Het broddelwerk van de beginner

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Plaats reactie
PrintEngineer
Contacteer:

Het broddelwerk van de beginner

Bericht door PrintEngineer » 01 mar 2020, 22:13

Experimenteren met instelling in Cura kan leiden tot echt broddelwerk. Laat ik het zo zeggen, hier zie je een ontwerp vol met beginnersfouten. Wie kan ze benoemen?

Afbeelding

Afbeelding

Caved
Contacteer:

Re: Het broddelwerk van de beginner

Bericht door Caved » 02 mar 2020, 01:22

Ik ga een poging wagen:

Overextrusion, stringing, Coasting retraction niet op orde en zou ook ff kijken naar de mechaniek en
de bandjes. Wel zonde van een berg plastik die had ik afgebroken.
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

Models
http://3dmodel.cbpro.digital

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 02 mar 2020, 05:13

De print heb ik laten lopen voor het leerproces en hem dus daarom niet afgebroken.

Nog een fout is de " wall thickness " die op 1.8 mm had moeten staan en waar ik domweg 0.8 mm in de g-code heb opgeslagen. De print is dus op veel plaatsen flinterdun, ontbreken er delen en je moet hem heel voorzichtig vasthouden of de boel breekt in tweeën.

En ik heb inderdaad verschil in spanning op de aandrijfsnaartjes. Die van de Y-as (heatbed) staat strak genoeg en de X-as zit nog teveel trilling in. Dat zie je ook tijdens het printen.

En het is een klein wonder dat de print op z 'n plek is gebleven want als je goed kijkt is de brim in 26 uur print tijd helemaal los gekomen. Het kostte geen moeite om de print van het heatbed te halen. Zelf denk ik dat hij is blijven staan door het gewicht en misschien door nog een heel klein beetje hechting, maar veel kan het niet zijn geweest.

Dus het is een mooi stukje broddelwerk geworden en daar heb ik dan wel weer een hoop van geleerd

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 02 mar 2020, 09:24

Mis support nog. Zou de dikte alleen op een veelvoud zetten van de nozzle diameter. Daarnaast zou ik bij de laatste laag nooit voor lijn kiezen.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 02 mar 2020, 12:04

Tandriemen als snaren stark trekken is niet mijn ding.
Blijven tandriemen.

Ik zou support uitzetten. Als je ontwerp goed is en dus weinig/geen haakse vlakken dan moet een beetje printer dat wel aankunnen.
Ook is detail van belang, ik vergaloppeer me nog wel eens met details die eigenlijk te klein zijn.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 02 mar 2020, 12:34

26 uur voor de kat z'n ding laten printen terwijl je weet wat er allemaal aan mankeert? Beetje zinloze actie, dan weet ik wel betere dingen te doen met die tijd en de printer, nog afgezien van de materiaalverspilling. Na een klein deel van de tijd had je het al kunnen beoordelen en afbreken. Ik zie er, zeker als je al veel van de fouten kent weinig leerproces in. Maar als jij het leuk vindt moet je het vooral niet laten.

En standaard staat de wanddikte in Cura op 0,8 oftewel 2 perimeters bij een nozzle van 0,4 mm en daar is niks mis mee. Ligt ook een beetje aan je invullingspercentage. En zoals al gezegd, dan is het wel zo handig om daar dan een veelvoud van de nozzlediameter voor te kiezen en dus niet 1,8 maar 1,2, 1,6 of 2 mm. 1,8 werkt verder prima, dus het kan wel.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 02 mar 2020, 19:50

Rob52 schreef:
02 mar 2020, 12:34
26 uur voor de kat z'n ding laten printen terwijl je weet wat er allemaal aan mankeert? Beetje zinloze actie, dan weet ik wel betere dingen te doen met die tijd en de printer, nog afgezien van de materiaalverspilling. Na een klein deel van de tijd had je het al kunnen beoordelen en afbreken. Ik zie er, zeker als je al veel van de fouten kent weinig leerproces in. Maar als jij het leuk vindt moet je het vooral niet laten.
Ja kijk Rob, jij met 100 jaar ervaring in 3D printen zou dit natuurlijk nooit hebben gedaan. Maar ik ben nooit verder gekomen dan het zandbakdiploma van de kleuterschool, dus doe regelmatig van dit soort domme dingen. Dit om nog maar eens gechargeerd aan te geven dat er een heel groot verschil is tussen jou en mijn kennis
En standaard staat de wanddikte in Cura op 0,8 oftewel 2 perimeters bij een nozzle van 0,4 mm en daar is niks mis mee. Ligt ook een beetje aan je invullingspercentage. En zoals al gezegd, dan is het wel zo handig om daar dan een veelvoud van de nozzlediameter voor te kiezen en dus niet 1,8 maar 1,2, 1,6 of 2 mm. 1,8 werkt verder prima, dus het kan wel.
Kijk hier heb ik natuurlijk iets aan. Als het beter is om een veelvoud van 0.4 mm te kiezen dan zal ik daar zeker de volgende keer rekening mee houden. Die 1.8 mm is door mijn broer gemeten op een 1:24 model van het merk Revell. En omdat hij al jaren graag een Volvo N10 racetruck wil nabouwen maar nooit het juiste model heeft kunnen vinden dacht ik hem hiermee te kunnen helpen. En nu ik mede door deze mislukking weer een heel stuk wijzer ben geworden verwacht ik dat het heel binnenkort echt gaat lukken
Afbeelding

Patrick M
Contacteer:

Bericht door Patrick M » 03 mar 2020, 12:37

Trekt het u niet aan.
Iedereen maakt fouten, zeker in het begin.
Ik heb ook al veel fouten gemaakt bij het 3D printen en ik maak er nog.
Van uw fouten kunt ge leren.
Verder nog veel geluk bij het 3D printen.

René
Contacteer:

Bericht door René » 03 mar 2020, 17:43

PrintEngineer schreef:
01 mar 2020, 22:13
Experimenteren met instelling in Cura kan leiden tot echt broddelwerk. Laat ik het zo zeggen, hier zie je een ontwerp vol met beginnersfouten. Wie kan ze benoemen.
Hoi,

Ik ben (René) zelf ook nog maar net bezig met deze fascinerende hobby.
En geloof me, ik heb op het punt gestaan om dat ding (printer) in de kliko te deponeren.
Ben nu drie maanden verder en al wat ervaring opgedaan in strakke prints.

Mijn eerste vraag aan jou is, heb je voor het printen van de N10 al andere dingen geprint?
Als dat niet zo is wil ik je het volgende adviseren.
Dit zijn de stappen die ik gedaan heb om tot een goed resultaat te bekomen met mijn Ender 3P.
Montage van de printer.
Zorg hierbij dat alles haaks gemonteerd is.
Voordat je gaat printen, zorg je ervoor dat het bed zo nauwkeurig als mogelijk is ingesteld.
Zorg er ten alle tijden voor, dat het bed vetvrij is. (ik gebruik hiervoor 70% alcohol)
Als je Cura gebruikt, laad dan de standaard profielen van je printer.
Download deze test Cube, https://www.thingiverse.com/thing:3189377
Kies nu het standaard profiel 0.20 voor jouw printer en selecteer de brim optie. Laat alle andere instellingen ongewijzigd.
Print nu de cube. En kijk meteen even mee of de brim goed neergelegd wordt.
Als dat niet het geval is, opnieuw de afstand van de nozzle t.o.v. het bed instellen.
Als de nozzle afstand t.o.v het bed goed is zal de hele cube geprint worden.
Aan deze cube kun je zien welke mechanische instellingen je moet verrichten. (zie het kanaal van Chep op YouTube).
Als het uiteindelijk gelukt is om deze cube naar tevredenheid te printen, kun je de X-Y-Z assen kalibreren.
Download het volgende X-Y-Z calibratie bestand, https://www.thingiverse.com/thing:2680968
Print dit met dezelfde instellingen als de cube print.
Controleer met een (digitale) schuifmaat wat de X-Y-Z lengte zijn.
Het is de bedoeling dat deze drie maten 10cm/100mm moeten zijn.
Ik heb mijn A6 nog niet klaar dus kan nog geen e-steps/mm geven.
Want als het goed is zullen de waarde afwijken van deze 10cm/100mm.
Gebruik de volgende formule om de juiste E-steps in de firmware te zetten via de standaard controller (indien mogelijk).

(100/gemeten waarde) X de huidige E-steps in de firmware.

Bereken voor X-Y-Z de nieuwe E-steps waarde en voer deze in de firmware met de controller.
Van af nu zal de printer 'redelijk' nauwkeurig printen en is het tijd voor de N10 print.

Veel succes toegewenst, René
Ender3P
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie
René

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 03 mar 2020, 20:56

René schreef:
03 mar 2020, 17:43
PrintEngineer schreef:
01 mar 2020, 22:13
Experimenteren met instelling in Cura kan leiden tot echt broddelwerk. Laat ik het zo zeggen, hier zie je een ontwerp vol met beginnersfouten. Wie kan ze benoemen.
Hoi,

Ik ben (René) zelf ook nog maar net bezig met deze fascinerende hobby.
En geloof me, ik heb op het punt gestaan om dat ding (printer) in de kliko te deponeren.
Ben nu drie maanden verder en al wat ervaring opgedaan in strakke prints.

Mijn eerste vraag aan jou is, heb je voor het printen van de N10 al andere dingen geprint?
Als dat niet zo is wil ik je het volgende adviseren.
Dit zijn de stappen die ik gedaan heb om tot een goed resultaat te bekomen met mijn Ender 3P.
Montage van de printer.
Zorg hierbij dat alles haaks gemonteerd is.
Voordat je gaat printen, zorg je ervoor dat het bed zo nauwkeurig als mogelijk is ingesteld.
Zorg er ten alle tijden voor, dat het bed vetvrij is. (ik gebruik hiervoor 70% alcohol)
Als je Cura gebruikt, laad dan de standaard profielen van je printer.
Download deze test Cube, https://www.thingiverse.com/thing:3189377
Kies nu het standaard profiel 0.20 voor jouw printer en selecteer de brim optie. Laat alle andere instellingen ongewijzigd.
Print nu de cube. En kijk meteen even mee of de brim goed neergelegd wordt.
Als dat niet het geval is, opnieuw de afstand van de nozzle t.o.v. het bed instellen.
Als de nozzle afstand t.o.v het bed goed is zal de hele cube geprint worden.
Aan deze cube kun je zien welke mechanische instellingen je moet verrichten. (zie het kanaal van Chep op YouTube).
Als het uiteindelijk gelukt is om deze cube naar tevredenheid te printen, kun je de X-Y-Z assen kalibreren.
Download het volgende X-Y-Z calibratie bestand, https://www.thingiverse.com/thing:2680968
Print dit met dezelfde instellingen als de cube print.
Controleer met een (digitale) schuifmaat wat de X-Y-Z lengte zijn.
Het is de bedoeling dat deze drie maten 10cm/100mm moeten zijn.
Ik heb mijn A6 nog niet klaar dus kan nog geen e-steps/mm geven.
Want als het goed is zullen de waarde afwijken van deze 10cm/100mm.
Gebruik de volgende formule om de juiste E-steps in de firmware te zetten via de standaard controller (indien mogelijk).

(100/gemeten waarde) X de huidige E-steps in de firmware.

Bereken voor X-Y-Z de nieuwe E-steps waarde en voer deze in de firmware met de controller.
Van af nu zal de printer 'redelijk' nauwkeurig printen en is het tijd voor de N10 print.

Veel succes toegewenst, René
Persoonlijk heb ik nog geen enkele neiging gehad om de printer te elimineren. En zover gaat het denk ik ook niet komen.

Beroepshalve ben ik kalibratietechnicus dus dat deel heb ik wel redelijk onder controle. En heb eigenlijk best al hele nette prints uit mijn spotgoedkope A6 weten te halen. Met de N10 heb ik gewoon teveel met de instellingen zitten rommelen en ben op een aantal fronten te ver doorgeschoten. En dat de wanddikte op op 0.8 mm i.p.v. 1.8 mm stond is puur mijn eigen stommiteit. Dat had ik met mijn dikke brillenglazen gewoon kunnen zien en heb het toch niet opgemerkt.

Komend weekend probeer ik het opnieuw en dat net zolang tot er een keer een goed exemplaar van de machine rolt

Plaats reactie