Toch een beetje mopperen op de Creality CR6 SE

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Pjotr
Contacteer:

Toch een beetje mopperen op de Creality CR6 SE

Bericht door Pjotr » 09 aug 2021, 16:26

Tot nu toe was ik best lovend over mijn nieuwe Creality printer.
Toch een paar opmerkingen hierover.

Allereerst de kabel die aan het printerbed zit heeft achter veel ruimte nodig. Geen ramp natuurlijk maar als de kabel die ruimte niet genoeg heeft en de printer wil 'homen' dan lukt dat niet en geeft de printer het op. Er komt geen foutmelding o.i.d maar hij zit software matig vast. Uit en aan is dan de remedie en natuurlijk meer ruimte geven. Een foutmelding zou mooi zijn geweest.

ten tweede. De printer leek een voorkeur te hebben voor de toren van Piza. Hij ging scheef printen (zie foto)
De uiteindelijk oorzaak hiervan was dat de tandriemwiel voor de y-beweging niet goed vast zat. Hij zit vast met 2 inbus bouten waarvan 1 echt los zat. Slordig dus. De printer had mij al min of meer gewaarschuwd door af en toe te piepen. Kon er gelukkig redelijk makkelijk bij dus de printer print weer rechte torens.

Tot slot. De extruder unit zat behoorlijk los op de X-as. Ik dacht eerst dat dat zo hoorde maar Hardy vertelde mij dat hij spelinglsoos hoort te zitten en dat dat door een excentrische schroef te verhelpen was. Is gelukt !
Toch jammer dat de manual zo bekropt is en er niks over verteld wordt.
gelukkig zijn er forums... :D

Afbeelding
Grt P.Kramer
Wat een fasinerende, nieuwe wereld 3D printen, wat een mogelijkheden :D

PrintEngineer
Contacteer:

Re: Toch een beetje mopperen op de Creality CR6 SE

Bericht door PrintEngineer » 09 aug 2021, 17:33

Heerlijk even mopperen op iets waar je eigenlijk wel tevreden over bent. En als je vaker op dit forum bent heb je vast al wel eens gelezen dat je een printer nooit vanuit de doos zomaar moet gaan gebruiken. Controleer altijd eerst de schroeven en geleidingen of ze wel goed vast zitten en iets wat moet bewegen wel soepel beweegt. Want die dingen worden veelal in hoog tempo geproduceerd en de productie is negen van de tien keer handwerk. Dus het is feitelijk net als een nieuwe auto kopen. Die krijg je ook met afleverbeurt
Permanently working on the CTC A13 special
On the waiting list - Orcabot v0.43

Pjotr
Contacteer:

Bericht door Pjotr » 09 aug 2021, 17:55

Je hebt wel een beetje gelijk, printengineer maar ik hoef bij een nieuwe auto toch niet alle bouten na te lopen ;)
Kon redelijk makkelijk bij de inbus boutjes komen maar had verwacht dat dit soort essentiele dingen goed vast zouden zitten. Volgens mij zijn er ook wielen met een vlak daarin die op een afgevlakte as passen. Kunnen dan nooit slippen. Neem aan dat ze dat bij Creality ook weten ;)
maar in de modelspoor wereld presteren fabrikanten het ook om (kunststof) wormwielen 'gewoon' op een ronde,gladde as te 'persen'. Gaat geheid na en aantal jaren los zitten.

Maar zoals gezegd verder een prima printer. Bedleveling werkt prima, PLA plakt geweldig op het printbed. (Petg is kritiser) Hij is mooi stil.
Er valt nog veel te printen en te experimenteren en te vragen... haha.. 8-)
Grt P.Kramer

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 09 aug 2021, 18:27

HOOWwww Ha, dit is nog niet het laatste wat je gemopperd hebt,
Dat weet je gewoon!
Zolang het maar op te lossen valt dan geeft het geen . . . .
;)
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 09 aug 2021, 22:18

Misschien was de auto niet de allerbeste vergelijking om te maken, maar je had mijn puntje wel begrepen. Want het overgrote deel van de printers waar wij op zitten te mopperen worden in China, Taiwan of Vietnam geproduceerd tegen super lage kosten. En je wilt vast niet weten onder wat voor omstandigheden en tegen wat voor salarissen de mensen daar hun werk moeten doen. En wij maar mopperen dat die goedkope printer niet aan de Westerse verwachtingen voldoet. Feitelijk zijn we een ontzettend veeleisend en hypocriet volkje

Pjotr
Contacteer:

Bericht door Pjotr » 09 aug 2021, 22:29

Daar heb je zeker gelijk in. We verwachten kwaliteit tegen zeer lage prijzen. En daar moeten helaas mensen voor bloeden. :cry:
Geldt natuurlijk ook voor producten die je koopt bij Ali en wellicht ook bij Action en anderen. En daar doen we ook vrolijk aan mee.
Was een beetje symbolisch gemopper maar ook als tip naar anderen bedoeld.
Grt P.Kramer

Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis » 09 jan 2022, 23:24

Hallo, ben nog nieuw op dit forum (en met 3D printen), na veel problemen met een Ender 5 Pro met BL touch nu een CR6 SE. Ook die van mij heeft problemen met scheef printen. Ik heb voor zover ik weet alles vastgedraaid als dat mogelijk was. Echter de riemspanning van het bed is nog lastig in te schatten, echter soms gaat het wat beter dan een andere keer (acceptabel vs onacceptabel)

Ik heb het idee dat het bed in het midden soepeler rol/loopt van voor naar achter dan bij de uiteinden.
Waar kan ik nog meer naar kijken?

Graag jullie ideeën hierover...

Dennis
Afbeelding

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 jan 2022, 09:06

Hoi Dennis, welkom hier op het forum. We stellen het zeer op prijs als je jezelf even introduceert in het daarvoor bestemde topic viewforum.php?f=60

Als je Cura gebruikt voor het slicen van je printbestanden is het de laatste tijd niet ongebruikelijk dat je met een Ender machine problemen ondervind. Vanaf versie 4.11 en hoger melden zich steeds meer Ender gebruikers met een diversiteit aan problemen. Het lijkt dus in het geval van Cura een software gerelateerd probleem te zijn. Werk je met een andere slicer zul je ons eerst van meer informatie moeten voorzien om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. 3D printen kent zoveel facetten dat er vele oorzaken kunnen zijn

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 10 jan 2022, 10:30

Volgens mij is het een layershift. Ligt dus ergens aan te veel weerstand of juist iets dat te los zit zoals een riem of een poelie.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 10 jan 2022, 10:41

Hoi Dennis ,
- Waar kom je vandaan?
- Wat is je beroep?
- Met welk materiaal print je meestal?
- Wat staat er op je verlanglijstje mbt 3D printen?
- Wat denk je dat 3D printen de komende tien jaar zal veranderen?
- Wat vind je tot nu toe het meest indrukwekkende wat is bereikt met 3D printen?
- Maak je zelf ontwerpen in 3D?
- Welke programma's gebruik je allemaal?

Het is niet verplicht maar het maakt het ons wel makkerkijker om er achter te komen wat er fout gaat .
Je had het beter in een nieuw topic kunnen zetten , dan blijft het overzichtelijker .
Met vriendelijke groet Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.0

Plaats reactie