MKS PWC (= power control)

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

MKS PWC (= power control)

Bericht door Rob52 » 08 jan 2022, 12:53

Afbeelding

Ik deel hier mijn ervaringen met de MKS power control (PWC). Dus ter info voor wie het ook overweegt.

Met de aanschaf van de Sapphire Plus heb ik gelijktijdig een MKS PWC besteld omdat ik daarmee na een voltooide print de printer automatisch kan laten afsluiten. Echter, dat klinkt simpeler dan het is.

Allereerst moet je een kastje erom bouwen want op de onderzijde van de print staan de 230 volt contacten gewoon open en bloot. Ik heb er zelf maar eentje ontworpen aangezien ik niks bevredigends op Thingiverse kon vinden en ik het tussen de PS en de wand onder in de printer moest kunnen plaatsten. Maar dat hoort dan gewoon bij de 3D-printhobby.

Afbeelding

Afbeelding

Het begint al met de firmware. Die van de Sapphire is gewoon niet goed en werkt niet naar behoren. Dus ik heb er van het begin af al Marlin opzitten. Dat werkt goed, alleen kreeg ik (zoals zovelen) de LVGL_UI voor de display niet goed werkend. Maar met de Marlin UI werkt het verder prima.

Na een week of 2 heb ik een poging gedaan om het geheel werkend te krijgen voor de printer. Maar wat ik ook deed en aanpaste, zodra je de startknop indrukte ging hij aan, maar bij loslaten ook weer meteen uit. De video's van Makerbase die voor het MB gemaakt zijn zijn op zich goed, maar als je die volgt werkt het niet voor het MB, MKS Robin Nano V1,2, dat erin zit. Dus uiteindelijk maar weer eruit gehaald en geprint zonder deze extra functie.

Een week geleden de draad weer opgepakt. Maar om de printer niet buiten werking te stellen ben ik met een proefopstelling met een MKS Gen L aan de slag gegaan. Uiteindelijk kreeg ik die wel aan de praat. Probleem was dat de pin om het relais te blijven bekrachtigen bij diverse instellingen niet hoog werd en het geheel dus niet werkte. Dus toen maar weer eens een video van Makerbase bekeken waar de Gen L in behandeld wordt. En toen bleek dat er een stukje code moest worden toegevoegd wat eigenlijk nergens anders wordt vermeld dan alleen in die video. Dat gedaan en toen werkte het wel.

Met die wetenschap de printer maar weer op z'n rug gelegd. Maar de instellingen voor het Robin board komen in het geheel niet overeen met die van het Gen L bord. En de diverse uitleg wisselt ook nog eens tussen de Robin Nano V1.2 en V2 die echter weer niet gelijk zijn en hun eigen instellingen hebben. Uiteindelijk na veel uitproberen van de aanpassingen heb ik ook deze werkzaam gekregen.

Maar helemaal feilloos werkt het niet. Ook hier lukt het niet om de LVGL_UI werkend te krijgen. Maar het werkt wel met de Marlin_UI. Ik heb de nieuwste Marlin versie gebruikt, namelijk 2.0.9.3. De instructies in de video komen echter niet overeen met deze versie. Probleem dat zich nu voordoet is dat wanneer je de sd kaart kiest en een directory/map wilt openen de printer uitschakelt. En het maakt niet uit wat voor sd kaartje erin zit en ook uiteraard opnieuw (hard) geformatteerd. Nu is daar wel overheen te komen door gewoon geen mappen aan te maken, maar vreemd is het wel.

Het uitschakelen gebeurt in de eindcode met M81. Maar om dat meteen te laten gebeuren na het einde van de print is niet echt een goed idee omdat het hotend dan nog vol op temperatuur is en er kans bestaat dat er filament in de hogere delen smelten en verstopping veroorzaken. Dus je wilt langere koeling voordat M81 in werking komt. Dat zou mogelijk moeten zijn met Marlin door het activeren van:

#define POWER_OFF_DELAY 60 // (s) Delay of poweroff after M81 command. Useful to let fans run for extra time.

Helaas werkt dat in de praktijk niet. Zodra dit staat ingesteld wordt het M81 commando erna niet meer uitgevoerd.

Als test even geprobeerd of de andere functie, de idle functie, dan wel werkte.

#define POWER_TIMEOUT 30 // (s) Turn off power if the machine is idle for this duration

En die werkt dus wel gewoon. Maar echt ideaal is dat ook niet, want dan kan de printer uitgaan op momenten dat ik dat niet wil, bijvoorbeeld in een opwarmfase en ik even met iets anders bezig ben. Je kunt die tijd natuurlijk lang maken, maar dan schiet het z'n doel weer voorbij.

Toen maar eens in de M-codes gezocht. Met M192 R80 zou je volgens de beschrijving het hotend naar 80 graden (of andere gewenste waarde) kunnen brengen. De printer zou dan volgens die beschrijving wachten met een volgende commando totdat die waarde bereikt is. Maar helaas, in de praktijk schiet hij meteen door naar de M81. Als ik die waarden naar de printer stuur met Pronterface krijg ik ook een melding terug dat dit een onbekend commando is ???? Ook de vaker toegepaste M192 S80 werkt niet. Al zou die hier geen zin hebben omdat de S toevoeging niet voor afkoelen werkt en R wel.

Even verder denkende maar eens geprobeerd of diezelfde manier voor het bed misschien wel werkt. Dus M190 R45 in de eindcode gezet en daarachter M81. En wonder boven wonder werkt dit dus wel. In die tijd is er vooraf al een M104 S0 uitgevoerd, dus de hotend temperatuur zakt gewoon mee met de wachttijd voor het bed.

Helemaal blij met de oplossingen ben ik nog niet, omdat het gewoon beter moet kunnen. Maar het werkt.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

PrintEngineer
Contacteer:

Re: MKS PWC (= power control)

Bericht door PrintEngineer » 08 jan 2022, 15:04

Dit soort leuke speeltjes zijn soms erg lastig werkend te krijgen. Op dit moment heb ik totaal geen tijd voor de 3D hobby, anders zou er nu aan de Orcabot gesleuteld worden. Daar wil ik ook een automatische shutdown op gaan zetten en weet nu dat het geen makkie wordt om het functioneel te krijgen
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

Ch3vr0n
Contacteer:

Bericht door Ch3vr0n » 08 jan 2022, 15:12

is zo'n smartplug geen optie en werken met webhooks?
Creality CR-10 Max, gekoppeld aan Raspberry PI 4B octoprint server
Upgrades: Wham Bam Flexible Bed System, Bondtech DDX V3 Direct Drive + Mosquito Magnum hotend
(to do: implement Z-Sync kit, Rpi frame mount)

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 08 jan 2022, 15:46

Er zijn natuurlijk altijd meer wegen die er naar Rome leiden. Maar dit leek vrij eenvoudig te zijn, Het is tenslotte niet meer dan een relais met een houdcontact. Waarbij het houdcontact in stand gehouden wordt door een hoog signaal van het MB. Maar de praktijk is echter anders.

Op het moment ben ik bezig met te trachten de Marlin versie van MKS die ze in de video tonen actief te krijgen. Deels is dat nu werkend, maar hun instellingen zijn dramatisch. Zo staat niet eens de CoreXY ingesteld als type printer.

Als je alle handeling hebt gevolgd dan blijken er nog steeds diverse foutmeldingen bij het compileren. Op het www heb ik daar gelukkig wel oplossingen voor gevonden, maar die zijn deels ook wel ver verstopt in de software. Zo moet je een aantal dingen niet ingeschakeld hebben staan, maar krijg je bijvoorbeeld een foutmelding 'MT_TIME_DELAY' was not declared in this scope. Dan blijkt dat je in het bestand printer_operation.cpp de regel filament_c.tick_delay = MT_TIME_DELAY moet aanpassen naar filament_c.tick_delay = 3000, waarna het probleem is opgelost. Maar voordat je daar achter bent ..... En dat is maar 1 van de vele dingen die je tegenaan loopt.

Maar ook bij deze versie wordt de printer bij diverse acties op het display gewoon uitgeschakeld. Het display werkt nu wel in de LVGL_UI versie.
Groeten, Rob.

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 10 jan 2022, 16:42

Uiteindelijk na vele versies Marlin en config files de boel er maar uitgehaald. Het is in deze combinatie gewoon onbetrouwbaar en heel veel instellingen werken gewoon niet. De laatste versie die ik vond (van 3-1-22) heeft een instelling met een extra mogelijkheid om na een M81 te wachten tot het hotend een bepaalde temperatuur heeft bereikt voordat M81 wordt uitgevoerd. Hij wacht inderdaad en er staat in de display OFF. Maar na het bereiken van de ingestelde temperatuur gebeurt er verder niks meer en blijft de printer aanstaan.

Ook schakelt de printer op de meest onverwachte momenten uit, bijvoorbeeld tijdens het gebruik van het touchscreen of zelfs tijdens het printen. Dus dat laatste deed bij mij de deur dicht en heb ik het er maar uitgehaald. Ik ga het nog wel eens met een andere combinatie van MB en display uitproberen, maar dat dan in een proefopstelling. Voorlopig dus geen automatische uitschakeling. Het klonk zo mooi, maar helaas.
Groeten, Rob.

Plaats reactie