Project CTC A13

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
PrintEngineer
Contacteer:

Project CTC A13

Bericht door PrintEngineer » 25 apr 2021, 07:45

Begin dit jaar kocht ik een CTC A13, een Ender 3 clone waarvan je moet weten dat hij zeker niet dezelfde kwaliteit heeft als een Ender 3. Wanneer je deze Youtube video https://www.youtube.com/watch?v=7C71oeVbeYA bekijkt ben je gek als je er eentje koopt. En ik moet eerlijk bekennen dat je de hele machine goed onderhanden moet nemen voordat je hem überhaupt in gebruik neemt. Want wie denkt dat je de CTC zo vanuit de doos kunnen afmonteren en printen komt van een koude kermis thuis. Gisteravond ben ik gestart met het basisframe te monteren en daar is meteen al winst te behalen door die echt goed af te stellen. Bijvoorbeeld de heatbed geleider liep niet goed horizontaal waardoor het bed in de X-richting naar de voorzijde omhoog stond. En ook dit A13 frame stond op z 'n pootjes te wiebelen, maar dat was simpel op te lossen door het uit elkaar te halen en met enige zorg weer te monteren. Verder moet ik nog zien hoe de overige onderdelen van deze machine in elkaar gaan passen. Gezien de Youtube video heb ik wel een echte uitdaging in huis gehaald
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special
On the waiting list an Orcabot v0.43

René
Contacteer:

Re: Project CTC A13

Bericht door René » 25 apr 2021, 13:14

Ik heb inmiddels naar wat meer video's van deze printer gekeken,
en ik wens je veel plezier en vooral doorzetting vermogen om er
een goed werkende printer van te maken.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 25 apr 2021, 13:58

Deze printer gaat in de toekomst echt wel werken al zie ik ook dat het geen cadeautje wordt om tot daar te komen. Waar ik mij over verbaas is dat deze printer deels uit andere componenten bestaat dan die in de video (waar de printer zo ongeveer een 10 min krijgt). Deze heeft hele andere profielen die uit staal bestaan en er zit een andere extruder op. Het heatbed is wel eenzelfde maar die ga ik sowieso vervangen en de andere op 24V aansluiten. En ja wie weet is dit wel de kat in de zak als je nog dingen moet gaan oplossen? Toch ga ik ermee aan de slag. Al zou het einddoel maar zijn om de enige goedwerkende CTC A13 op deze wereld te hebben. Want er is echt wel iets van te maken en het prikkelt mijn brein om naar oplossingen te zoeken
Anet A6 with upgrades

René
Contacteer:

Bericht door René » 25 apr 2021, 14:08

O, daar ben ik ook helemaal niet bang voor.
Ik zou het als een uitdaging zien om er een
goed werkende printer van te maken.
Ik denk dat dat bij jou ook de drijfveer is.
De profielen zien eruit als metalen stans profielen.
Dus nogmaals veel plezier toegewenst met dit project. :)

René

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 25 apr 2021, 21:42

Heb intussen wat ideeën op papier gezet die ervoor zorgen dat het frame haaks en steviger word. De heatbed geleider krijgt een afstelmogelijkheid om hem perfect horizontaal te kunnen zetten en houden en ook de bevestiging van de X-motor wordt anders. De onderdelen daardoor ga ik of printen met de A6 of ze worden uit aluminium gemaakt. De krachten die erop komen te staan bepalen de keuze
Anet A6 with upgrades

René
Contacteer:

Bericht door René » 26 apr 2021, 01:21

Misschien is het wel leuk om je idee op papier te tonen,
en tussentijds te laten zien wat het uiteindelijk is geworden.
Geprint of gezaagd/gevijld en geboord.

René

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 26 apr 2021, 09:25

Oh maar natuurlijk wil ik mijn ideeën hier met de forumleden delen. Heb ook al snel even een ideetje getekend voor het afstellen van de heatbed geleider. Het is niet op schaal en ook niet met de juiste details, maar alleen voor de beeldvorming van de oplossing waar ik aan zit te denken. Onder de geleiderail zie je een spelingsvrij scharnierpunt en aan het frame wil ik dan een handwieltje maken waarmee je de hoek van de heatbed geleider kunt instellen. Het moertje aan de bovenkant dient dan om de afstelling te blokkeren en verloop te voorkomen. En ergens op of aan de geleider komt een precisie libelle (waterpas) of een wijzer met schaal en gradenverdeling

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Anet A6 with upgrades

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 28 apr 2021, 12:40

Heb weer een beetje met wat gedachten zitten spelen en een eenvoudig scharnierpunt voor onder het heatbed getekend. Die ga ik maar eens printen om te zien of het überhaupt gaat functioneren. Zo niet moet ik iets anders c.q. iets beters verzinnen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Anet A6 with upgrades

René
Contacteer:

Bericht door René » 28 apr 2021, 13:45

Dat scharnier ziet er netjes uit.

René

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 28 apr 2021, 14:29

Dank je, het is een hersenspinseltje waar ik een half uurtje op heb zitten piekeren. Het lastige hierbij is dat ik maar 15 mm hoogte heb om het scharnier tussen te prutsen en dan moet het ook nog spelingsvrij functioneren. Het scharnier hoeft natuurlijk geen grote hoek te kunnen maken, dus daar kom ik dan gelukkig wel mee weg. In de tekening heb ik een kunststof asje getekekend, maar dat wordt een skeeler asje die hopelijk strak en toch met net voldoende bewegingsvrijheid in het gat gaat passen

Afbeelding
Anet A6 with upgrades

Plaats reactie