Geluids/trillings beperking

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Banditoz
Contacteer:

Re: Geluids/trillings beperking

Bericht door Banditoz » 18 okt 2021, 15:22

Inderdaad netjes dat je zover gaat voir je buren. Wel gek dat ze er last van hebben. Als ik allebij mij printers aan heb kan ik er 4 meter vandaan in dezelfde ruimte prima tv kijken. Je zou eens een fimpje kunnen maken en hier posten om te kijken of hier iemand misschien een idee heeft waar het mis gaat.
Groet, Michel

Ender 3 pro met upgrades; skr mini e3 v1.2, btt touchscreen, all metal hotend en metal extruder. Ender 5 pro met upgrades; skr mini ee v2, btt touchscreen en all metal hotend.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 18 okt 2021, 15:31

Mijn Anet A6 is vanwege het geluidsniveau ook al vrij snel naar de berging verhuisd. Mijn partner lag er of wakker van of kon zich er tijdens het thuiswerken niet door concentreren. Op een gegeven moment kreeg ik drie opties om uit te kiezen........ik eruit, de printer eruit of het ding zou een plek krijgen in de berging. De printer is dus naar de berging gegaan en kon mijn toen nog nieuwe hobby blijven. Onze berging is niet groot en het was een beetje schipperen, maar het lukt nog steeds om er een 3D printer hobby op na te houden en heeft onze relatie de geluidscrisis overleeft
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special
On the waiting list an Orcabot v0.43

Cerberus
Contacteer:

Bericht door Cerberus » 20 okt 2021, 10:48

Een alternatief voor die tuintegels kan ook de yogamat/speelmat van Action zijn. Bestaat uit een soort puzzelstukjes, werkt bij mij heel goed

Pjotr
Contacteer:

Bericht door Pjotr » 20 okt 2021, 11:05

Ik blijf verbaasd over wat er nu aan een printer het irritante geluid kan veroorzaken. Bij een dieselbus snap ik het maar bij een printer..? Het bed gaat een heen en weer, de printkop op en neer en er draaien ventilatoren en wat stappenmotors. Meer is er toch niet?
Grt P.Kramer
Wat een fasinerende, nieuwe wereld 3D printen, wat een mogelijkheden :D

bnagy
Contacteer:

Bericht door bnagy » 20 okt 2021, 13:28

@Pjotr
Ik ben geen geluidsexpert, maar volgens mij gaat het hier ook niet om het daadwerkelijke geluid dat je hoort als je je in dezelfde kamer als de printer bevindt.
Het gaat juist om de overgedragen trillingen (en een printer trilt echt wel, ook al zie je dat niet) via de tafel en de vloer naar de ruimte onder de printer. En als je een beetje pech hebt zijn het net trillingen die met het gegeven materiaal resoneren en zo vele malen versterkt kunnen worden.
Groeten van Barbara

2x Ender 3, Cura 4.6.1, Tinkercad
Elegoo Mars Pro, Chitubox 1.7.0

Banditoz
Contacteer:

Bericht door Banditoz » 20 okt 2021, 19:47

bnagy schreef:
20 okt 2021, 13:28
@Pjotr
Ik ben geen geluidsexpert, maar volgens mij gaat het hier ook niet om het daadwerkelijke geluid dat je hoort als je je in dezelfde kamer als de printer bevindt.
Het gaat juist om de overgedragen trillingen (en een printer trilt echt wel, ook al zie je dat niet) via de tafel en de vloer naar de ruimte onder de printer. En als je een beetje pech hebt zijn het net trillingen die met het gegeven materiaal resoneren en zo vele malen versterkt kunnen worden.
Als dat het is zou hij de printer misschien ook squashballen als voeten kunnen gebruiken.
Groet, Michel

Ender 3 pro met upgrades; skr mini e3 v1.2, btt touchscreen, all metal hotend en metal extruder. Ender 5 pro met upgrades; skr mini ee v2, btt touchscreen en all metal hotend.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 21 okt 2021, 08:13

Banditoz schreef:
20 okt 2021, 19:47
Als dat het is zou hij de printer misschien ook squashballen als voeten kunnen gebruiken.
Dat wordt wel vaker gedaan om iets akoestisch te ontkoppelen.
Maar nogmaals ik zou eerst bij de klager gaan luisteren wat men daar hoort voordat je zelf allerlei aannames doet en aanpassingen.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 21 okt 2021, 11:44

Wat Wim hier ook zegt, ga eerst zelf luisteren wat de buren horen. Want zo meteen blijkt misschien wel dat je buur scherper hoort dan een hond en dus een spelt op 5 km afstand nog hoort vallen. Of sowieso elke nacht van allerlei geluiden wakker ligt
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special
On the waiting list an Orcabot v0.43

Plaats reactie