Marlin configuratie Geeetech GitHub conflict in Vusual Studio Code

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Rockel83
Contacteer:

Re: AXIS_STEPS_PER_UNIT / MAX_FEEDRATE / MAX_ACCELERATION

Bericht door Rockel83 » 01 jan 2022, 17:03

Ik heb even een stapje terug gedaan en ben me weer eerst even gaan focussen op de E-steps.
Want ik kan wel verder gaan, maar wanneer deze settings niet kloppen heeft dit wellicht ook weer gevolg voor de verdere calibraties.

Ik heb eerst altijd 120mm aan filament afgemeten aan de ingang van de bowden-extruder. En vervolgens 100mm voeden en vervolgens het resterende stuk van 120mm meten. Maar dit is best een geklooi en het is lastig om een precieze meting te verrichten vind ik.

Echter kwam ik middels deze meting altijd uit rond een waarde van 430 Steps/mm.

Het leek mij eigenlijk veel makkelijker om de bowden-tube te verwijderen. 100mm te voeden en vervolgens (af te knippen) aan de uitgang te meten welke afstand gevoed is.

Maar hier krijg ik een totaal andere waarde, namelijk zo'n 400 Steps/mm.

De nozzle zorgt natuurlijk voor een bepaalde tegendruk, aangezien 1,75mm ineens door 0.4mm geperst word. Maar het is een gigantisch verschil in de E-steps waarde. Het komt overigens wel weer overeen met de verschillende waardes van Geeetech zoals hierboven genoemd.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 01 jan 2022, 20:32

Op zich zou het geen verschil moeten maken, ik zelf doe het ook altijd zonder hotend bevestiging, dus ik meet gewoon wat er echt uit de tube komt, maar wanneer je zo'n verschil hebt zou ik maar eens kijken of je de veer in de extruder niet iets strakker moet zetten, want je hebt blijkbaar slip in de aanvoer wanneer er wat meer kracht geleverd moet worden.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 01 jan 2022, 20:57

hardy schreef:
01 jan 2022, 20:32
Op zich zou het geen verschil moeten maken, ik zelf doe het ook altijd zonder hotend bevestiging, dus ik meet gewoon wat er echt uit de tube komt, maar wanneer je zo'n verschil hebt zou ik maar eens kijken of je de veer in de extruder niet iets strakker moet zetten, want je hebt blijkbaar slip in de aanvoer wanneer er wat meer kracht geleverd moet worden.
Aan zoiets zat ik eigenlijk ook al te denken ja. Maar ik moet wel aardig wat kracht op het hendeltje zetten om filament in te voeren. En op het filament zie ik lichtelijk nu lichtelijk de vertanding afgedrukt nu ik het frictie loos zonder tube door voer.

Wat ik dan wel vreemd vind is dat men hier vanuit de sourcecode al rekening mee hield vanuit de fabriek uit.

Ik heb het verschil even uit gezet.
- Met 430 steps/mm voed ik om en nabij precies 100mm. Dit wanneer alles aangesloten is en dus het filament door de hotend gedrukt word.

Maar met de hotend los gekoppeld, en dus direct door de extruder gemeten en dus zonder druk van de hotend:
- Meet ik 107mm bij 430 Steps/mm
- Meet ik 101mm bij 400 Steps/mm

Geeetech gebruikte 2 afzonderlijke waardes voor de extruder in hun source codes.
- In één source code: 395 Steps/mm
- In een andere source code 430 Steps/mm

Dat komt dus aardig overeen met mijn waardes, met of zonder hotend.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 01 jan 2022, 21:03

Als er verder niks verkeerd is afgesteld zou ik uitgaan van de waarde die in de praktijk gebuikt wordt, namelijk met het hotend. Die andere waarde heb je verder weinig aan om mee te printen. Hooguit om eens te onderzoeken waar het verschil door komt, maar uiteindelijk gaat het erom dat je goed print. En dat is toch altijd inclusief hotend ..... :lol:

Ik doe de kalibratie altijd door het hotend.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 01 jan 2022, 21:13

Rob52 schreef:
01 jan 2022, 21:03
Als er verder niks verkeerd is afgesteld zou ik uitgaan van de waarde die in de praktijk gebuikt wordt, namelijk met het hotend. Die andere waarde heb je verder weinig aan om mee te printen. Hooguit om eens te onderzoeken waar het verschil door komt, maar uiteindelijk gaat het erom dat je goed print. En dat is toch altijd inclusief hotend ..... :lol:

Ik doe de kalibratie altijd door het hotend.
Dat is zo inderdaad. Ik heb het doorgevoerde filament eens bekeken. Het lijkt erop dat er een degelijke grip is, want ik zie de tandjes in het filament. Wanneer hij dan gaat slippen dan neem ik aan dat ik "schraap" plekjes zou moeten zien? Dat zie ik niet.

Ben nu even nieuw filament aan het proberen. Want met het oude filament zag ik wel luchtbelletjes. Er zit dus vocht is, wat dan volgens mij ook weer extra druk geeft...

Ik had me trouwens vergist. Die E395 steps/mm was zelfs de waarde waar de printer mee geleverd werd. 430 steps/mm was die uit de orriginele Geeetech sourcecode.

Edit:
Wat me eigenlijk even niet helemaal helder is...
Ik heb 2 extruder motoren die samen naar 1 hotend gaan. Iedere extruder heeft zijn eigen aansluiting op het moederbord (E0/E1).

Maar ik heb maar 1 E-step setting in de firmware.

Deze instelling gebruikt hij dus voor beide motoren?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 01 jan 2022, 22:06

Rockel83 schreef:
01 jan 2022, 21:13

Nee, je kunt het per extruder ingeven. Maar als je dat niet doet dan wordt de waarde voor E0 (voor zover ik weet) voor alle extruders gebruikt. Je ziet hieronder de optionele E1, E2 enz. staan. En je ziet ook de M92 code om het eventueel met bijvoorbeeld Pronterface in te geven.

* Default Axis Steps Per Unit (steps/mm)
* Override with M92
* X, Y, Z, E0 [, E1[, E2...]]
*/
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 1600, 410 }

/**
* Default Max Feed Rate (mm/s)
* Override with M203
*/
Groeten, Rob.

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 02 jan 2022, 02:38

Rob52 schreef:
01 jan 2022, 22:06
Rockel83 schreef:
01 jan 2022, 21:13

Nee, je kunt het per extruder ingeven. Maar als je dat niet doet dan wordt de waarde voor E0 (voor zover ik weet) voor alle extruders gebruikt. Je ziet hieronder de optionele E1, E2 enz. staan. En je ziet ook de M92 code om het eventueel met bijvoorbeeld Pronterface in te geven.

* Default Axis Steps Per Unit (steps/mm)
* Override with M92
*/
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 1600, 410 }

/**
* Default Max Feed Rate (mm/s)
* Override with M203
*/
Thanks! Die opties was ik inderdaad al tegen gekomen, maar het was me niet duidelijk hoe Marlin dan het onderscheid zou maken, aangezien in mijn config ook nog I, J, K als opties genoemd worden.

Wanneer ik een 2e extruder probeer toe te voegen door er een extra waarde bij te zetten, dan krijg ik in ieder geval een foutmelding.

Code: Selecteer alles

#error "MIXING_EXTRUDER can't be used with DISTINCT_E_FACTORS. But you may use SINGLENOZZLE with DISTINCT_E_FACTORS."
Wanneer MIXING_EXTRUDER aan staat schijnt Marlin er kennelijk van uit te gaan dat beide Steppers en omstandigheden identiek zijn.

Dus misschien moet ik dit maar uitzetten, ben toch niet echt van plan om die mixing color optie te gebruiken, maar wil wel de dubbele extruder gebruiken om 2 verschillende kleuren door elkaar te gebruiken of 1 extruder voor b.v. support materiaal.

Eens uitzoeken of dat lukt...

Edit:
Oh, ik zie dat het lukt wanneer ik:
- #define E1_DRIVER_TYPE [uncomment]
- #define MIXING_EXTRUDER [comment]
- #define SINGLENOZZLE [uncomment]
- #define DISTINCT_E_FACTORS [uncomment]
- #define EXTRUDERS [op 2 zet]

Maar dan krijg ik i.p.v. een mixing-menu een tool-change-menu...

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 02 jan 2022, 09:56

A.u.b. niet telkens het laatste bericht quoten, dat staat er namelijk al. Je kunt gewoon op de "Plaats reactie" knop onderaan klikken. Kijk anders even hier.

- #define E1_DRIVER_TYPE [uncomment] okay
- #define MIXING_EXTRUDER [comment] niet okay
- #define SINGLENOZZLE [uncomment] okay
- #define DISTINCT_E_FACTORS [uncomment] okay
- #define EXTRUDERS [op 2 zet] okay

Kijk even of
//#define SWITCHING_EXTRUDER niet uncomment is.
Groeten, Rob.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 02 jan 2022, 13:39

Ah prima, had er geen erg in. Zal er op proberen te letten (motoren 8-) )

#define MIXING_EXTRUDER staat u uncommented, dus aan.
En dat is ook waar heel de printer nu kennelijk rekening mee houdt. Men gaat er kennelijk vanuit dat men met deze instelling 2 identieke steppermotors voor de extruders gebruikt. Die heb ik ook, echter zie ik wel een klein verschil wanneer ik ga meten. Misschien dat het iets simpels is als afzonderlijke veerspanning ofzo. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Maar graag zou ik zien dat ik ze eventueel ook afzonderlijk zou kunnen bijstellen, wat nu dus niet kan. Ik heb alleen één "E" waarde.

Alle andere genoemde instellingen lijken in conflict te zijn met #define MIXING_EXTRUDER (behalve #define E1_DRIVER_TYPE) .

Wanneer ik het instel zoals in het vorige bericht. Dan heb ik dus 2 afzonderlijke extruders via één nozzle ingesteld en krijg ik 2 "E" waardes te zien (mits een 5e waarde achter E in Default Axis Steps Per Unit e.d. ingevuld is). Vervolgens krijg ik ook "E0" en "E1" in de printer te zien. Maar daar moet ik Mixing_ extruder dus voor opgeven...

Maar heb nog niet echt kunnen testen hoe en of dit werkt. Met nadruk met het printen in twee kleuren. Ik denk dan ook dat ik dit even parkeer voor wanneer ik de rest op orde denk te hebben.

Al zou ik het wel prettig vinden iedere afzonderlijke extruder bij te kunnen stellen als dit nodig zou zijn.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 03 jan 2022, 07:08

Dit is nu eigenlijk gewoon niet leuk meer hahaha

Ik ben vannacht even helemaal opnieuw begonnen. En kom eigenlijk bij het laatst beschreven probleem uit.

Het is dus een Dual-extruding printer. En in Marlin staat MIXING_EXTRUDER aan, waardoor Marlin er van uit gaat dat er 2 identieke stepper motors gebruikt worden en 1 nozzle. En daardoor voor beiden extruders dezelfde instellingen gebruikt.
Het zijn inderdaad 2 identieke stepper motors, maar met de metingen die ik vandaag gedaan heb word het er alleen maar gecompliceerder op.

- Ik heb als eerste de spanning van beide "idle-screws" nagekeken. Die lijken om en nabij op dezelfde spanning te staan.
- Vervolgens heb ik de Bowden-tubes aan de kan van de hotend los gemaakt, heb ik filament ingevoerd en aan de kop gelijk geknipt. Dit bij beide extruders.
- De laatste E-step berekening, met hotend aangesloten, kwam rond de 414.18steps/mm uit. Dus met deze waarde ben ik verder gegaan. Dit was echter de waarde van 1 extruder. Bij de volgende metingen kom ik afwijkingen tegen en pak ik daarom telkens een gemiddelde.

De berekeningen zonder hotend werden nu:

- door de Bowden-tube (100mm) meting 1:
E0 waardes E1 waardes
1. 103.54 / 104.56
2. 103.13 / 104.25
3. 103.14 / 104.04
4.
5.
-------- --------
gem 103.27mm / 104.28mm

gem E0/E1: 103.78mm

Nieuwe E-steps (meting 1) = 399.69

-----------------------------------------------------------------------------------

- Door de Bowden-tube (100mm) meting 2:
E0 waardes E1 waardes
1. 99.34 / 100.17
2. 99.05 / 100.35
3. 99.18 / 100.34
4.
5.
-------- --------
gem 99.19mm / 100.29mm

gem E0/E1: 99.74mm

Nieuwe E-steps (meting 2) = 400.73

-----------------------------------------------------------------------------------

gem E-steps (meting 1&2) zonder hotend = 400.21
(deze heb ik uiteraard weer gebruikt bij de volgende meting)

- bij de ingang van de cold-end gemeten (met hotend weer aangesloten) (100mm) meting 3:
E0 waardes E1 waardes
1. 95.02 / 97.31
2. 95.14 / 97.18
3. 94.88 / 96.49
4.
5.
-------- --------
gem 95.01mm / 96.99mm

gem tot: 96mm

gem E-steps = 416.89

- bij de ingang van de cold-end gemeten (met hotend weer aangesloten) (100mm) meting 4:
E0 waardes E1 waardes
1. 98.95 / 100.62

gem tot: 99.79mm

gem E-steps = 417.77

Dus ik ben van 414.18steps/mm (met hotend aangesloten) naar een gemiddelde van 400.21steps/mm gegaan bij 2 metingen zonder hotend en dus zonder extra frictie.

Wanneer ik dan de hotend weer aansluit kom ik vervolgens op een herberekening van 416.89stepps/mm uit. Welke vervolgens weer bijgesteld is naar 417.77steps/mm. Ik zit nu aardig tegen 100mm aan, maar E0 net er onder en E1 net er boven.

Bij losse metingen, puur op E0, kwam ik eerst vrij structureel rond de 430steps/mm uit, wat ook weer terug kwam in de source code.

Volgens mij heb ik beide extruders in identieke omstandigheden getest en met elkaar vergeleken. Ik snap dan oo keven niet zo goed waar het verschil in kan zitten, aangezien het beiden ook identieke motoren zijn...

Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de stepper drivers bij beiden niet op dezelfde waarde staan ingesteld misschien? hier zit namelijk een potmetertje op.

Edit: ik ga vanavond de kabels omwisselen, dan weet ik zo het aan de elektronica ligt wanneer ze dan het omgekeerde gedrag leten zien.

Plaats reactie