Project CTC A13

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
PrintEngineer
Contacteer:

Re: Project CTC A13

Bericht door PrintEngineer » 29 apr 2021, 09:10

Naar mate ik verder in de techniek van de CTC A13 duik komen er steeds meer verbeteringen op het lijstje te staan. En gezien alle negatieve recenties over deze printer kan ik mij daar inmiddels ook wel in vinden. Met name de voorgemonteerde onderdelen zitten vaak slecht en/of scheef in elkaar, en je moet ze dus allemaal stuk voor stuk nalopen en opnieuw monteren. En omdat het echt bij iedere printer hetzelfde lijkt te zijn worden de onderdelen waarschijnlijk niet in productiemallen voorgemonteerd

En ja, de machine eerst volledig moeten nalopen voordat je hem kunt gebruiken lijkt mij voor de gemiddelde consument niet weggelegd. Voor de ervaren 3D printers met een klein technisch knobbeltje zijn alle problemen absoluut te overwinnen en is het een leuke uitdaging. Nu heb ik natuurlijk ook niet mega veel ervaring, maar ik heb deze machine ook als experimenteer printer aangeschaft. Daarom heb ik niet eens getracht om de machine vanuit de doos te laten functioneren. Mijn uitdaging is dus ook om zelf verbeteringen te ontwikkelen en die op de machine bouwen. Noem het maar een leerproject

Dus mijn tip voor wie ooit een CTC A13 zou willen aanschaffen, weet echt heel goed waar je aan begint! Want vanuit de doos feiloos werken is er echt niet bij
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

René

Bericht door René » 29 apr 2021, 09:11

Hier een eenvoudig scharnier dat ik ontworpen heb,
bestaat uit twee delen dat je in elkaar kunt klikken.

Afbeelding

Is niet op schaal maar kan heel plat worden uitgevoerd.
Laatst gewijzigd door René op 29 apr 2021, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 29 apr 2021, 09:13

Eigenlijk is dat wat ik ook al een beetje had verzonnen. Enige verschil is dat je hier niet werkt met een los asje. Of het voordelen zou kunnen hebben om het op deze manier te doen zou ik nog eens goed moeten afwegen. Wel leuk dat je hierin meedenkt
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

wim62
Contacteer:

Bericht door wim62 » 29 apr 2021, 10:03

Wat denk je van een TATARA frame ?
Gr Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.9

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 29 apr 2021, 10:28

Het originele stalen frame is op zich niets mis mee. De profielen zijn keurig recht (met reilat nagemeten) en de gaatjes zitten op de juiste plaats, al zou je dat soms niet zeggen wanneer je de montage onder de loep neemt. Waar het dus met name aan schort is het samenstellen en afmonteren van de onderdelen. Daarvan lijkt het wel alsof het volledig uit de losse hand wordt gedaan en onder hoge tijdsdruk. En daarmee krijgt elke printer af fabriek wel een aantal afwijkingen mee die tot problemen leiden. Dat het allemaal snel moet zie je bijvoorbeeld aan het gebruik van popnagels op crusiale plaatsen. Eenmaal vast zit daar geen beweging meer in en kan je o.a. scheefstand niet corrigeren. Door de popnagels voor schroeven te vervangen los je dat vrij simpel op. En zo zitten er nog wel meer dingen in die m.i. met weinig inspanning kunnen worden verbeterd en is de basis van dit ontwerp nog niet zo slecht. Tenslotte is deze printer afgeleid van de zeer succesvolle Ender 3

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 29 apr 2021, 17:24

Om zo min mogelijk losse onderdelen te hoeven printen heb ik twee ideeën tot een oplossing samengevoegd. Over mooi of lelijk kan je natuurlijk discussiëren, maar voor nu lijkt dit wel een functionele optie. De niet print onderdelen (asje en metalen handwieltje) die ik eerder in dit topic liet zien zijn besteld en onderweg. Nu nog printen en kijken of het ook echt kan gaan werken

Afbeelding

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 30 apr 2021, 19:03

Het volgende ideetje is getekend en klaar om geprint te worden. Dit onderdeeltje komt op de extruder carriage om de riem aan vast te maken. Die zit nu vast met een lullig stalen busje eraan geknepen en dan wordt hij in een smal gleufje geschoven. Dat kan dus anders

Afbeelding

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 30 apr 2021, 19:06

Ik zou het alleen zo maken dat de riem waar die op elkaar komt in een gleuf loopt waardoor hij meteen, doordat de tanden dan in die gleuf in elkaar grijpen, geborgd wordt. Misschien moet je daarvoor de bevestigingslussen wat meer naar het midden verplaatsen zodat die gleuf niet buiten het object komen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 30 apr 2021, 19:10

Ik bedoel zoiets als onderstaande foto die ik op het www vond.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 30 apr 2021, 19:16

Goed idee Rob. Ga het ontwerp nog een beetje aanpassen

Plaats reactie