch aan het gebruikte filament kunnen liggen?

Een minimale afwijking in diameter zou denk ik vrij weinig uit mogen maken in deze. Misschien het materiaal zelf? De een misschien net wat zachter bijvoorbeeld?

René
Contacteer:

Bericht door René » 06 jan 2022, 15:02

Het gaat in dat geval om de doorsnee van het filament.
Is eenvoudig te controleren met een schuifmaat.
Te dun is aan het eind bij de 100mm te kort,
en te dik is aan het eind van de 100mm te veel.
Laatst gewijzigd door René op 06 jan 2022, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jan 2022, 15:43

De diameter is niet van invloed op de doorvoer. Alleen op de hoeveelheid in cm3, niet in lengte. De extruder gaat niet sneller of langzamer draaien omdat de diameter fluctueert. 100 mm dun filament is net zo lang als 100 mm dik filament.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 06 jan 2022, 17:42

De diameter is om en nabij 1,75mm bij beiden.

Diameter zou hierbij niet veel uit mogen maken inderdaad. Wanneer het om de omtrek gaat, dan maakt diameter natuurlijk wel verschil want dan word er een grotere of kleinere afstand gemaakt naarmate de diameter groter of kleiner word.

Bij de extruder wordt het tandwieltje in een rechte lijn tegen het filament gedrukt, waardoor het filament er in een rechte lijn door "geduwd" word. Dit zou theoretisch volgens mij dus ook niets moeten uitmaken, want de tandwieltjes hebben (als het goed is) dezelfde diameter.

Misschien dat het ene materiaal dan net iets zachter is dan het andere, zodat het tandwieltje zich net iets meer "ingraaft" in het vooruit duwen dan het tanwieltje bij het andere filament.

Ik doe nog een testje en anders ga ik het gewoon proberen met stukken filament van dezelfde rol.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 10 jan 2022, 15:36

Het gaat er om dat de extruder weet hoeveel "steps" er nodig zijn om een bepaalde afstand aan filament erdoorheen te duwen toch? Dus steps/mm. Net zoals de X of Y as gekalibreerd worden door ook daadwerkelijk 20mm af te leggen wanneer 20mm gevraagd word.

Wanneer ik via de nozzle print bouw ik dus extra druk op. Maar hoe langzamer ik print, des te minder druk. Temperatuur speelt hier ook een rol natuurlijk. Het zal per vaste snelheid ook uitmaken of je de temperatuur voor PLA op 200 hebt staan of op 220 (aanbevelingen van de fabrikant even daargelaten). Hoe warmer, hoe sneller het filament opwarmt en hoe "vloeibaarder" het word, des te sneller het door de nozzle geduwd wordt wat dan ook weer minder druk geeft.

Dus eigenlijk is het kalibreren door de nozzle nogal van wat factoren afhankelijk.

Ik heb weer eens gemeten met en zonder nozzle.
Maar dit keer met een veel lagere feedrate (50mm/min) en 10 graden warmer als dat ik print.
De resultaten op 100mm komen nu al veel dichter bij elkaar:
- zonder nozzle = 100.2mm
- met nozzle = 99.4mm

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 10 jan 2022, 15:49

Als je de extruder wil kalibreren moet dat altijd met de nozzle erin anders krijgt je geen goede uitkomst .
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.0

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 10 jan 2022, 16:29

Er zijn nogal wat discussies te vinden op het internet of er juist met of zonder nozzle gekalibreerd moet worden.

Er zijn voor beiden nogal wat voors en tegens te vinden.

Maar wanneer je dus met de nozzle kalibreert. Dan kom je dus afhankelijk van het gebruikte filament of instellingen mogelijkerwijs altijd weer op andere waardes uit? Temperatuur speelt mogelijk zelfs al een grote rol. En ieder filament heeft vaak weer een eigen temperatuurbereik. Zelfs binnen dezelfde soorten als b.v. PLA zie je al verschillen.

Wanneer je de motor zonder nozzle afstelt heb je natuurlijk altijd een vaste waarde die niet zozeer door andere factoren beïnvloed wordt. Wanneer je filament vervolgens toch weer te veel of te weinig aangevoerd word (wellicht altijd te weinig dan), dan kun je dit per type filament toch ook weer fijn afstellen met de extruder multiplier/ flow rate?
Maar je E-steps waarde blijft ongeacht het type filament of instellingen altijd gelijk.

Ik wil niet zeggen dat wat jij zegt fout is overigens. Maar probeer een logische beredenering te vinden. En jouw argument kan ik me overigens ook in vinden. Maar zoals al aangegeven zijn de meningen op het internet nogal sterk hierover verdeeld. Dus ben meer voor mijzelf aan het uitzoeken welke mij het meest logisch lijkt. No offence dus!
:D

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 10 jan 2022, 16:46

Ik kalibreer altijd zonder nozzle, dan heb ik in ieder geval een vast gegeven, en mocht het tijdens het printen niet helemaal kloppen dan corrigeer ik dat eventueel met de flowrate, maar eigenlijk gebruik ik dat ik bijna nooit.

Plaats reactie