Bed leveling

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Girlpower92
Contacteer:

Bed leveling

Bericht door Girlpower92 » 10 dec 2021, 11:05

Hoi,

ik ben nu al 3 dagen bezig met het bed levelen, creality 3 v2. Heb handleiding en filmpje gekeken de stappen gevolgd maar toch gaat er iets niet goed. Na het afstellen, ga ik printen maar op een of andere manier lijkt het erop dat de afstelling niet goed blijven 'staan'. Meteen bij de eerste laag printen blijft de PLA aan de nozzle zitten, natuurlijk gespeeld met de Z-index tijdens het printen maar dat krijg ik niet goed. Vervolgens stop ik de print en dan komt die terug op de home positie en dan zit er weer meer ruimte tussen dan tijdens het afstellen. Wat gaat er hier niet goed?
Laatst gewijzigd door Girlpower92 op 10 dec 2021, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.

3Dwim
Contacteer:

Re: Bed leveling

Bericht door 3Dwim » 10 dec 2021, 11:35

Wat er niet goed gaat?

Wel je zal ons moeten vertellen wat je doet.
Volgens mij, maar ik heb geen ender, moet je je bed afstellen door het in- uitdraaien van schroeven op de vier hoeken van het bed.
Wat zegt de handleiding hierover ?
Ik zou niet te veel fimpjes bekijken maar een satp terug doen en eerst de handleiding volgen.

Ik print al wat langer maar ik heb nog nooit met de z-index "gespeeld".
Ik gebruik een 80grams A4 papier om alle hoeken en het midden af te stellen en de schroeven verlopen niet.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 10 dec 2021, 11:41

Toch heb ik al eens eerder over dat probleem gelezen dat de z-offset kennelijk spontaan verandert. Ik weet niet of het wat is, maar kijk eens naar dit artikel, misschien kun je er iets mee voor zover je het al niet zelf gevonden had.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Girlpower92
Contacteer:

Bericht door Girlpower92 » 10 dec 2021, 11:45

Rob52 schreef:
10 dec 2021, 11:41
Toch heb ik al eens eerder over dat probleem gelezen dat de z-offset kennelijk spontaan verandert. Ik weet niet of het wat is, maar kijk eens naar dit artikel, misschien kun je er iets mee voor zover je het al niet zelf gevonden had.
Heb ik al geprobeerd, maar maakt geen verschil

Marakus
Contacteer:

Bericht door Marakus » 10 dec 2021, 12:10

Als je gaat levelen zijn de bedschroeven dan heel licht te draaien m.a.w. vrijwel geen weerstand?

Dat kan betekenen dat de schroeven bijna helemaal zijn uitgedraaid waardoor het bed door bewegen en trillingen snel weer van hoogte veranderd. Als dat het geval is draai de schroeven dan eerst eens helemaal aan zodat er veel weerstand op zit. Draai de 4 knoppen daarna een paar slagen terug. Pas vervolgens de Z-Offset fysiek aan zodat er een dubbel gevouwen papiertje tussen past. Doe daarna nog een keer je bed levelen (kan best zijn dat dat even duurt ga elke hoek meerdere keren langs, moet misschien wel 10 keer per hoek), nu zal er voldoende weerstand op zitten en zal je bed niet meer zo snel veranderen. Als je geen gekke dingen doet dan kan je best lang vooruit alvorens je opnieuw moet levelen.
1x Creality Ender 3 V2
2x Creality CR-200B

Regio Ede - Gelderland

Boardgame lover! :D

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 dec 2021, 12:29

Waarschijnlijk zit Marakus op het goede spoor en staan de veren van het hotbead niet voldoende op spanning. Zorg er dus als eerste voor dat je de bed veren ±10 mm comprimeert door de handwielen strakker aan te draaien. Als je dat hebt gedaan verplaats je de extruder (nozzel) ongeveer naar het midden van het hotbed en stel je de eindschakelaar zo af dat de nozzel het hotbed net niet raakt. Vervolgens warm je de nozzel en hotbed op tot bedrijfstemperatuur (b.v. nozzel 200°C en hotbed 50°C). Als de boel op temperatuur is ga je weer met het A4 afstellen tot je op alle hoeken dezelfde weerstand voelt. Daarna kan je opnieuw proberen of de eerste laag op het bed wil blijven hechten
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

Girlpower92
Contacteer:

Bericht door Girlpower92 » 10 dec 2021, 13:47

Wat jullie (markus en PrintEngineer) zeggen heb ik zelfs al meerdere keren gedaan. Het helpt allemaal niet. Ik ga hem retouneren ben er helemaal klaar mee.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 10 dec 2021, 13:56

Ik snap dat je er helemaal klaar mee bent. Toch is dat jammer en zou ik toch wel benieuwd zijn naar de uiteindelijke oorzaak, want die printer moet gewoon goed kunnen printen. Voordat je hem terugstuurt kun je misschien nog proberen het met een andere slicer te proberen. Neem dan een eenvoudige zoals bijvoorbeeld Reptier. Ik heb al vaker gehad dat ik onverklaarbare dingen had en dat een andere slicer die problemen niet had. Je weet dan niet wat de oorzaak was, maar je kunt wel weer printen. Blijft het probleem dan zit het waarschijnlijk toch in de printer zelf. Hard- of software is moeilijk te zeggen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 10 dec 2021, 14:07

Girlpower92 schreef:
10 dec 2021, 13:47
Ik ga hem retouneren ben er helemaal klaar mee.
Lijkt me een goed plan.
3d printen is niet voor iedereen de juiste hobby. Zeker niet als je denkt/hoopt dat zo'n apparaat altijd 100% werkt.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 dec 2021, 17:46

Er zijn ook forum leden die best bereid zijn om een keer bij je langs te komen en je te helpen om de boel op orde te brengen. In dat geval is het handig als we weten waar je woont en wie je dan eventueel zou willen helpen
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

Plaats reactie