Er zitten hier vast wel rc wetenschappers, toch? hoop ik?

Over alles behalve 3D-printen
PrintEngineer
Contacteer:

Re: Er zitten hier vast wel rc wetenschappers, toch? hoop ik?

Bericht door PrintEngineer » 03 mar 2021, 13:25

Dat is wel kort door bocht. Hoe BMS werkt is prima te leren. Even op internet snuffelen en je weet het
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 03 mar 2021, 14:30

Korte uitleg:
Een bms zoals er in dat artikel in de link aangegeven wordt klopt wel.
Wat doet het nu exact.
Als je 2 cellen in serie hebt staan kun je met 8v laden....MAAR
Stel nu de innerlijke weerstands waarde van de 2 cellen ligt gewoon erg ver uitelkaar of de een kan gewoon meer en sneller opnemen als de andere cel.
Wat gebeurd er nu, de cel die als eerste vol is blijft stroom krijgen...8v...---> brand en of een expolsie.
Nee dit was niet grappig bedoeld.
Maar nu hebben we 14 cellen in serie om 48v te krijgen nominaal, dit houd in dat de cellen geladen kunnen worden met 56!!V.
Dat kan heel erg snel gaan en er is geen verzekering die betaald en de brandweer staat machteloos.

Nu is de Battery Managment System voor een 2 in serie of een 3 in serie accu even wat anders als een telefoon of klein speelgoed bmsje.
Dit zijn meer laad regelaars die niet meer kunnen leveren dan 4,2.
Deze laad regelaars zijn af te stellen op een bepaald voltage, bv 3.9v voor een langere levensduur maar kunnen niet zoveel leveren in die ene cyclus.
Je kan zelf een cc cv voeding kopen in elkaar knutselen die niet meer geven kan dan 4,2v en je kan de cell een jaar lang "onder spanning houden, als de cel gezond is.
Een cel die snel leeg loopt (0,5v in 2 weken) zal op een gegeven moment steeds meer gaan vragen omdat de chemie gewoon op is, met als gevolg brand.

Een bms voor grotere systemen (waar eigenlijk de vraag over was als ik me niet veris) zit heel wat complexer in elkaar, inderdaad dit is een studie opzich. en je komt er echt niet mee weg door "even te snuffelen op het net"....
Eigenlijk is elke module van zo een complex bms systeem een aparte laad regelaar.
Echter zorgen deze er ook voor dat de cel niet te diep ontladen kan worden, onder de 2,8v wat onherstelbare schade voor de cel als gevolg heeft.
Deze module draaid als het ware zijn kraan dicht en is er dus geen doorstroom meer, de stroom kring is verbroken.
Vandaar dat al je pakken op de zelfde capaciteit moeten zitten.
Het spreek voor zich als je een pak hebt die "maar" 50Ah leveren kan en je andere 13 500Ah is je accu bank leeg als de 50Ah cell de 2,8v heeft aangetikt.

Er zijn systemen die een actieve en een pasieve balans hebben, deze "branden" 250Ah op tot het nivo van de 50Ah accu of ze proberen de 50Ah bij te laden dmv de over capaciteit in de andere packs.
Dit moet je niet willen gezien het feit dat de levensduur van je pak zeer nadelig beinvloed wordt.

Een bms systeem voor energie opslag heeft niet alleen een laad en ontlaad bewakings functie maar zorgt er tevens ook voor dat je cellen goed gebalanceerd blijven.
Mijn school was een tijdje terug maar de wet van communicerende vaten is een heel leuk vergelijk hiervoor.

Een bms voor zo een systeem heeft ook tempratuur bewaking, slaat af bij een te hoog of te laag "pak" of totale accu voltage.

Er zijn tevens een hoop varianten in de li ion chemie, met elk hun eigen laad en ontlaad vereisten.
Gaan we een stap hoger en nemen we alleen de lithium dan zijn er nog veel meer smaken/toevoegingen

Ik wil echt niet beledigen maar voor een energie opslag/thuis accu ga je het echt niet redden om "even te snuffelen op het net" :!: :!:

Voor speelgoed en ander klein spul, ja makkie, maar dat zit over het algemeen op/tussen 3 tot 9v en 2 ampere totaal.
Ja dat geeft een leuk vonkie.
48v en 250Ah........kan zelfs fataal zijn door de schok.
Vergeet die youtube filmpjes dat ze dood leuk een draad 2.5mm dia even solderen van de min naar de plus, die cellen zijn leeg.
Met een volle cel 2500mAh op 4v last de draad zichzelf vast.

Beide verhalen die ik vandaag geschreven heb zijn de ingekorte versies van de ingekorte, korte versie mbt energie opslag.
Wat krijgen we er nog meer bij?
Zekeringen, koeling, zonnelaad regelaars, electronica van je pv panelen zelf! je omvormer etc etc elk met hun eigen verhaal/boekwerk.

Nogmaals ik wil iedereen hier echt mee helpen maar er is geen standaard handleiding voor zoiets of simpel.
En zeer zeker niet 123 klaar.

Goed ik kan heel simpel een systeem in elkaar zetten en jij doet de rest.
Het kan wel simpel, maar dan weet je alleen hoe het moet qua testen, de rest kan ik je zo voor vertellen, gaat er wat fout of er werkt iets niet of niet meer dan zit je met je handen in het haar.
Want voordat de zon je tv of je wasmachine kan laten draaien zit er een hele weg tussen.

Met vriendelijke groet Igor
Met vriendelijke groet

Locomotieven en rollend materieel printen voor een tuinbaan in gauge 1 op een ender 5plus aan het printen, dit kan leuk gaan worden

scififreak
Contacteer:

Bericht door scififreak » 03 mar 2021, 18:54

Bms ken ik wel ja heb hier al wel enkele packs staan een 4s en een 3s , heb ook een tester, en een puntlas om de cellen met strips aan elkaar te zetten . dus ben al op weg . heb al een 400 tal goede cellen liggen . maar van elk jaar te testen en te meten en uit elkaar te halen . daar begin ik niet aan :-) wacht nog wel even dan tot het hier in belgie wat goedkoper is die battery packs . Of tot ik een defecte EV accu kan vastkrijgen en herstellen .
Allesinds hartelijk bedankt voor de uitleg en het uit men hoofd te praten :-) hier gaat iemand in huis blij zijn dat ik een projectje heb geschrapt :lol: :lol: ;)
Ender 3 Pro 32Mbit board (4.2 like in ender 3 v2 )
Bl Touch 3.1
Hotend fix
Capricorn Tubing and locking
Bed springs
Marlin 2.0.7.2

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 04 mar 2021, 07:00

Het was niet mijn intentie om het uit je hoofd te praten, alleen om je te wijzen op de verplichtingen en de feiten(gevaren) die er bij komen kijken.
Ja 400 per jaar, klinkt mij bekend in de oren.
Daarna ben ik wat "agresiever"geworden.
Waar we ook heen gingen ik googlde eerst waar er fietsen makers zaten.
Sommige zijn heel vriendelijk en krijg je ze zo mee.
Sommige geven je alleen de verkeerde mee.
Ja sommige worden zelfs agresief en krijg je een bullshit uitleg mee.

Als je de ev route gaat nemen probeer een paar nissan leaf accu's te kopen.
Zeer makkelijk uitelkaar te halen, goedkoop en makkelijk uit te breiden een bms voor deze is heel simpel: die van batrium.
Minpunten:
De cellen zijn al om en de nambij 85% soh(state of health)
Deze chemie samestelling heeft een "houdbaarheids datum" dwz ze gaan na 10 tot 15 jaar hard achteruit.
Je kan dit tegengaan door ze niet verder te ontladeb dan 60% soc(state of charge)

Qua prijs en moeite kom ik toch weer uit op de blauwe lifepo4 cellen.
De bms van batrium hoe perfect die ook zijn er zit een prijskaartje aan en vergeet de import belasting niet.
Stel je kan 3 x een accupack pakken van een leaf (max 10 jaar oud) a 40kwh dit wordt dus 120kwh....nieuw.
We gaan even uit van 80% resterend=96kwh
Deze kunnen we ontladen tot (ivm leeftijd) = ca 60kwh effectief.
Kosten:
ca 4500 euro voor de accu's en 1200 euro voor de batrium plus cabels ect = 6000 euro kan nog 10 jaar mee als de zon zijn best doet of je ontlaad niet verder dan die 60%
600 per jaar aan kosten.
En over 10 jaar dermate weinig overhouden dat alles weer overnieuw moet?

Een knappe bms van hun ca 500A is ca 400 euro.
6200 euro aan lipo4 = 65kwh gaat minimaal 20 jaar mee = 300 euro per jaar.
Ik verwacht niet dat ze elke dag leeg getrokken worden en weer opgeladen worden, zonder ev zal het eerder 30 jaar zijn.

In nederland is een gemiddeld gezin ca 2000 euro per jaar kwijt aan gas
Elk jaar zou je dus je besparing in een uitbreiding van je accu pakket kunnen inzetten en sparen voor een ev.
Een laadpaal is zo gemaakt voor nog geen 150 euro.
In gas en de auto daar zit het echte (nog te besparen) geld in.

Ik wil je echt niet ontmoedigen maar juist aanmoedigen en je behoeden voor fouten die geld gaan kosten.
Koop een pv paneel en een omvormer/laad regelaar, maak met je 400 cellen 14 goede packs.
Je bent al lekker ver, experimenteer nog even door, beter nu een foutje maken dan een foutje maken met je eerste complete systeem van 4000(incl omvormer en panelen), hierna is het uitbreiden.

Met vriendelijke groet

Locomotieven en rollend materieel printen voor een tuinbaan in gauge 1 op een ender 5plus aan het printen, dit kan leuk gaan worden

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 18 mar 2021, 20:23

Tot zover de "energy storage system" ...graag gedaan...
Wat betreft het rc verhaal ben ik bij Deltang zeer goed geslaagd, zeer goed en goedkoop en kwalitatief goed!
Ff solderen klaar!
Niet aan te bevelen voor beginnende soldeer enthousiastelingen.....btw!

Bedankt voor alle hulp
Met vriendelijke groet

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 18 mar 2021, 20:34

Die Deltang heb ook horen noemen. Het is een Engels bedrijf, maar als ik op hun website op 'Buy' druk krijg ik een overzicht van andere leveranciers. Verder zoeken leverde mij geen bruikbaar resultaat op. Waar koop jij je spullen van Deltang?
DesignSparkM 5.0, Blender 2.83.0
Cura 4.8, Pronterface 1.6.0
Artillery Sidewinder X-1 v5 (0,4 mm nozzle)
Artillery Genius (0,2 mm nozzle)

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 18 mar 2021, 21:13

Even een hele snele reactie met link uit mijn browser/geschiedenis:

http://www.micronradiocontrol.co.uk/index.html

Als deze link het niet doet dan geef ik je een pm met zijn email adress.
En ik zal morgen even beter kijken als dit niet de goede link is.
Inderdaad er zijn wat "malafide" wederverkopers....trap er niet in aub

De recievers passen zelfs in een N schaal locomotief.

Morgen krijg je een beter antwoord van me exusses, incl foto's van het bestelde indien gewenst.
Met vriendelijke groet

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 19 mar 2021, 06:44

Die link is prima Igor. Daar kan ik wel mee verder komen. Bedankt. :)
Ik hoorde eerder van Deltang bij de Dead rail society in Amerika.
DesignSparkM 5.0, Blender 2.83.0
Cura 4.8, Pronterface 1.6.0
Artillery Sidewinder X-1 v5 (0,4 mm nozzle)
Artillery Genius (0,2 mm nozzle)

Plaats reactie