Project CTC A13

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
PrintEngineer
Contacteer:

Re: Project CTC A13

Bericht door PrintEngineer » 14 jun 2021, 11:04

De endstops functioneren nog steeds niet en nu is ook de USB poort volledig in staking gegaan. Want net als bij de TFT35 lijkt de communicatie niet te werken, dus heb ik de leverancier maar aangeschreven. Want ik krijg toch sterk de indruk dat dit bordje problemen heeft met de communicatie chip. Hopelijk kan er iets geregeld worden en heb ik over niet al te lange tijd een tweede kans om de printer met een SKR 1.4 turbo aan de praat te krijgen.
Anet A6 with upgrades
Still working on the CTC A13 special

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 jun 2021, 12:17

Als zowel de communicatie met de SKR 1.4 als met de TFT35 niet werken dan lijkt me het probleem bij de pc te liggen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar als er een ander programma geopend is, zoals bijvoorbeeld Cura, dat de USB poort probeert te claimen dan werkt de communicatie met de SKR (vaak) niet. Ook een keertje de pc opnieuw opstarten wil dan helpen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 14 jun 2021, 12:28

Rob al die stappen heb ik al tien keer genomen en zelfs de SKR aan Octoprint gehangen om te kijken of het dan wel werkt. Maar helaas ziet Octoprint ook niets op de USB poort. Vanavond neem een USB tester (van het werk) mee naar huis om de poort volledig door te kunnen meten. Als dan ook weer blijkt dat er geen communicatie mogelijk is mag je wel stellen dat de poort defect is. En dat is dan domme pech voor mezelf, want garantie krijg ik waarschijnlijk niet meer. Het bordje ligt er al vanaf half april, dus garantie claimen wordt dan wel een dingetje
Anet A6 with upgrades

René
Contacteer:

Bericht door René » 14 jun 2021, 16:55

Rob52 schreef:
14 jun 2021, 12:17
Als zowel de communicatie met de SKR 1.4 als met de TFT35 niet werken dan lijkt me het probleem bij de pc te liggen.
Als er een verbinding probleem met het SKR 1.4 T en de PC bordje is,
dan kan dat duiden dat er niet de juiste driver op de PC geïnstalleerd is.
Communicatie tussen SKR en display heeft niets met de pc te maken.
Dit omdat beide bordjes via een simpele seriële aansluiting met elkaar kunnen communiceren.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 14 jun 2021, 17:43

Ook de USB tester die ik van het werk heb geleend krijgt geen communicatie tot stand gebracht. Volgens het apparaat is er niets aangesloten of is het apparaat niet aan. Beiden zijn wel het geval, dus ik ga er dan nu maar vanuit dat de USB poort het heeft begeven
Anet A6 with upgrades

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 15 jun 2021, 23:32

Na contact te hebben gehad met de leverancier heeft deze aangegeven het mainboard kosteloos te willen omruilen. Zelf had ik nog gevraagd of ze dit probleem kunnen onderzoeken voordat er onterecht iets wordt vervangen, maar gezien de prijs van het bordje wordt daar helemaal niet op ingezet. Gewoon omruilen is kostentechnisch de goedkoopste oplossing, waar ik overigens best blij mee ben. Wat ik alleen nooit zal weten is wat er uiteindelijke defect is aan dit bordje. Want ik ben er voor 99% van overtuigd dat ik geen domme aansluitfouten heb gemaakt waardoor er schade aan componenten is ontstaan. Dus het antwoord zal ik waarschijnlijk niet meer gaan krijgen
Anet A6 with upgrades

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 16 jun 2021, 12:24

Volgens de leverancier heb ik morgen het nieuwe bordje al in huis en kan de defecte onder RMA retour. Hopelijk heb ik nu meer geluk en gaat de printer straks toch nog werken. Want het zou toch zo mooi zijn als al het (denk)werk wat ik eraan heb besteed tot iets functioneels gaat leiden.
Anet A6 with upgrades

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 17 jun 2021, 21:21

Vandaag heb ik het nieuwe bordje ontvangen. Deze in een half uurtje uitgewisseld en nadat de firmware erin was geschoten inschakelen en compleet functioneren. Dus ook de TFT35 doet het nu in touchscreen mode. Daar ben ik dus super happy mee
Anet A6 with upgrades

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 24 jun 2021, 14:13

Nu het leven weer bijna terug is bij het oude normaal neem ik veel minder tijd voor de hobby. En toch ben ik wel weer iets verder gekomen door het heatbed van de vier geplande thermistors te voorzien en de 24V aansluiting te maken. Het was even zoeken naar een serie en parallel combinatie die het dichtst bij de 100K kwam. De thermistors die bij 123 heb besteld blijken ±10% te zijn en ze zaten allemaal tussen 106K en 108K. Dus ik denk dat ik de boel nog wel goed moet gaan kalibreren. Maar om de werking te kunnen testen heb ik de boel met het mainboardje verbonden en de temperatuur voor het heatbed op 60°C ingesteld. Na een minuut of 8 heb ik eens voorzichtig de oppervlakte temperatuur gemeten en het valt mij op de het heatbed t.o.v. die van de A6 naar de randen warmer is. Dat is ook niet raar natuurlijk omdat het heatbed van de A6 slechts 1 thermistor heeft die in het midden van het heatbed is geplaatst. De plek waar de boel met de meeste zekerheid op 60°C komt. Nu meet ik op 25 mm vanuit de hoeken en tot daar haalt het heatbed de ingestelde temperatuur bijna. Door de 6K afwijking kloppen de temperaturen niet helemaal, maar dat valt in een later stadium dus op te lossen. Hieronder heb ik even snel op een plaatje aangegeven waar de thermistors zijn geplaatst. Het is tweemaal twee in serie en die zijn weer parallel geschakeld. Precies volgens het idee van Rob52

Afbeelding
Anet A6 with upgrades

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 24 jun 2021, 14:52

Hoe je het ook gaat doen, het blijft uiteindelijk toch een gemiddelde temperatuur. Enerzijds omdat de thermistors een tolerantie hebben en anderzijds omdat het bed niet helemaal homogeen zal verwarmen. Maar als het allemaal binnen 1 a 2 graden blijft merkt niemand daar iets van.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel L P
* Two Trees Sapphire Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Plaats reactie