Marlin configuratie Geeetech GitHub conflict in Vusual Studio Code

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Rob52
Contacteer:

Re: AXIS_STEPS_PER_UNIT / MAX_FEEDRATE / MAX_ACCELERATION

Bericht door Rob52 » 03 jan 2022, 10:02

Ik zou om te beginnen de uitkomsten niet meer met 2 cijfers achter de komma te verwerken. Dat slaat echt nergens op ook al is er de mogelijkheid om het zo in te vullen. 0,19 op een waarde van 400 is 0,475 promille oftewel minder dan 0,5 duizendste. De toleranties zijn al vele malen hoger. En aangezien 1 stap al slechts 1/400 ste millimeter is en daar dan weer 0,5 duizendste van ......... waar praten we nog over. Beetje het idee van; m'n auto staat 2 mm te ver van de stoeprand geparkeerd. Gewoon met hele getallen werken.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 03 jan 2022, 14:01

2 decimalen is inderdaad misschien een beetje overkill. In VSC kan ik er wel me werken, maar in de printerinstellingen kan ik de Steps/mm maar enkel met 1 decimaal invoeren.

Met hele getallen werken vind ik daarentegen weer het andere uiterste. Tienden kunnen nog best een aanzienlijk verschil maken in steps/mm, zeker naar gelang het printbed groter word.

Tienden bij de extruder zijn wellicht vrij verwaarloosbaar. Wanneer ik 0,25mm meer of minder filament op 100mm heb, zal ik wellicht niet zo heel snel iets merken m.b.t. over- of underextrusion.

Maar bij de lagere waardes zoals bij mijn assen b.v. het geval is, kan het wel net dat cruciale verschil maken.

Wanneer ik 80 steps/mm pak voor mijn Y-as.
Dan maakt dit volgens mij al een verschil van:
- 1mm op een printbed van 250mm wanneer de steps/mm naar 80.3 gaan.
- 2.5mm op een printbed van 250mm wanneer de steps/mm naar 80.8 gaan.

Dit verschil heb ik gemerkt toen ik dichter bij mijn glasklemmen kwam toen ik met de probing toleranties bezig was. 1mm kan al vrij cruciaal zijn.

De auto (aka koekblik) 2mm van de stoeprand is prima inderdaad, de auto -1mm van de muur is echter minder :p

René
Contacteer:

Bericht door René » 03 jan 2022, 14:06

Rockel83 schreef:
03 jan 2022, 07:08

Ik snap dan ook even niet zo goed waar het verschil in kan zitten, aangezien het beiden ook identieke motoren zijn...
Ik denk niet dat je daar vanuit mag gaan.
Het zijn tenslotte elektro mechanische producten.
De impedantie/weerstand kan per spoel al 10% afwijken.
En voor de inductie geldt een afwijking van 20%

Het is daarom een goed plan dat je de E- motoren even omwisselt
en kijkt wat dan de waarde zijn.

Ben benieuwt wat de uitkomst gaat worden.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 04 jan 2022, 02:13

René, Ik heb net de bekabeling van beiden stepper met elkaar omgewisseld. Dus de connector van E0 op E1 en die van E1 op E0.
En ik heb hier eigenlijk bijna precies hetzelfde resultaat als de voorgaande metingen met de stekkers van E0 op E0 en E1 op E1.

Dus het ligt hoogstwaarschijnlijk toch niet aan de stepper-drivers, waar ik eigenlijk een beetje op hoopte. Nouja, je kunt het maar beter uitgesloten hebben, nietwaar? :p

Ik zou nu echt niet meer weten waar dit verschil vandaan kan komen. Wellicht gewoon verschil in impedantie zoals je al aangaf.

Het enige wat ik me anders nog aan zou kunnen denken is de idle-screw spanning. Maar volgens mij is die om en nabij identiek aan elkaar als ik de spanning in schat. En het lijkt me ook niet zo te zijn dat dit veel invloed zal hebben op een onbelaste (zonder nozzle) aanvoer.

De waardes met de kabels omgedraaid:

- door de Bowden-tube (100mm) (gewisselde kabels) meting 5:
E0 waardes / E1 waardes
1. 103.7 / 104.8
2. 103.9 / 104.8
3.
4.
5.
-------- --------
gem 103.8mm / 104.8mm

Het scheelt dus weer 1mm op dezelfde motor.
Laatst gewijzigd door Rockel83 op 04 jan 2022, 02:23, 1 keer totaal gewijzigd.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 04 jan 2022, 09:55

Ik denk toch dat het in de individuele productie tolerantie van de motoren zit, vooral wanneer ze in een microstepping mode werken.
Misschien moet je de stroom toch iets verhogen om de stappen beter te kunnen fixeren.
https://www.youtube.com/watch?v=Ew6eVGnj7r0

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 05 jan 2022, 21:54

Dankje hardy!
Interessant filmpje. Heb zelf een elektrotechnische achtergrond en heb me ook wel redelijk bezig gehouden met elektro motoren, inductie, en magnetische velden en de richtingen hiervan. Dus een aantal dingen zien er wel bekend uit. Maar dit gaat best erg ver. Ik kon het redelijk volgen, maar op een gegeven moment was ik de draad toch echt even kwijt. haha

Ik heb de spoelen eens doorgemeten, maar bij beiden motoren heb ik om en nabij precies dezelfde waardes.
- Tussen pin 1 en 4: 5.5ohm
- Tussen pin 3 en 6: 5.4ohm

De elektronica (stepper drivers/bekabelling e.d.) is het dus wellicht niet, want kabels omgedraaid en krijg dezelfde waardes op dezelfde motoren. De motoren geven beide vergelijkbare weerstand op de spoelen, dus onbelast lijken ze vrij identiek aan elkaar te zijn. En de "idle screw" spanning lijkt ook om en nabij identiek aan elkaar te zijn. En nu verwacht ik ook niet dat dit laatste heel veel invloed zal hebben op een onbelaste aanvoer, dus zonder nozzle.

Als ik aan de stroomtoevoer ga "klooien", wellicht compenseer ik het dan wel een beetje inderdaad. Maar het lijkt er op dat dit gelijk staat. Ik heb het niet gemeten, maar wanneer ik dus de kabels omdraai, dan reageren beiden motoren gewoon weer hetzelfde. Het was niet zo dat E0 zich dan ineens als E1 gedroeg. Dus de stepper-driver instellingen lijken me dan redelijk gelijk aan elkaar te te staan. Dus dan zou ik iets anders uit zijn verband gaan halen om het kennelijke probleem bij iets anders te compenseren.

Misschien ben ik ook wel iets te perfectionistisch in deze. 1mm op 100mm is natuurlijk misschien ook wel minimaal. Dat merk ik wellicht nog geeneens in over- of underextrusion. En wanneer ik gewoon een gemiddelde neem, dan hebben we het theoretisch nog maar over 0,5mm natuurlijk.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 05 jan 2022, 22:12

Een kalibratie voor de 3D-printer moet je niet beter willen doen dan nog waarneembaar is. Dat heeft totaal geen zin. En 1 mm verschil is absoluut niet waarneembaar, dus ook zinloos.
Groeten, Rob.

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

Ch3vr0n
Contacteer:

Bericht door Ch3vr0n » 05 jan 2022, 23:16

Misschien niet zichtbaar, maar als je onderdelen maakt (en sommige ontwerpers doen dit) met een 0-toletantie dan maakt die ene mm wel degelijk verschil tussen 'in elkaar klikken' en 'niet in elkaar klikken'. Is net die reden waarom ik zoveel moeite had met mijn x-303 print.

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

Creality CR-10 Max, gekoppeld aan Raspberry PI 4B octoprint server
Upgrades: Wham Bam Flexible Bed System, Bondtech DDX V3 Direct Drive + Mosquito Magnum hotend
(to do: implement Z-Sync kit, Rpi frame mount)

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jan 2022, 09:33

Daarvoor zijn er correctiemogelijkheden in Cura omdat elke printer weer net wat andere afwijkingen/toleranties hebben. Het is maar hoe moeilijk je het jezelf wilt maken.
Groeten, Rob.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 06 jan 2022, 10:15

Rockel83 schreef:
05 jan 2022, 21:54
Ik heb de spoelen eens doorgemeten, ...
Mag ik vragen naar de afwijking cq. tolerantie van je meetapparaat? Graag kopie van kalibratie rapport tonen ;-)

Verder gebruikt iedereen hier, denk ik, een HOBBY printer.
Als je dan gaat stellen dat je wilt printen, fabriceren, met 0 % tolerantie, dan denk ik dat je de boot gemist hebt.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Plaats reactie