Marlin configuratie Geeetech GitHub conflict in Vusual Studio Code

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Rockel83
Contacteer:

Marlin configuratie Geeetech GitHub conflict in Vusual Studio Code

Bericht door Rockel83 » 28 dec 2021, 19:28

Voor mijn printer, Geeetech A20M, kon ik enkel de de voorgeconfigureerde Marlin 1.1.8 firmware downoaden. Dit als *.HEX bestand, waar ik dus niets meer aan veranderd krijg, of als Marlin configuratie bestanden van de Geeetech GitHub, dit is ook 1.1.8 en ik krijg het op de een of andere manier niet gecompileerd. Ik krijg dan een versie conflict in Vusual Studio Code.

Dus ik heb de laatste 2.0.x bugfix van de Marlin Github gedownload, en de daarbij behorende 2.0.x bugfix configuratiebestanden voor mijn specifieke printer. Dit werkt prima op zich. Maar het voelt een een beetje sloom aan. De configuratiebestanden van deze GitHub lijken dan ook vrij standaard te zijn.

Wanneer ik de orriginele confuguratiebestanden van de Geeetech GitHub hiermee vergelijk, dan springen er al een aantal verschillen duidelijk uit bij AXIS_STEPS_PER_UNIT / MAX_FEEDRATE / MAX_ACCELERATION.

Geeetech A20M configuration.h:
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80.3, 80.8, 400, 340 }
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE { 400, 400, 400, 45 }
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION { 5000, 5000, 50, 5000 }

Marlin A20M configuration.h:
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 400, 430 }
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE { 500, 500, 5, 25 }
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION { 500, 500, 100, 5000 }

Dat zijn best aanzienlijke verschillen her en der. Maar wanneer ik alles over neem van de Geeetech configuratie, dan lijkt het wel of de probe tegen het bed gegooid wordt tijdens het levelen. En dat op de Y-as heb ik 1 á 2 mm verdere speling richting de klem, waardoor de probe de klem ineens maar net niet raakt. Ik heb een glazen bed gemonteerd wat wat aanzienlijk meer gewicht legt op de Y-as, dus het lijkt er bijna op alsof door de nu grotere kinetische energie net wat verder door schiet. Of zit dit wellicht in die 0.8 waardeverschil bij AXIS_STEPS_PER_UNIT?

Wanneer ik dan de originele 1.1.8 firmware d.m.v. het originele *.HEX bestand upload, dan lijkt het ineens weer normaal te werken...

Met de Marlin A20M configuratie duurt het levelen met grid-5: 1:52 minuut
Met de Geeetech A20M instellingen duurt ditzelfde: 1:24 minuut

Iemand ervaring met deze afwijkende waardes?

Rob52
Contacteer:

Re: AXIS_STEPS_PER_UNIT / MAX_FEEDRATE / MAX_ACCELERATION

Bericht door Rob52 » 28 dec 2021, 20:35

Die afwijking van 0,8 in de steps zul je niet meteen merken. Hoogstwaarschijnlijk zijn de waardes 80 voor de assen de normale en voor de extruder is het een kwestie van de eigen kalibratie doen en die waarde gebruiken. Je kunt als je dat wilt de assen ook kalibreren en eventueel nieuwe waardes ingeven. De extruder is in ieder geval wel een must om te controleren.

De waardes voor feedrate en acceleratie zijn van invloed op het gedrag en de snelheid van je printer. Zoals je al hebt gemerkt geven hoge waardes ook meer gooi- en smijtwerk.

Voor alle door jou genoemde waardes geldt dat je ze via het printermenu gewoon kunt aanpassen. Dus staat iets nu te hoog, bijvoorbeeld de acceleratie, dan kun je die waarde in het menu aanpassen. Maar vergeet dan niet om het ook in het geheugen op te slaan. Anders kun je het de volgende keer na aanzetten weer aanpassen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 28 dec 2021, 23:23

Rob52 schreef:
28 dec 2021, 20:35
Die afwijking van 0,8 in de steps zul je niet meteen merken. Hoogstwaarschijnlijk zijn de waardes 80 voor de assen de normale en voor de extruder is het een kwestie van de eigen kalibratie doen en die waarde gebruiken. Je kunt als je dat wilt de assen ook kalibreren en eventueel nieuwe waardes ingeven. De extruder is in ieder geval wel een must om te controleren.

De waardes voor feedrate en acceleratie zijn van invloed op het gedrag en de snelheid van je printer. Zoals je al hebt gemerkt geven hoge waardes ook meer gooi- en smijtwerk.

Voor alle door jou genoemde waardes geldt dat je ze via het printermenu gewoon kunt aanpassen. Dus staat iets nu te hoog, bijvoorbeeld de acceleratie, dan kun je die waarde in het menu aanpassen. Maar vergeet dan niet om het ook in het geheugen op te slaan. Anders kun je het de volgende keer na aanzetten weer aanpassen.
Thanks alweer!

Ik had eigenlijk ook teveel instellingen tegelijkertijd over genomen van de oude firmware, dat is niet handig met zoiets...
Ik ben weer helemaal overnieuw begonnen en heb de laatste redelijk werkende firmware erbij gepakt welke ik aangepast heb in 2.0.x.

Wanneer ik dan als eerste die waardes van de DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT bijwerk, dan zie ik al datzelfde verschil in de Y-richting. De probe raakt dan maar net niet de glasklem, daar waar hij hier normaal makkelijk 1 á 2 mm vanaf bleef. FEEDRATE en ACCELERATION heb ik met rust gelaten, dus het gaat alsnog met beleid...

Nouja, dan zet ik de "PROBING_MARGIN" wel gewoon een paar mm hoger :p

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 29 dec 2021, 01:02

Oh, ik heb al een hele tijd zitten klooien met de firmware, en ik begon er af en toe al werkelijk waar een punthoofd van te krijgen omdat het maar niet leek te lukken wat ik wilde.

Ik kom er net achter dat bij het uploaden van aangepast firmware met Visual Studio Code, er nog steeds instellingen achter/ actief bleven.

Zo had ik de Z-steps verhoogd van 400 naar 2560 (omdat ik dit bij vele Geeetech instellingen tegen kwam, en dacht ik probeer het eens). Maar dat werkt niet helemaal prima... Wanneer ik dan 10mm verzette, leek dit wel 10cm te zijn...

Dus firmware weer terug geladen met de waarde van 400. Tot 3 keer toe...

In het menu stond die waarde op 400, maar de beweging was die van de waarde van 2560.

Frustrerend dit :?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 dec 2021, 09:39

Rockel83 schreef:
29 dec 2021, 01:02

In het menu stond die waarde op 400, maar de beweging was die van de waarde van 2560.
Daar hoef je de firmware helemaal niet opnieuw voor te compileren en te uploaden. Dat kun je in het printermenu aanpassen en in het geheugen opslaan. Dat geldt voor meer waardes.
Groeten, Rob.

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 29 dec 2021, 09:40

Je moet na elke verandering in de firmware wel steeds weer ook een eeprom reset uitvoeren, anders kan het zijn dat nog steeds een oude waarden gebruikt word.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 29 dec 2021, 15:28

Rob52 schreef:
29 dec 2021, 09:39
Rockel83 schreef:
29 dec 2021, 01:02

Daar hoef je de firmware helemaal niet opnieuw voor te compileren en te uploaden. Dat kun je in het printermenu aanpassen en in het geheugen opslaan. Dat geldt voor meer waardes.
Ik zag inderdaad dat de waardes bij de advanced config stonden, en daar ook aangepast konden worden inderdaad. Daar heb ik ook uit gehaald dat dat bepaalde waardes ongewijzigd bleven.
Vond het makkelijker om het gewoon als zijnde als gehele firmware over te zetten. Omdat ik zo ook de wijzigingen structureel blijf bijhouden en het me overzichtelijk blijft welke wijzigingen ik aangebracht heb.

Maar voor kleine wijzigingen en snelle tests is het eigenlijk wel makkelijk om e.e.a. even snel in het menu aan te passen ja. Zoals b.v. het testen van de E-steps en het vervolgens weer meteen invoeren en weer testen. Die 430 uit de Marlin config is trouwens aardig accuraat. Kwam zelf op 428.9 uit. En met een herberekening ergens op 431. Dus heb het gemiddelde maar gepakt :p

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 29 dec 2021, 15:33

hardy schreef:
29 dec 2021, 09:40
Je moet na elke verandering in de firmware wel steeds weer ook een eeprom reset uitvoeren, anders kan het zijn dat nog steeds een oude waarden gebruikt word.
Ah thanks!

Soms kreeg ik al een melding bij het flashen van nieuwe firmware dat er een eeprom initialize uitgevoerd moest worden op het printerscherm. Maar dit was meestal maar met grote veranderingen.

Bij de kleinere aanpassingen rebootte de printer enkel en ik dacht dat het daarmee klaar was.

Maar ben er nu achter dat het helpt om dan zelf nog even handmatig een eeprom reset te doen. Is dit normaal?

Volgens mij zijn stepper settings e.d. wel net juist enkele van de weinige zaken die in de eeprom bijgehouden worden? Want wanneer M503 verstuur, dan krijg ik maar weinig instellingen terug, waarvan o.a. steps en acceleratie.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 dec 2021, 15:38

Gewoon in je printermenu kijken, daar vind je die waardes ook terug bij instellingen.
Groeten, Rob.

Rockel83
Contacteer:

Bericht door Rockel83 » 29 dec 2021, 15:44

Ik heb intussen ook weer eens contact opgenomen met Geeetech.
Die verwijzen me vervolgens terug naar naar de sourcecode op hun eigen GitHub.

Maar al die waardes, voor klaarblijkelijk precies dezelfde printer, wijken veel te veel van elkaar af. Met soms echt vreemde en extreme uitschieters.

Code: Selecteer alles

DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT: { 80.3, 80.8, 400, 340 } ***kom zelf gemiddeld uit op 430 bij E-steps, typfout?***
DEFAULT_MAX_FEEDRATE: { 400, 400, 400, 45 } ***400 voor Z-as is extreem hoog in mijn configuratie***
DEFAULT_MAX_ACCELERATION: { 5000, 5000, 50, 5000 }
Dit zijn de waardes die M503 mij gaven op de printer (nieuw uit de doos) met de laatst mogelijke firmware van hun eigen website:

DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT: X80.30 Y80.80 Z400.00 E395.00
DEFAULT_MAX_FEEDRATE: X300.00 Y300.00 Z20.00 E25.00
DEFAULT_MAX_ACCELERATION: X3000 Y3000 Z50 E3000
De A20M configuratie van de Marlin GitHub geeft vervolgens weer het volgende:

DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT: { 80, 80, 400, 430 }
DEFAULT_MAX_FEEDRATE: { 500, 500, 5, 25 }
DEFAULT_MAX_ACCELERATION: { 500, 500, 100, 5000 } ***ik gok dat men hier wat nulletjes vergeten is***
Dus heb zelf maar wat gemiddeldes gepakt van bovenstaande mengelmoes. Wat ik echter wel zeker weet is dat 430 voor E-steps klopt.

DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT: { 80.3, 80.8, 400, 430 }
DEFAULT_MAX_FEEDRATE: { 400, 400, 10, 35 }
DEFAULT_MAX_ACCELERATION: { 5000, 5000, 50, 5000 }
Echter ben ik er nog niet helemaal uit of de waardes van 10 en 35 bij "DEFAULT_MAX_FEEDRATE" zo goed heb. Ook hier heb ik een soort van gemiddelde gepakt.

Plaats reactie