Klontertjes op print?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
pascalbianca
Contacteer:

Klontertjes op print?

Bericht door pascalbianca » 12 sep 2021, 09:02

Beste 3D experts,

Ik zit met een vraag.
Ik ben een behoorlijke tijd bezig geweest om met PETG te kunnen afdrukken en is mij uiteindelijk gelukt.
Nu merk ik alleen dat na een bepaalde tijd dat klonters (bijna zwart kleurig) op mijn afdruk verschijnen.
Nu ben ik dit gaan volgen en merk dat dit komt omdat filament zich aan de nozzle hecht en bij teveel op de afdruk komt.
Zie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Ik meende eerst dat er een lekkage was bij nozzle of heatblokje, maar na alles nagelopen te hebben en zelfs een nieuwe nozzle erop te hebben gezet , blijf ik dit houden.
Aan de PTFE tube kan het niet liggen want die heb ik niet erin, heb een duurder hals in gebruik , die speciaal zijn behandeld, hals van bijna 20 euro.

Ik hier trouwens geen last van bij PLA, ABS print ik niet meer, aangezien ik problemen blijf houden met loslaten van lagen.

Ik heb al 2 merken PETG geprobeerd en beide hebben het.
Ook heb ik diverse temperaturen geprobeerd, zelfs staat op de huidige rol 240 graden print advies, en zit zelfs al op 215 graden en dan hou ik hetzelfde probleem.
Ook diverse snelheden van de fans.

Ik gebruik Cura om alles te slicen.

Heeft iemand een idee waarom dit gebeurd , wellicht iets wat ik nog over het hoofd zie.

3Dwim
Contacteer:

Re: Klontertjes op print?

Bericht door 3Dwim » 12 sep 2021, 11:43

Te heet, verbrand materiaal.
Niet in je print dus na het printen, wijst op lekkage of na druppelen of iets dergelijks.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

René
Contacteer:

Bericht door René » 12 sep 2021, 12:04

Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 12 sep 2021, 12:50

PETG staat er ook wel een beetje om bekend dat het lekt, meer dan bijvoorbeeld PLA.
pascalbianca schreef:
12 sep 2021, 09:02
... Ik hier trouwens geen last van bij PLA, ABS print ik niet meer, aangezien ik problemen blijf houden met loslaten van lagen.

Ik heb al 2 merken PETG geprobeerd en beide hebben het.
...
Wat jij bemerkt bij het printen met PETG t.o.v. PLA of ABS is dus een 'eigenschap' van PETG. Wat kan helpen is om de snelheid van retractie wat hoger te zetten dan wat je bij PLA gebruikt. En eventueel iets meer retracten dan wat je bij PLA doet.

Ik gebruik zelf een Nozzle-X van E3d. Die heeft een coating die ervoor zorgt dat gesmolten plastic niet aan de nozzle blijft plakken. Dat zou ook kunnen helpen. Echter je hebt dan nog steeds last van klontertjes, alleen zijn deze dan niet verbrand...
Bij een retractiesnelheid van 35mm/s en retractielengte van 1mm voor PETG heb ik, met deze Nozzle-X, nauwelijks last van stringing, oozing en blobs bij PETG geprinte objecten. Mijn printer heeft een direct drive extruder (geen bowden).
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: ToRo mkI (Wanhao D9 400)
Printer 3: Prusa MK3S+
Overig: Palette 2
Filament: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

pascalbianca
Contacteer:

Bericht door pascalbianca » 13 sep 2021, 16:58

Beste allen,

Bedankt voor jullie reacties.

@3dwim , Lekkages zijn er niet, dat heb ik 100% getest, wat ik zo zie zijn het deeltjes van de laag waar hij op afdrukt en dat hecht zich aan de nozzle tot het punt dat het teveel is en zich weer loslaat met als gevolg die klonter. Tenminste wat ik kan zien.

@René, Inderdaad met behulp van die link en nog enkele andere was het mij eindelijk gelukt om goed met PETG te kunnen printen. Toch bedankt voor je link.

@Zappa, Je verwijzing naar die Nozzle-X van E3D vind ik een mooie.
Zelf was ik al overgestapt tijd geleden naar de halzen met coating , hierdoor had ik geen vast lopers meer met het filament.
Daarna was ik van messing nozzle overgestapt naar duurde soort (koper meen ik) en dat gaf ook al verbetering.
Die nozzle was ik ook tegen gekomen , echter gebruik ik 2.85mm filament dus ook nooit verder gekeken, maar zag dat ze die ook verkopen hierin, dus ja lijkt mij wel eens de moeite waard om die te proberen, echter de prijs tja daar zou je nog eens over kunnen discussiëren :D
Waar ik ook eens naar gekeken heb zijn die met een robijn erin, prijs word je niet vrolijk van, maar wel de beste nozzle.

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 13 sep 2021, 17:11

Ik print met veel verschillende materialen, ook die wat 'abbrasive' zijn voor de nozzle. Maar zo'n ruby nozzle, daar zie ik geen meerwaarde in. De hard stalen nozzles (en nu die Nozzle X) die ik gebruik op mijn printers heb ik nog niet hoeven te vervangen door een andere omdat ze versleten zijn. Ik print er nu 2-5 jaar mee. En mochten ze ooit aan vervanging toe zijn dan is een nieuwe hard stalen veel goedkoper dan zo'n ruby nozzle. Ik zou er me niet op blind staren dat een ruby nozzle 'de beste nozzle' is.
Ik wist dan weer niet dat die E3d nozzles ook in 2.85mm bestaan, weer wat geleerd. Ik wist trouwens ook niet dat jouw printer van dit filament gebruik maakt. Om welke printer gaat het eigenlijk?
Filament: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.

pascalbianca
Contacteer:

Bericht door pascalbianca » 16 sep 2021, 09:37

Zappa schreef:
13 sep 2021, 17:11
Ik wist trouwens ook niet dat jouw printer van dit filament gebruik maakt. Om welke printer gaat het eigenlijk?
Velleman K8200, wel op diverse plaatsen geupgrade.

Afbeelding

Pjotr
Contacteer:

Bericht door Pjotr » 16 sep 2021, 11:18

Ik weet niet of ik het zelfde verschijnsel heb als hier beschreven.
Ik heb een mooie vaas geprint (van Thingivers) en dat begon mooi.
De nacht doorgeprint en het eindresultaat lijkt mooi.
Totdat je beter kijkt, zie foto's
Dit verschijnsel herken ik niet (heeft het een naam?)
Het is geprint met PLA op 205 graden zonder verdere speciale instellingen in Cura.
In Cura heb ik wel het model wel wat verkleind.

Ik heb al vele, kleinere, prints gemaakt en die hadden dit niet.
De printer , een Creality CR 6e, is 2 maanden oud en doet zijn werk verder prima.
Wat zou ik kunnen aanpassen om van deze vaas een mooi kado te kunnen maken. Waar moet ik aan denken?
Hoe heet dit verschijnsel? dan kan ik gericht zoeken.

Graag advies.
bedankt Pjotr

Afbeelding

Afbeelding
Grt P.Kramer
Wat een fasinerende, nieuwe wereld 3D printen, wat een mogelijkheden :D

René
Contacteer:

Bericht door René » 16 sep 2021, 11:25

Blob of Blobs

Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 16 sep 2021, 13:54

Blobs inderdaad. Maar ik zie ook iets wat lijkt op een layer shift.

Plaats reactie