schroefdraad

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Rob52
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door Rob52 » 14 nov 2021, 19:45

3demo schreef:
14 nov 2021, 19:18
Nadeel van een insert is vaak de benodigde diepte (6mm voor M3 tot wel 13mm voor M6 of M8).
Dat ligt er dus maar aan wat je koopt. Hieronder een foto met m3 insert 3 mm hoog en m6 insert 6 mm hoog.

Afbeelding

En er is een andere manier om een goed passende schroefdraad te printen. Maar daarvoor moet je eerst een kalibratieprint doen. Eigenlijk meerdere kalibratieprints om tot de juiste correctie te komen. Je kunt namelijk in Cura de correctie horizontale uitbreiding gaten doen. Daar is al meer over geschreven hier en Chep heeft er ook een video over gemaakt. Gebruik je die correctie dan compenseer je de printfout waardoor pen-gatverbindingen ook niet spontaan passen. Maar laat die correctie niet altijd aanstaan want dat kan ook problemen veroorzaken weet ik uit ervaring.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 14 nov 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Ch3vr0n
Contacteer:

Bericht door Ch3vr0n » 14 nov 2021, 20:39

En dat pen/gat probleem is net exact wat ik tegenkwam met mijn x303 build. Horizontale uitbreiding is hier NIET de oplossing, dat breidt een model zowel bij gaten als langs de buitenste randen uit of verkleint het. 'horizontale uitbreiding' heeft impact op het VOLLEDIGE MODEL.

Cura het echter wel een GELIJKAARDIGE instelling, dat is 'GAT horizontale uitbreiding'. Met de nadruk op GAT! Die instelling vind je er net onder, en heeft ENKEL impact op gaten in een model ZONDER de finale afmetingen van het model te wijzigen.

Neem nu een vierkant van 20*20mm met een gat van 5mm in het midden

Van de wanden gerekend heb je dan

7,5mm (buitenste wand tot binnen wand gat) - 5mm diameter gat - 7,5mm tot buitenste rand. Voor een totaal van 20mm. Neem je nu een horizontale uitbreiding van 5mm, dan wordt er 2.5mm links EN RECHTS van een wand bijgeteld. Aangezien een vierkant in de X of Y as 2 kanten, dag is je vierkant niet meer 20*20 maar 25*25 met een gat van 10. Dat wil je dus niet.

Neem je nu 'GAT horizontale uitbreiding' dan blijven je buitenste maten 20*20, maar wordt enkel het gat uitgebreid met 5mm, dus dan heb je

| <buitenwand 5mm binnenwand> | 10 mm gat | < binnenwand 5mm buitenwand > |

ipv 7.5-5-7.5

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

Creality CR-10 Max, gekoppeld aan Raspberry PI 4B octoprint server
Upgrades: Wham Bam Flexible Bed System, Bondtech DDX V3 Direct Drive + Mosquito Magnum hotend
(to do: implement Z-Sync kit, Rpi frame mount)

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 nov 2021, 20:44

Dus jij schrijft nog een keer wat ik al in 1 zin schreef? Namelijk; Je kunt namelijk in Cura de correctie horizontale uitbreiding gaten doen.

En wil je zien hoe het werkt kijk je naar de video van Chep.

Groeten, Rob.

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

Ch3vr0n
Contacteer:

Bericht door Ch3vr0n » 14 nov 2021, 20:55

Hah ik heb dan woordje 'gaten' gemist lol, my bad. De jouwe is een pak compacter

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

Creality CR-10 Max, gekoppeld aan Raspberry PI 4B octoprint server
Upgrades: Wham Bam Flexible Bed System, Bondtech DDX V3 Direct Drive + Mosquito Magnum hotend
(to do: implement Z-Sync kit, Rpi frame mount)

koensch
Contacteer:

Bericht door koensch » 23 nov 2021, 22:27

nl-x schreef:
14 nov 2021, 18:34
koensch schreef:
14 nov 2021, 17:04
Ik ga zelf een proefstukje maken met M6 tm M20, kijken hoe dat uitpakt.
Wil je de uitkomst delen? Ik ben ook benieuwd. Ik heb een Ender 3 v2, en ik heb als laagste laag grootte 0,12mm staan in Cura. Waar print jij mee?
ik print met PLA.

heb al wel een paar rollen ABS liggen, maar dat hoofdstuk moet ik nog openslaan.

koensch
Contacteer:

Bericht door koensch » 23 nov 2021, 22:32

Rob52 schreef:
14 nov 2021, 19:45
3demo schreef:
14 nov 2021, 19:18
Nadeel van een insert is vaak de benodigde diepte (6mm voor M3 tot wel 13mm voor M6 of M8).
Dat ligt er dus maar aan wat je koopt. Hieronder een foto met m3 insert 3 mm hoog en m6 insert 6 mm hoog.

Afbeelding

En er is een andere manier om een goed passende schroefdraad te printen. Maar daarvoor moet je eerst een kalibratieprint doen. Eigenlijk meerdere kalibratieprints om tot de juiste correctie te komen. Je kunt namelijk in Cura de correctie horizontale uitbreiding gaten doen. Daar is al meer over geschreven hier en Chep heeft er ook een video over gemaakt. Gebruik je die correctie dan compenseer je de printfout waardoor pen-gatverbindingen ook niet spontaan passen. Maar laat die correctie niet altijd aanstaan want dat kan ook problemen veroorzaken weet ik uit ervaring.
hoe weet je welke diameter gat bij een insert hoort?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 nov 2021, 23:44

Ik gebruik meestal de diameter van de middenring, dus tussen de kartels. Het plastic smelt door de druk en duwt het voor zich uit. Als het gat te klein is dan zit het daarna dicht en kan er geen schroef meer door e als het te groot is valt de insert er uit. Als het mogelijk is dan gebruik ik een schroef erin om te richten. Afhankelijk van welke kant je er bij kunt kun je de insert er dan met de schroef intrekken of duwen. Ik heb eerst wat geoefend op een proefmodel met wat gaatjes in een blokje PLA. Met een schroef erin is de insert alleen moeilijker warm te stoken met een soldeerbout. Aan de andere kant wordt hij dan ook niet te snel te heet waardoor je er geen controle meer over hebt.
Groeten, Rob.

Plaats reactie