Afgebroken/mislukte print hervatten

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Rob52
Contacteer:

Re: Afgebroken/mislukte print hervatten

Bericht door Rob52 » 21 mar 2021, 18:39

Volgens mij kun je het hele proces wel vergelijkbaar uitvoeren, maar is het belangrijk dat je telkens maar 1 as tegelijk homed als dat nodig is. Dit is mogelijk in het menu, naar ik aanneem, movements o.i.d. Verder zul je uit het gegenereerde nieuwe bestand van het object, hetgeen er dus bovenop wordt geprint, de home all axis (G28) bij de start van de print moeten verwijderen. In de plaats daarvan moet je ervoor zorgen dat alle assen dus stuk voor stuk gehomed zijn vooraf aan de print. Dit is nodig om de printer te laten weten dat elke as echt op nul staat en begint. Ik garandeer niks, maar het is wel te doen. De handelingen zijn in principe ook vergelijkbaar met een printer die ala Ender 3 is gebouwd, maar omdat de asbewegingen deels anders zijn zul je dat moeten omzetten naar de bewegingen van een Ender 5.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Hairman
Contacteer:

Bericht door Hairman » 21 mar 2021, 18:50

Als je opnieuw geprint had was ie al lang klaar geweest..
Zo duur is het beetje filament niet, en de kans dat het lukt is behoorlijk klein..

Verstuurd vanaf mijn Armor_3 met Tapatalk

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 21 mar 2021, 19:02

Dat is ook mijn idee, maar ach als het kan kun je het natuurlijk wel een keertje proberen. Als het niet lukt was die print toch al verloren.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

Hairman
Contacteer:

Bericht door Hairman » 21 mar 2021, 19:10

Klopt, maar het is wel een heel gevogel

Verstuurd vanaf mijn Armor_3 met Tapatalk

LindaM
Contacteer:

Bericht door LindaM » 21 mar 2021, 20:56

Mijn man was er inmiddels klaar mee, haha, ik vind het dan wel een uitdaging om het voor elkaar te krijgen (met jullie hulp en google) maar hij wilde graag andere dingen gaan printen en ik kon niet vinden hoe ik de assen apart moest instellen en weet nog te weinig om in de G-code te gaan frutselen. Dat het daar ergens zou moeten kunnen lijkt me wel logisch. Maar ik ga gewoon later nog de bovenrand printen en lijm het op elkaar, heb ergens gelezen dat je ook handmatig oneffenheden op kan vullen en ik moet het sowieso van binnen waterdicht maken dus we gaan er wel iets moois van maken. Vind ik wel een leuke uitdaging.

toch blijf ik even zoeken naar het hoe en wat, als ik de G-code doorkrijg wordt het al makkelijker denk ik.

Dave_Zaandam
Contacteer:

Bericht door Dave_Zaandam » 22 mar 2021, 11:21

Ik heb deze vraag hier in het verleden ook eens gesteld.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het opnieuw printen stukken sneller en makkelijker was dan het steeds maar weer proberen om alles op de juiste hoogte te krijgen.

Het wil gewoon niet precies lukken. Of net iets re hoog of net iets te laag, maar precies lijkt vrijwel onmogelijk.
Maar snap dat je het eerst geprobeerd wil hebben. Had ik ook.
Printer: Ender 3 v2
Slicer: PrusaSlicer
Materiaal: PLA

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 22 mar 2021, 11:38

Het lukt dus wel als je de meting doet met de nozzle zelf en de Z-as. Het geeft nog steeds geen 100% zekerheid maar het is me zo dus wel met de proefjes een paar keer gelukt. Je kunt dan ook beter 0,1 mm te laag zitten dan te hoog. Meer zal niet gaan want dan duw je het object om of crasht de nozzle. Maar met 0,1 mm glijdt hij er nog wel doorheen. Hangt er ook vanaf of er veel massief inzit. Met infill heb je meer tolerantie.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie