Ouwe zelfbouw 3D printer, zou ie het nog doen?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
René
Contacteer:

Re: Ouwe zelfbouw 3D printer, zou ie het nog doen?

Bericht door René » 14 jan 2022, 10:31

Zo te zien ga je twee weken op vakantie :D
Misschien dat rob daar iets meer over kan vertellen.
Zoals ik al aangaf werk ik het liefst met een andere slicer.
Heb cura wel geïnstalleerd staan maar is meer iets voor mij
om mee te kunnen kijken met de vragen over cura.
Alvast een fijne vakantie.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 jan 2022, 10:46

@3drob,

Je kunt inderdaad een nieuw printerprofiel aanmaken. Maar is dat nodig? Je hebt er een Prusa I3 (achtig) profiel instaan en je hebt 2 van die printers, dus lijkt me dat voldoende. Alleen als ze op bepaalde punten verschillen, bijvoorbeeld printoppervlak, dan is het verstandig er een apart (herkenbaar) profiel voor aan te maken.

Houd wel in gedachten dat een printerprofiel iets anders is dan een printprofiel dat je aanmaakt op basis van printinstellingen zoals laaghoogte, infill, temperatuur, hechting, snelheid enz. Printprofielen kun je er zoveel aanmaken als je wilt als ze maar voor jezelf goed herkenbaar zijn. Zoals al werd opgemerkt gebruikt niet iedereen die zelfgemaakte printprofielen. Het kan makkelijk zijn als er vaak dezelfde instellingen worden gebruikt. Ikzelf gebruik ze eigenlijk ook niet en stel bij elke print zelf alle parameters in. Ik heb het wel toegepast maar begin vaak daarin dan toch weer veranderingen aan te brengen waarmee dan weer aan het doel voorbij gelopen wordt. Het is maar wat je zelf prefereert.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

René
Contacteer:

Bericht door René » 14 jan 2022, 10:51

Toch even voor je gekeken, en hier een plaatje hoe je een
verschillende instelprofielen kunt maken voor een printer.

Afbeelding

Edit: vervangen voor Nederlandse taal
Laatst gewijzigd door René op 14 jan 2022, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 14 jan 2022, 11:34

Hallo René,
LOL omdat ik TOCH een andere Cura als jij heb ( De NL verzie ) gaat het natuuurlijk NET –
weer een beetje anders, komt door de Taal ik heb NL jij Engels.
Maar ja hoor ik kom dan uit eindelijk op dezelfde plek als dat ik het op mijn manier van eerder doe. ;)
Bij jou staat: Print settings bij mij: Instellingen voor Printer. ( MAAR ik kom er wel! )
:)
ik ga even 1 weekje naar Eemhof René, skieen ging helaas niet door, vanwege dat Corona gejank!
Nu ben ik een ouwe L . L dus je begrijpt HEEL TAM skieen wat ik doe, MAAR vind het ZO leuk!
.
Hallo Rob,
Nee het hoeft inderdaad natuurlijk niet, klopt…. Komt nu natuurlijk de MAAR. ;)
Maar mijn geheugen is als een poffertje! Ik onthoud slecht!
Dus dan ben ik bang als ik iets verander dat ik na dat blijkt het een ramp is dat ik niet meer weet wat ik in vredesnaam gedaan heb.
Net zoals ik nu echt weer even in moest komen hoe doe ik ook al weer met dat kreng printen!
Mijn Zwak dus!
VrGr Rob
HOOW en nog wat,
De Printer doet het MAAR tis nog niet optimaal, Ben er wel al weer erg blij mee hoor!
Kmoet nog ff kijken of ik um NET wat beter kan krijgen, Nozzle misschien? ( er zit een Chinese Nozzle in)
Of en dat zou ook niet raar zijn het Filament wat niet meer zo lekker is. (kzal ook met andere kijken!)
De printjes die er uit komt zijn wat… grof, Kmoet Gwoon ff kijken of ik Um beter kan krijgen!
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 jan 2022, 11:49

Printprofielen kunnen ook andere voordelen hebben. Zo zijn er op het www veel al bestaande profielen te vinden die je direct kunt gebruiken en je zelf niet hoeft te gaan experimenteren om een bepaald doel te bereiken. Je bent zelf iemand die graag verwijst naar video's dus je bent ongetwijfeld bekend met de video's van Chep. En ook hij heeft een scala aan kant en klare printprofielen. Dus dan laat je het denkwerk aan anderen over en gebruikt gewoon die profielen waar ze voor bedoeld zijn. Kijk in zo;n geval wel goed wat het doel is van zo'n profiel, want het kan voor het één prima werken maar voor het ander net weer niet. Maar dat legt Chep je wel uit. Hier kun je ze downloden.
Groeten, Rob.

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 14 jan 2022, 14:32

:arrow: Dankjewel Rob!
Ja je schrijft het een beetje zo van:
je hoeft niets meer zelf te doen, dus je leert er ook helemaal niks van!!! Jaaa ik begrijp je.
En inderdaad ik ben van de video’s en dat is dan kan ik de boel pauzeren,
Zo heb ik HEEL in het begin al mijn software er op gezet! Ook software op geschoten op mijn Arduino’s.
Zelfs met mijn mini CNC ik wist er niks van en dus Y.T. video’s… En er is er GELUKKIG altijd een…
Dus ja dat heeft me heel goed geholpen!
Wat ik een waanzinnige goeie Video van Chep vind is deze: Multi-Color 3D Print in CURA 3 van Chep
https://www.youtube.com/watch?v=1nBnVtOEAiY
gewoon meerdere kleuren door Cura slim te gebruiken!
( ik ben nu strakjes even weg naar Eemhof! )
:arrow: Dus voor jullie allemaal, dankjewel voor jullie hulp :!:
VrGr Rob

Waar ik trouwens toen destijds voor heb zitten zoeken/kijken om de kleur makkelijk te wisselen,
Omdat je/ik natuurlijk een Tube heb en Chep kan door te knijpen bij de motor het filament er makkelijk uit trekken.
En dat gaat bij mij lekker niet!!! Dus dacht ik als je dan toch pauzeert kun je dan niet de motor zelf gebruiken om het filament er uit te draaien en het nieuw er weer in draaien?
( :idea: :arrow: je zou zeggen, moet wel kunnen, gewoon als extra opdracht invoeren!? )
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 jan 2022, 16:05

3drob schreef:
14 jan 2022, 14:32
Dus dacht ik als je dan toch pauzeert kun je dan niet de motor zelf gebruiken om het filament er uit te draaien en het nieuw er weer in draaien?
( :idea: :arrow: je zou zeggen, moet wel kunnen, gewoon als extra opdracht invoeren!? )
Dat kan, zo gebruik ik het ook. Je kunt dat in Marlin instellen. Ik kan het ook in het menu op m'n display instellen hoeveel de lengte voor Load en Unload van het filament moet zijn. Ik schuif het filament erin en druk op Load en klaar. En omgekeerd voor het uitladen. Werkt prima. Ik geloof dat die functie gewoon standaard in het menu zit.
Groeten, Rob.

Plaats reactie