Toch een beetje mopperen op de Creality CR6 SE

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
hardy
Contacteer:

Re: Toch een beetje mopperen op de Creality CR6 SE

Bericht door hardy » 10 jan 2022, 11:43

Dit is layer shifting, en je geeft zelf al aan dat dat het bed verschillend soepel loopt, je moet met de excentrische schroeven onder de loopwielen gaan afstellen, zodanig dat het bed spelling vrij loopt en toch geen weerstand ondervind, ik zelf zou dit doen zonder riem, dan kun je het beste voelen waar het mis zou kunnen gaan, dit zelfde zou ik ook even doen met de X as, dan weet je zeker dat het daar niet meer aan kan liggen, de riemspanning moet je een beetje gevoelsmatig instellen, hier is niet echt een vaste waarde voor, gewoon niet te zo strak als een gitaar snaar, maar ook weer niet te slap zodat het flabbert.

Pjotr
Contacteer:

Bericht door Pjotr » 10 jan 2022, 12:07

Tjonge Wim,
Wat wil jij veel weten van een nieuweling .. :lol:

@ dennis. Wat ik zou nakijken bij layershift, daar lijkt het op, is of de poelies goed vastziten op de motorassen. Tandriemen kunnen niet slippen maar de poelies wel. Dit was bij mij het geval toen ik last had van layershifting.
Bij mij zat de poelie op de motoras voor de y beweging los. 2 inbus boutjes aandraaien (beetje lastig bij te komen) en nooit meer problemen gehad.

Succes
Grt P.Kramer
Wat een fasinerende, nieuwe wereld 3D printen, wat een mogelijkheden :D

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 10 jan 2022, 12:24

Pjotr schreef:
10 jan 2022, 12:07
Tjonge Wim,
Niet alleen ik 😉 dit zijn woorden van de Admin
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=60&t=1892
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.0

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 10 jan 2022, 12:27

@ Pjotr, Dennis geeft aan dat hij verschillende weerstand ondervind bij het bewegen van het bed en dat hoort gewoon niet, en dat heeft dus niets te maken met een los zittend tandwieltje/poelie, dat neemt niet weg dat hij dat ook even na moet kijken, maar in dit geval lijkt het echt op niet goed afgestelde loopwielen waardoor de motoren stappen overslaan door te veel weerstand.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 jan 2022, 12:33

Als de assen inderdaad te zwaar lopen zou je ook een temperatuurverhoging in de steppers moeten waarnemen. Worden die echt warm heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een afstelprobleem bij de V-slots. Het is door Hardy ook al genoemd, stel de V-slots af terwijl de riem niet onder spanning staat. Je hoeft dan niet ook de weerstand van de motor te overwinnen om te kijken of het wel soepel loopt. En als je moeite hebt met het afstellen van de riemspanning, die hoort bij het type G2 op tussen de 6N - 8N (N = Newton) te worden afgesteld. Als je de conversie naar grammen wil maken kom je op 612 gr tot 817 gr mocht je er gewichten voor willen gebruiken. Dat gaat waarschijnlijk veel te ver voor een beginnend 3D artiest, maar ik kan je wel een linkje geven naar een krachtmeter die je voor het afstellen van de riemen kunt gebruiken en in zijn soort heel betaalbaar is. https://www.ebay.com/itm/363086808693?h ... SwsVJfRbM4
Laatst gewijzigd door PrintEngineer op 10 jan 2022, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 10 jan 2022, 12:34

@ Pjotr, Dennis geeft aan dat hij verschillende weerstand ondervind bij het bewegen van het bed, dat heeft dus niets te maken met een los zittend tandwieltje/poelie, dat neemt niet weg dat hij dat ook even na moet kijken, maar in dit geval lijkt het echt op niet goed afgestelde loopwielen waardoor de motoren stappen overslaan door te veel weerstand.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 jan 2022, 12:55

@Hardy dat kan ik niet helemaal met je eens zijn. Je hebt steppers met een volledig ronde as en met een vlakke kant eraan. Op steppers met een ronde as kan de poelie wel degelijk (blijven) slippen en het effect van layer schifting vertonen
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis » 10 jan 2022, 13:13

Hallo Wim62 en anderen,

Bij deze de voorstelronde :)

Hoi Dennis ,
- Waar kom je vandaan? Ane, jullie weten wel, van de Slag bij Ane uit 1227, de Bisschop van Utrecht werd in de pan gehakt door Rudolf
van Coevorden
- Wat is je beroep? Ik heb een agrarisch bedrijf met vleeskuikenouderdieren, hennen en hanen die voor bevruchte broedeieren zorgen om de vleeskuikens uit te kunnen broeden (de naam zegt t al) en daarnaast een aantal vleesvee koeien (ras Blonde d'Aquitaine , door onszelf omgedoopt tot Blonde d'Ane) zoek maar eens op Wenker Agro op Facebook/Instagram
- Met welk materiaal print je meestal? Tot nu toe PLA, zoals gezegd een Ender 5 pro ingeruild voor een CR6SE
- Wat staat er op je verlanglijstje mbt 3D printen? Gebruiksvoorwerpen
- Wat denk je dat 3D printen de komende tien jaar zal veranderen?
- Wat vind je tot nu toe het meest indrukwekkende wat is bereikt met 3D printen? 3D beton/eten printen
- Maak je zelf ontwerpen in 3D? 1 of 2 dingen tot nu toe, Blender/Tinkercad
- Welke programma's gebruik je allemaal? Cura / Creality.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 10 jan 2022, 13:31

@PrintEngineer
Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar Dennis geeft aan dat hij verschillende weerstand ondervinden en dat duid eerder op niet goed afgestelde loopwielen, maar ik heb ook gezegd dat hij tevens even de poelies na moet kijken toch?

René
Contacteer:

Bericht door René » 10 jan 2022, 13:40

wim62 schreef:
10 jan 2022, 12:24
Pjotr schreef:
10 jan 2022, 12:07
Tjonge Wim,
Niet alleen ik 😉 dit zijn woorden van de Admin
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=60&t=1892
Volgens mij ben je de laatste vergeten te melden Wim.

viewtopic.php?f=52&t=4586&start=10#p26223
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Plaats reactie