Print komt los

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
wim62
Contacteer:

Re: Print komt los

Bericht door wim62 » 16 jun 2021, 13:52

Ik vind die 3Dlac te duur ,
Meestal als ik het schoongemaakt hebt net alcohol hoeft ik niets meer op de spiegel te smeren of te spuiten .
Maar je moet wel zorgen dat je bed goed afgesteld staat , ik gebruikt hier een A4 van 0.08mm .
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.9

bnagy
Contacteer:

Bericht door bnagy » 16 jun 2021, 15:53

@Wim62
€7,50 voor een flesje van 100 ml klinkt inderdaad duur.
Ik spuit mijn glasplaat gemiddeld 2x per week in (zal echt ook wel een weekje niets te printen hebben en spuit dan niet) en heb sindsdien nog maar 1x zo'n geval gehad van opkrullende bodem (Toen ik het spuiten natuurlijk vergeten was :lol: ) Natuurlijk moet ik mijn bed zo af en toe levelen, Maar dat is ook op de vinger van 1 hand te tellen het laatste halve jaar.
Nu begint het flesje leeg te raken, er zit nog zo'n centimeter vloeistof in. Dat betekent dat ik met €7,50 een jaar doe. Voor mij een te overziene kostenpost voor de rust die het geeft dat je weet dat je print goed vastzit.

Maar zoals bij bijna alle tips en truucs bij het 3D-printen, wat bij de een de oplossing is, hoeft dat bij een ander dat niet te zijn.
Het is soms een kwestie van uitproberen en elimineren.
Groeten van Barbara

2x Ender 3, Cura 4.6.1, Tinkercad
Elegoo Mars Pro, Chitubox 1.7.0

DirkG

Bericht door DirkG » 16 jun 2021, 15:54

Heb alle hier genoemde adviezen (en meer) geprobeerd. Tot de conclusie gekomen dat die zogenaamde 'speciale coating' op het glas meer een verkooppraatje is dan dat het de hechting verbetert. Schilderestape werkt bijna altijd wèl goed. Gr, Dirk

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 16 jun 2021, 16:17

Wat iedereen erop smeert of spuit moeten ze zelf weten , ik weet wat bij mij het beste werkt .
Ik gaf alleen aan waarmee ik mij spiegel mee schoonmaak naar aanleiding van de tip van schipcas .
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.9

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 16 jun 2021, 16:28

Een product als 3D-lac is speciaal voor de hechting op een glasplaat of spiegel ontwikkeld. In het begin printte ik net als velen direct op het aluminium heatbed, en dan verbeterde de hechting door de nozzel nog net een fracties dichter op het bed af te stellen of door de eerste laag 5% extra flow te geven. Nu ik eigenlijk alleen nog maar op glas print kalibeer ik (met een voelermaat) de nozzel (195°C) / bed (55°C) afstand in warme toestand op 0.05 mm. Koud zit ik dan op 0.077 mm. Voor de Anet A6 werkt dat nu prima en heb ik geen last meer van prints die los komen
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

bnagy
Contacteer:

Bericht door bnagy » 16 jun 2021, 16:47

Wat ik vergeten ben te melden is dat ik inderdaad op glad glas print.
Ik had juist problemen dat de print op geen enkele manier normaal te verwijderen was van die Creality toplaag. En ja, ik weet dat je glas moet laten afkoelen.
Ik heb de Creality glasplaat gewoon ondersteboven op mijn printbed liggen.
Werkt, samen met 3Dlac voor mij fantastisch.

Maar, zoals ik al eerder heb gezegd, er zijn geen goede of slechte methodes, ieder heeft zijn eigen recept voor succes.
Groeten van Barbara

2x Ender 3, Cura 4.6.1, Tinkercad
Elegoo Mars Pro, Chitubox 1.7.0

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 16 jun 2021, 17:07

Ik gebruik helemaal niets, alleen soms een stukje schuurpapier voor het iets opruwen van mijn FR4/GFK plaat die ik op mijn beide printers heb zitten, hecht perfect met alle soorten filament en is tevens onverwoestbaar, alleen Rob52 hier heeft het ook geprobeerd, maar die kon er tot nu toe nog niet het gewenste resultaat mee krijgen volgens mij, maar verder zie ik ook op internet alleen maar lovende reacties voor gebruik van dit materiaal op het bed.(pertinax zou ook net zo goed moeten werken)
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (Cartesian Kinematic),MKS SgenL(32bit),TMC-2208/2209,MKS TFT35 display
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=3219

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 16 jun 2021, 17:58

Een tijdje terug las ik op een ander forum dat iemand schoolbordverf op het heatbed had aangebracht en het zou geweldig werken. Zou het zelf niet snel doen maar als het werkt is dat ook een optie
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 16 jun 2021, 20:29

hardy schreef:
16 jun 2021, 17:07
alleen Rob52 hier heeft het ook geprobeerd, maar die kon er tot nu toe nog niet het gewenste resultaat mee krijgen volgens mij,
Op de Anet heb ik het standaard zitten en daar werkt het prima. Alleen toen het nog vers was heb ik wat aanloopprobleempjes gehad, maar het zit er, zoals gezegd, nu standaard op en print probleemloos.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Plaats reactie