Ender 5 pro firmware update (soort van)

Gratis en betaalde aanstuurprogramma's voor je printer
ErwinS
Contacteer:

Bericht door ErwinS » 21 jun 2022, 19:25

Niet dat ik weet, maar kan eens kijken of ik ergens een virus scanner vandaan kan halen.

Ervaring mee met het probleem en virussen?

Misschien op de PC van mijn zoon .
Maar op mijn Mac kan ook natuurlijk

PrintEngineer
Contacteer:

Re: Ender 5 pro firmware update (soort van)

Bericht door PrintEngineer » 21 jun 2022, 19:41

Mijn tip: stekkers, bekabeling, schakelaars en bewegende delen nalopen. M.i. heb je een elektronisch of mechanisch probleem en heeft het niets met de firmware te maken
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

Puffeltje
Contacteer:

Bericht door Puffeltje » 22 jun 2022, 12:59

Heb je al gecontroleerd of de ventilator welke je moederbordje koelt wel goed werkt? Zou zomaar oververhitting van je electronica kunnen zijn.
Er zijn 10 soorten mensen: De ene kan binair tellen en de ander niet.

Ender 5 Plus (met verlaagde bovenbalk) - SKR 1.4 turbo - DFR0550 LCD - Klipper - TMC2209 - BLTouch - G10 printbed - Beverwijk

ErwinS
Contacteer:

Bericht door ErwinS » 22 jun 2022, 18:33

Puffeltje schreef:Heb je al gecontroleerd of de ventilator welke je moederbordje koelt wel goed werkt? Zou zomaar oververhitting van je electronica kunnen zijn.
Moet die altijd aan staan als de printer power aangaat?

Hij staat uit bij het opstarten maar zodra ik voorverwarm gaat de ventilator aan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door ErwinS op 22 jun 2022, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

ErwinS
Contacteer:

Bericht door ErwinS » 22 jun 2022, 18:34

PrintEngineer schreef:Mijn tip: stekkers, bekabeling, schakelaars en bewegende delen nalopen. M.i. heb je een elektronisch of mechanisch probleem en heeft het niets met de firmware te maken
Ja die kant gaat mijn gedachten ook steeds meer naar uit, kan niet zijn dat alle firmware niet werkt

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 22 jun 2022, 21:14

Normaalgesproken draait de koeler voor het mainboard bij oudere elektronica wel continu, maar dat zou op de nieuwere generaties natuurlijk ook functie gestuurd kunnen zijn. Dus zo gauw de drivers worden aangesproken de koeler dan door de processor word ingeschakeld. Maar meestal zit er op het mainboard wel een connector waarop een koeler continu kan draaien. De vraag die je jezelf dus kan stellen is of de geïnstalleerde koelers wel allemaal op de juiste aansluiting zitten. Misschien heb je er wel twee verwisseld
Voor printen heb ik geen tijd meer, maar ik lees nog wel mee

ErwinS
Contacteer:

Bericht door ErwinS » 23 jun 2022, 13:07

Nou de ventilator zal nog vast met lijm dus dat zal wel op de juiste zitten.

Ben met creality en 123-3d bezig, ik weet het niet meer .

Anders maar een nieuwe printer en hopen dat er ooit een oplossing komt voor deze

Puffeltje
Contacteer:

Bericht door Puffeltje » 23 jun 2022, 14:01

Een andere vraag: heb je de wagen(s) van de printer snel bewogen? Als je de as van een stappenmoter namelijk verdraaid wordt het een generator. Hoe sneller je de motoras verdraaid, hoe hoger de spanning welke er opgewekt word. Door deze opgewekte spanningen kan je motordriver opgeblazen worden.

In het verleden ook wel eens mijn Ender 5 Pro gekanteld waarbij ik vergeten was eerst langzaam de wagen veilig te stellen: de zwaartekracht deed de rest.... Gelukkig bleef mijn moederbord gespaart.

De omschrijving van je klachten geven mij het gevoel dat je het in je elektronica moet zoeken. Als het iets mechanisch zou zijn kan ik mij niets bedenken dat hij daardoor opeens volledig naar een bepaalde zijde loopt. De aansturing van de stappenmotor blijft gewoon doorgaan. Zou er geen aansturing zijn dan zou hij stil staan. Mocht hij door een mechanisch probleem gelijkmatig naar 1 zijde lopen zouden er dus 3 andere richtingen mechanisch geblokkeerd zijn. Het zou uiteraard kunnen maar de kans is klein dat hij mechanisch zo geblokkeerd word.

Als het probleem ergens na een aantal minuten printen gebeurd zou ik verwachten dat de firmware de correcte is. Anders zou hij de eerste paar minuten ook niet correct de motoren aansturen. Kortom: probeer eens van iemand een moederbordje te lenen om te kijken of dat het probleem oplost. (of gooi er 3 a 4 tientjes tegen aan om een reserve moederbordje aan te schaffen, kan uiteraard niet in je portemonnee kijken maar dit lijken mij de kosten niet om het probleem boven tafel te krijgen. een nieuwe printer is duurder....)
Er zijn 10 soorten mensen: De ene kan binair tellen en de ander niet.

Ender 5 Plus (met verlaagde bovenbalk) - SKR 1.4 turbo - DFR0550 LCD - Klipper - TMC2209 - BLTouch - G10 printbed - Beverwijk

ErwinS
Contacteer:

Bericht door ErwinS » 23 jun 2022, 14:08

Het is na minuten maar na secondes.

Maar ik heb na mijn weten niks te hard laten bewegen.. maar is iets om te checken

Zitten er in de Ender 5 pro de zelfde moederborden als in de ender 3??

Heb nu de V4.2.2

Misschien maar kijken naar de V4.2.7 die is iets van €60

René
Contacteer:

Bericht door René » 23 jun 2022, 14:27

De originele Ender 3 en 3 Pro hadden een 8bit bordje.
Het zou mij niet verbazen als dit nog steeds zo is.
De Ender 3 V2 heeft in ieder geval een 4.2.2 of 4.2.7 bordje.
Creality Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Plaats reactie