Repatatie en modificatie Sidewinder X1 v4

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
simotion
Contacteer:

Re: Repatatie en modificatie Sidewinder X1 v4

Bericht door simotion » 06 mar 2022, 23:35

Dankje voor de tip! Ik denk dat dit inderdaad precies is wat er gebeurd is. Lag dus aan mij, niet aan het filament :)

Door naar het goede nieuws; beiden printers printen intussen! 8-)

Afbeelding

Na het vervangen van de PTFE tube en nozzle, het afstellen van de e-steps (te grof en niet precies genoeg vrees ik), het instellen van de z-offset (met te weinig geduld) en het levelen van het bed door de BLtouch heb ik hem aan het werk gezet voor zijn eerste echte print. Natuurlijk niet eerst een kalibratiekubus ofzo; nee, direct een print van 4 uur; één van de muurbeugels die ik getekend had om de spoelhouders aan de muur te bevestigen. Met de 0,4mm nozzle waren ze, hoewel een stuk netter, ruim 6 uur om te printen. Tijdwinst was dus direct merkbaar, maar ik moet duidelijk nog wat meer tijd en geduld nemen voor kalibratie.

Afbeelding

Functioneel, maar duidelijk nog wat aandacht nodig aan kalibratie :|

Na wat meer aandacht is hij aan het werk gezet aan een model van een auto. Dit begon een beetje als een grap. Toen ik tijdens een etentje met mijn moeder en haar man vertelde dat ik 3D printers gekocht had, grapte mijn stiefvader "Mooi, dan mag je mij een Maserati printen!". Van het één komt het ander...

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het idee dat het nog steeds netter moet kunnen met wat meer fine-tuning, maar misschien verwacht ik dan dingen van een 0,6mm nozzle die niet reëel zijn... Morgen maar eens wat benchmark / calibratie modellen printen en de pijnpuntjes één voor een aanpakken.

Voor nu ben ik erg blij dat ik twee werkende apparaten heb, blij met de muurhouders en de modificaties lijken tot nu toe te werken als verwacht. Behalve dat ik wil kijken of ik wat meer detail uit de 0,6mm nozzle krijg. Ook valt me op dat prints die met de 0,6mm nozzle gemaakt zijn nogal lastig te ontdoen zijn van de support structuren. Die zijn nogal érg stevig! Hierbij heb ik me dit weekend flink bezeerd door met een stanleymes uit te schieten en in mijn vinger terecht te komen :( hij zit er gelukkig nog aan, maar mijn eerste rode filament is een fijt...

Onderweg zijn;
- bimetalen heatbreak om straks ook op hogere temperaturen te printen (PETG, ABS, Nylon)
- BMG Wind extruder (hij was te goedkoop om het niet te doen)
- 10 rollen PLA+ in diverse kleuren

Op het verlanglijstje voor korte termijn;
- twee 1080p camera's voor timelapses en monitoring (iemand suggesties?)

Modificaties en prints op de planning;
- Klipper firmware
- Behuizing printen voor het ITX bord van de printer-server
- camera houders
- muurhouders voor de extra rollen filament die onderweg zijn

Overige zaken op het todo lijstje;
- flatscreen achter de apparaten van de muur halen
- compact verrijdbaar karretje voor soldeerstations en bench PSU ontwerpen, zodat ze van het bureau af kunnen. Het bureau wordt de vaste plek van de printers en ik wil het graag wat meer geordend hebben. Allicht komt er ooit nog een derde printer bij en daar is dan meteen plek voor.
- bureau in een andere kleur wrappen (details, details)

Dat was mijn update weer.

Frits
Contacteer:

Re: Repatatie en modificatie Sidewinder X1 v4

Bericht door Frits » 07 mar 2022, 07:56

Om veel frustratie te voorkomen moet ik je toch adviseren om met kleine voorwerpen je printer uit te testen.
Gebruik bij voorkeur een middelgrijs filament dat toont de afwijkingen het beste. Zwart is heel lastig te beoordelen.
Omdat de Sidewinder een vulcano nozzle heeft mag de temperatuur wat lager zijn. Ik print al mijn PLA filament met 195 graden.
Blijf er altijd bij als de eerste laag geprint wordt. Daaraan kun je meestal al zien of het goed gaat. Bij losse draden kun je dan beter meteen op nieuw beginnen. Meestal moet je dan opnieuw het bed af stellen. Het draadje dat de printer links begint te printen is ook een goede indicator. Als het te makkelijk los laat, zal je object ook niet goed hechten.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.13.1
Artillery Sidewinder X-1 en Genius
JGMaker Artist-D Pro (idex)

Plaats reactie