Project CTC A13

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
PrintEngineer
Contacteer:

Re: Project CTC A13

Bericht door PrintEngineer » 10 jun 2021, 14:11

Daar heb je waarschijnlijk iets gevonden Rob. De aansluitdraden van de schakelaars zijn idd op N/O aangesloten. Ik moest de schakelaar ook eerst bedienen voordat ik een Ohmse waarde op de multimeter kon aflezen. Dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Alvast bedankt, ga er vanavond naar kijken
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 10 jun 2021, 16:08

Ik zie in je config bestand dat je er DRV8825 drivers in hebt zitten. Nu weet ik niet hoe je de jumpers hebt staan, maar ik ga uit van het maximale voor 32 deelstappen. In dat geval klopt zeer waarschijnlijk je movements per unit ook niet.

Jij hebt er instaan;
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 400, 500 }

Nu heb ik voor de X- en Y-as er TMC2208 inzitten, dus die kan ik niet vergelijken. Maar voor de Z-as heb ik er ook DVR8825 inzitten en die staat bij mij op 800 voor een correcte beweging. Bij 400 gaat beweegt hij dus waarschijnlijk maar 5 mm als je er 10 ingeeft. Maar ik zou sowieso ook de X- en Y-as ook even controleren. De E moet je toch kalibreren, dus daar kom je vanzelf al aan toe. Maar die staat nu, als je tenminste geen extruder met vertraging/overbrenging gebruikt, wel erg hoog met 500.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 jun 2021, 17:13

De #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 400, 500 } settings zijn nog die al in Marlin stonden. Ik heb daar nog niets aan gewijzigd omdat ik zoveel mogelijk 1 probleem per keer wil oplossen. Dat de endstops gaan functioneren vind ik nu erg essentieel, want zonder gaat het m.i. toch niet werken
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 jun 2021, 23:27

Vanwege een aantal te korte kabeltjes heb ik vandaag een paar langere besteld waarvan 3 stuks eindschakelaar met 80 cm draad en driedraads uitgevoerd. Daarmee kan ik zowel de NO als de NC instellen en zou het toch een keer moeten gaan werken. Wat ik verder lastig vind aan het correct instellen van de Marlin software is de veelheid aan instellingen en misschien wel 5 miljoen verschillende tutorials waar je uit moet selecteren welke van toepassing kunnen zijn. De een zegt dit en de ander weer dat en filter er dan maar uit wat voor mijn project van toepassing is. Het is dus opnieuw met veel vallen en opstaan een printer werkend zien te krijgen. Maar uiteraard geef ik het niet op en ga ik het ding aan de praat krijgen

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 jun 2021, 09:20

Die te korte kabeltjes kun je natuurlijk verlengen door er een stukje aan de zijde van de switch aan/tussen te solderen. Maar een switch met 3 draden is helemaal onnodig. Je moet er zelfs eentje uit het stekkertje verwijderen waardoor je dezelfde situatie als nu krijgt. Je mag het sowieso niet met die drie op het MB aansluiten omdat er dan eentje onder spanning (5 volt) komt te staan wat niet de bedoeling is.

En wil je toch hardwarematig de schakelaar aanpassen, wat eigenlijk helemaal niet nodig, is dan hoef je alleen dat ene draadje aan de middelste poot naar buiten te verplaatsen. Maar je doet het veel sneller in Marlin, zie hieronder.

Het is dus helemaal niet belangrijk of je een hardware aansluiting hebt in NC of NO. Het is juist in Marlin dat je dit softwarematig kunt aanpassen zonder ook maar een soldeerbout te hoeven opwarmen.

De volgende lijnen geven je alle mogelijkheden die wilt hebben.

Deze situatie is een hardware aansluiting in NC.

Code: Selecteer alles

// Mechanical endstop with COM to ground and NC to Signal uses "false" here (most common setup).
#define X_MIN_ENDSTOP_INVERTING false // Set to true to invert the logic of the endstop.
#define Y_MIN_ENDSTOP_INVERTING false // Set to true to invert the logic of the endstop.
#define Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING false // Set to true to invert the logic of the endstop.
Heb je een hardware aansluiting in NO? Dan verander je de waardes in true, dus dan wordt het:

Code: Selecteer alles

// Mechanical endstop with COM to ground and NC to Signal uses "false" here (most common setup).
#define X_MIN_ENDSTOP_INVERTING true // Set to true to invert the logic of the endstop.
#define Y_MIN_ENDSTOP_INVERTING true // Set to true to invert the logic of the endstop.
#define Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING true // Set to true to invert the logic of the endstop.
En als je Marlin met de voorbeeld configuratie begint dan hoef je eigenlijk maar bar weinig aan te passen. Alleen als iets niet goed werkt dan verander je dat. Het feit dat er heeeeel erg veel aangepast KAN wil niet zeggen dat dit ook MOET. Als je er weinig kaas van gegeten hebt houd het dan simpel en pas dan alleen de hoogst noodzakelijke dingen aan. Al doende leert men.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 11 jun 2021, 11:08

De schakelaars komen van 123-3D en zijn standaard van 3 draden voorzien. En omdat mijn soldeerstation ter ziele is was het goedkoper om een paar kant en klare van enkele euro's aan te schaffen. Een nieuw regelbaar soldeerstation van enige kwaliteit kost al snel vele malen meer. Dus vandaar de keuze om iets wat kant en klaar is aan te schaffen.

En toch blijf ik mij steeds weer verbazen over het feit dat er meerdere aansluitmogelijkheden lijken te bestaan. Op de twee buitenste pinnen, beiden naar links of naar rechts in de stekker. Hoe verwarrend kan het zijn als er geen eenduidigheid over bestaat. Bij elkaar opgeteld software settings en drie verschillende pinouts kan je lekker even zitten stoeien met de materie

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 jun 2021, 11:25

Wanneer je de functies begrijpt dan hoeft het je niet te verbazen. En doordat er voor meerdere mogelijkheden is voorbereid heb je meer keuze dan je nodig hebt voor jouw printer, dus het is wel logisch maar je moet het door hebben.

De pinnen zijn bijna voor zich sprekend. S(ignal), G(round) en V(oltage). Lijkt me aardig duidelijk.
Welke je uiteindelijk gebruikt of gebruiken moet hangt af van de switch die er op je printer zit. Een passieve gebruikt de S en de G en een actieve de S, de G en de V. De S krijgt het signaal binnen zoals al uit de benaming blijkt, maar de de V is extra nodig om het actieve deel van de switch van spanning te voorzien. Dat kan alleen een led (in dat geval is het eigenlijk een passieve switch met een ledje) zijn maar ook een circuit bij een halfgeleiderschakeling zoals een HAL of lichtsluis.

In geval van de NC en NO variant maakt het voor de aansluiting op het MB niet uit, dit blijft S en G.

Dat er andere combinaties mogelijk zijn wil niet zeggen dat die bruikbaar zijn.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 11 jun 2021, 11:54

De werking dacht ik al die tijd te begrijpen, want hoe simpel is een NO/NC switch nu eigenlijk. Het is niet meer dan een wisselcontact die of aan de open zijde of aan de gesloten zijde met het board wordt verbonden. Robbel2005 heeft in dit topic al eens heel duidelijk met een foto laten zien op welke pinnen hij de schakelaars heeft aangesloten viewtopic.php?t=3548&start=10. Dus ik dacht appeltje eitje, aansluiten en het werkt. Maar helaas het werkte niet en nog steeds niet. En inmiddels heb ik de instellingen die je hier hebt laten zien uitgeprobeerd en de endstops blijven maar niet reageren. Hier kan ik dan altijd wel een beetje kribbig van worden omdat jullie met heel veel tips en voorbeelden komen die ik heb opgevolgd en het daarmee nog steeds niet aan de praat heb kunnen krijgen. Je zult dus hopelijk wel begrijpen dat ik mij dan zo stom en onbenullig kan voelen

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 jun 2021, 12:06

Ik ken het gevoel dat je daarbij krijgt als je alles hebt gedaan zoals het zou moeten. Het is dan ook wel vreemd dat het dan niet werkt. Je hoeft er dan ook niet vanuit te gaan dat het aan jou ligt. Het kan net zo goed aan het bordje liggen of toch ergens aan de instellingen in de software. Het is geen heel bijzondere uitvoering, maar gewoon recht toe recht aan een cartesiaanse printer. Die zou je met standaard Marlin, het voorbeeld bestand en het juiste ingestelde MB in principe zo moeten kunnen laten werken.

Dus al is het allemaal frustrerend, ik zou de fout niet uitsluitend bij jezelf zoeken. Hardware kan ook defect zijn.

Heb je trouwens al met M115 gecontroleerd welke firmware er nu uiteindelijk op het MB staat?
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 11 jun 2021, 12:33

Ja ik heb de Marlin versie gecheckt op versie 2.0.8.2

Plaats reactie