Bed leveling

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
3Dwim
Contacteer:

Re: Bed leveling

Bericht door 3Dwim » 11 dec 2021, 11:57

Girlpower92 schreef:
11 dec 2021, 11:13
Op een of ander manier bleven de instellingen niet staan.
Maar je geeft volgens mij ook geen antwoord op de gestelde vragen. Heb je nu automatische bedleveling of niet? En staan de veren onder de plaat halverwege de hoogte ?
Laatst gewijzigd door 3Dwim op 11 dec 2021, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 dec 2021, 12:01

Het lijkt me dat haar laatste bericht daar toch wel antwoord op geeft.
Girlpower92 schreef:
11 dec 2021, 11:13
Definitief terug gestuurd, ga opzoek naar één met automatische bed leveling.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 11 dec 2021, 12:03

Er bestaat een kans dat je in de z-richting teveel weerstand hebt gehad waardoor de stepper kan gaan skippen. Dat kan liggen aan te strak afgestelde V-slots of niet goed uitgelijnde profielen. Maar goed de printer is al retour en zul nooit meer weten waar het aan heeft gelegen
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

René
Contacteer:

Bericht door René » 11 dec 2021, 13:08

3Dwim schreef:
10 dec 2021, 22:10
Daar gaat mijn vraag toch ook over?
Wim ik heb voor jouw even gekeken op die pagina's
en kom niets tegen over een Z-offset.
Het gaat dus puur over het mechanisch levelen van het bed.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 12 dec 2021, 14:03

René schreef:
11 dec 2021, 13:08
3Dwim schreef:
10 dec 2021, 22:10
Daar gaat mijn vraag toch ook over?
Wim ik heb voor jouw even gekeken op die pagina's
en kom niets tegen over een Z-offset.
Het gaat dus puur over het mechanisch levelen van het bed.
Girlpower92 schreef:
10 dec 2021, 11:05
Hoi,
ik ben nu al 3 dagen bezig met het bed levelen, creality 3 v2. Heb handleiding en filmpje gekeken de stappen gevolgd maar toch gaat er iets niet goed. Na het afstellen, ga ik printen maar op een of andere manier lijkt het erop dat de afstelling niet goed blijven 'staan'. Meteen bij de eerste laag printen blijft de PLA aan de nozzle zitten, natuurlijk gespeeld met de Z-index tijdens het printen maar dat krijg ik niet goed. Vervolgens stop ik de print en dan komt die terug op de home positie en dan zit er weer meer ruimte tussen dan tijdens het afstellen. Wat gaat er hier niet goed?
Goed lezen dan maar @René. Z-index, Z-offset, what in a name?
Ik hoef geen gelijk te krijgen maar waarom maak je je zo druk ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

René
Contacteer:

Bericht door René » 12 dec 2021, 14:15

Ik heb het over de handleiding wim, niet over wat hier in deze draad geschreven wordt.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 12 dec 2021, 14:23

René schreef:
12 dec 2021, 14:15
Ik heb het over de handleiding wim, niet over wat hier in deze draad geschreven wordt.
ah dat verklaard eea. No problemo.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

BIG_Ad
Contacteer:

Re: Bed leveling Ender 3 v2

Bericht door BIG_Ad » 11 jan 2022, 20:06

Nog even een nabrander over het Ender 3 v2 level probleem.
De TS heeft er begrijp ik niet veel meer aan, maar misschien zijn mijn ervaringen nog nuttig voor anderen.

Het probleem bij mij was: bijna altijd weer opnieuw levellen en direct daarna soms alsnog een botsing met de glasplaat of een toch nog te grote afstand.
De eerste oplossingen/oorzaken die bij me opkwamen:
- levellen met warm bed (lijkt logischer) i.p.v. koud zoals de handleiding dat suggereert.
- afwijkingen door het handmatig rondduwen van de printkop naar de verschillende meetpunten (zoals de handleiding dat voorschrijft).

Met een warm bed en gebruik van een gevonden Gcode die het automatisch verplaatsen tussen de meetpunten regelt, leek het al wat beter te gaan. Maar het ging toch nog regelmatig mis.

Ik had intussen ook gemerkt dat de auto homing (start van het handmatig levellen) niet altijd op dezelfde hoogte uitkwam. Dat was ook te horen omdat de z-as schakelaar soms niet, soms 1 keer was te horen, terwijl dat 2 keer zou moeten zijn (net als de andere 2 schakelaars).
Gecombineerd met de opmerking in dit draadje over teveel wrijving heb ik de opbouw deels opnieuw gedaan.
Ik had nl. de indruk dat bij het handmatig bewegen van de z-as het onderste deel wat zwaarder ging.
Verbeterd bij de heropbouw:
- afstand tussen de verticale profielen boven en onder meer gelijk (beter parallel)
- horizontaal profiel beter horizontaal

Helaas bleek er niet veel verbeterd.

Intussen had ik ook dit draadje gevonden:
https://www.reddit.com/r/ender3/comment ... _position/

Ik had wat twijfels bij de oplossing, maar heb 'm toch maar geprobeerd toen de heropbouw geen verbetering gaf.
Ik heb de schakelaars van de x-as en de z-as verwisseld en misschien is mijn conclusie te snel, maar de hoogte bij auto homing is nu steeds gelijk. Zover ik dat op zicht kan beoordelen natuurlijk, maar zeker hoor ik nu de z-as schakelaar 2 keer klikken. Wel merk ik nu bij x-as dat de schakelaar niet altijd voor de tweede keer klikt. Er lijkt dus wat mis te zijn met de schakelaar, maar op de x-as geeft dat (tot nu toe) geen probleem (maar dat lijkt me ook logisch).
Na diverse prints blijkt het bedlevel stabiel en hoef ik tussendoor niet aan de verstelknoppen te draaien. Ik heb daarom goede hoop voor de komende tijd.

Omdat ik geen ervaring heb met andere printers en niet weet of het daar ook zo werkt:
Auto home bij de (standaard) Ender 3 v2 beweegt achtereenvolgens op alle assen naar de startpositie tot de eindschakelaar bediend wordt, gaat dan weer een stukje terug en gaat dan (wat langzamer) weer terug naar de startpositie waarbij de schakelaar (normaal gesproken) weer wordt bediend.

Groet, Ad
Creality Ender 3 v2

BIG_Ad
Contacteer:

Re: Bed leveling Ender 3 v2

Bericht door BIG_Ad » 16 jan 2022, 21:32

Nog even een kleine aanvulling:
Diverse prints later, gaat het bij mij nog steeds goed met de gewisselde schakelaar.
Voor de geïnteresseerden nog een linkje naar een video waarin het gedrag van de z-as (schakelaar) goed in beeld wordt gebracht.
Dit is zoals het bij mij ook werkte, alleen het aantal keren dat ik auto home moest uitvoeren voordat het juiste eindpunt werd bereikt was steeds verschillend.
In het filmpje wordt 3 keer de auto home uitgevoerd en alleen de allerlaatste keer is de z-as schakelaar te horen. Maar 1 keer, wat wil zeggen (als ik de beschrijving van de Marlin code G28 goed begrijp) dat het eindpunt daarvoor al is bepaald door een signaal van de schakelaar (wat dus niet hoorbaar is).
https://www.reddit.com/r/ender3/comment ... _position/
Creality Ender 3 v2

Plaats reactie