FLSun meets Creality

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
Caved
Contacteer:

FLSun meets Creality

Bericht door Caved » 16 okt 2019, 01:28

Nadat ik de Ender 3 weer in orginele staat had hersteld en enkele upgrades erop had losgelaten
werd al snel duidelijk dat de print qualiteit van de Ender toch echt een tandje hoger lag dan
van de Flsun cube. Dan ga je je natuurlijk afvragen waarom dat dan zo is. Ik denk dan ook dat veel
van het succes van Creality te wijten is aan het XY systeem met wieltjes op profiel.

Zoals je op vogende foto's kan zien is de XY inrichting van de cube toch echt van een ouder type en
het feit dat lagers vastzitten met ty ribs dat kan natuurlijk in 2019 echt niet meer. Tijd dus om de
design skills aan te spreken en een splinter nieuw XY systeem voor de Cube uit te werken.
Ik wilde het design simpel, robuust en van kunstof hebben dit omdat kunstof ook nog weer trilling
dempend werkt. Hier eerst foto's van het design zoals FlSun dat ooit bedacht had:

Afbeelding

Afbeelding

Dat is het dus net ff niet, maar wat gaat het dan wel worden? Er komen 2 2020 profielen aan de zijkant
tussen de lange staanders en daarop komen geleiders te lopen met wieltjes ala Creality. Ook de X as zal gaan
bestaan uit een 2020 profiel. Daarvoor heb ik het ontwerp van Jon Schone aangepast zodat zijn extruder
plaat niet meer tegen metall aan geschroeft hoeft te worden. Hier als eerste het swappable extruder design:

Afbeelding

Op de volgende foto zie je de linkse Y steun compleet met belt spanner en onderste (afstel) wieltje al
gemonteerd. Kan zijn dat ik deze later nog eens print want hij kan mooier. Maar voor de eerste montage
en afmeten voor de X en Y stops voldoet deze voorlopig.

Afbeelding

Op de volgende foto de rechter steun met motor mount (deze moet nog geprint):

Afbeelding

Dat is zo ongeveer het punt waar ik nu aanbeland ben gelukkig druppelen de onderdelen die ik nodig heb
langzaam binnen. Word dus vervolgd

Caved
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Rob52
Contacteer:

Re: FLSun meets Creality

Bericht door Rob52 » 16 okt 2019, 11:08

Zo zie je maar dat het altijd toch net weer even iets beter kan. Ik volg het.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 19 okt 2019, 15:01

Hier ff een fotootje uit de mancave we hebben niet stil gezeten en met deze foto
kan je goed zien hoe een en ander in m'n hoofd zat. Nu dat de profielen eindelijk
binnen zijn (en de rest) begint het dan daadwerkelijk ergens op te lijken :D :D

De wieltjes allen afgesteld (veelal) en de profielen kunnen in principe afgekort en er-
tussen worden geschroeft waarna het voorlopige afbouwen kan beginnen. Dan moeten
de X en Y endstops worden gepositioneerd.

Afbeelding
Mvg
Caved

Thingiverse

CGTrader

Printers:
FLSun Cube (Crealified)

Design Software:
DS Mechanical

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 19 okt 2019, 18:10

Caved schreef:
16 okt 2019, 01:28
Nadat ik de Ender 3 weer in orginele staat had hersteld en enkele upgrades erop had losgelaten
werd al snel duidelijk dat de print qualiteit van de Ender toch echt een tandje hoger lag dan
van de Flsun cube. Dan ga je je natuurlijk afvragen waarom dat dan zo is. Ik denk dan ook dat veel
van het succes van Creality te wijten is aan het XY systeem met wieltjes op profiel.
Of dat verhaal helemaal opgaat weet ik nog wel niet ;) , een van de betere printers is nog steeds de prusa denk ik en die zit ook houtje touwtje met tyerrips in elkaar en gebruikt ook de gewone liniaire kogellagers, voor de kwaliteit daar is voornamelijk de software/firmware verantwoordelijk.
Maar dat neemt niet weg dat het altijd leuk is om zelf verbeteringen te verzinnen en die later ook terug te vinden in het resultaat, ik blijf het dus ook wel weer volgen.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 19 okt 2019, 19:54

hardy schreef:
19 okt 2019, 18:10

Of dat verhaal helemaal opgaat weet ik nog wel niet ;) , een van de betere printers is nog steeds de prusa denk ik en die zit ook houtje touwtje met tyerrips in elkaar en gebruikt ook de gewone liniaire kogellagers, voor de kwaliteit daar is voornamelijk de software/firmware verantwoordelijk.
Maar dat neemt niet weg dat het altijd leuk is om zelf verbeteringen te verzinnen en die later ook terug te vinden in het resultaat, ik blijf het dus ook wel weer volgen.

Hardy
De ender heeft een SKR E3 DIP board en de Cube een SKR 1.3. Deze hardware is in essentie gelijk.
Daarnaast hebben ze exact dezelfde steppers en Marlin firmware. Dus leuk bedacht Hardy maar dat
kan niet de reden zijn. De print qualiteit verbeteren is een belangrijke reden maar niet de enige.
De nieuwe setup word lichter, veel stiller en het hotend word swappable. Last but not least:
De Cube heeft een effectief bereik van 260x260 en een bed van 300x300. Ik ga dus ook gebruik kunnen
maken van het hele bed. Hij word dus ook echt 300x300x350. En de nieuwe 2 Y profielen brengen meer
stabiliteit aan het frame.

Caved
Mvg
Caved

Thingiverse

CGTrader

Printers:
FLSun Cube (Crealified)

Design Software:
DS Mechanical

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 19 okt 2019, 20:48

Caved schreef:
19 okt 2019, 19:54
hardy schreef:

Hardy
De ender heeft een SKR E3 DIP board en de Cube een SKR 1.3. Deze hardware is in essentie gelijk.
Daarnaast hebben ze exact dezelfde steppers en Marlin firmware. Dus leuk bedacht Hardy maar dat
kan niet de reden zijn. De print qualiteit verbeteren is een belangrijke reden maar niet de enige.
De nieuwe setup word lichter, veel stiller en het hotend word swappable. Last but not least:
De Cube heeft een effectief bereik van 260x260 en een bed van 300x300. Ik ga dus ook gebruik kunnen
maken van het hele bed. Hij word dus ook echt 300x300x350. En de nieuwe 2 Y profielen brengen meer

Caved
Je bent in iedergeval weer goed bezig, en een groter formaat vereist natuurlijk ook weer een grotere stijfheid in de constructie en dat zal zeker wel de kwaliteit verbeteren, bij mijn Cube heb ik de X-as ook op een liniare rail lopen, maar de Y-as gewoon op liniaire 8mm rods met de ronde lagers, ik vind de print kwaliteit wel erg goed, ik heb alleen geen echt vergelijk t.o.v.een echt goeie printer natuurlijk.

Hardy

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 19 okt 2019, 20:54

Caved schreef:
19 okt 2019, 19:54
hardy schreef:

Hardy

Caved
Je bent in iedergeval weer goed bezig, en een groter formaat vereist natuurlijk ook weer een grotere stijfheid in de constructie en dat zal zeker wel de kwaliteit verbeteren, bij mijn Cube heb ik de X-as ook op een liniare rail lopen, maar de Y-as gewoon op liniaire 8mm rods met de ronde lagers (zonder tyrerips ;) ), ik vind de print kwaliteit wel erg goed, ik heb alleen geen echt vergelijk t.o.v.een echt goeie printer natuurlijk.

Hardy

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 19 okt 2019, 21:29

hardy schreef:

Je bent in iedergeval weer goed bezig, en een groter formaat vereist natuurlijk ook weer een grotere stijfheid in de constructie en dat zal zeker wel de kwaliteit verbeteren, bij mijn Cube heb ik de X-as ook op een liniare rail lopen, maar de Y-as gewoon op liniaire 8mm rods met de ronde lagers (zonder tyrerips ;) ), ik vind de print kwaliteit wel erg goed, ik heb alleen geen echt vergelijk t.o.v.een echt goeie printer natuurlijk.

Hardy
Het is allemaal erg leuk bedacht en geprint maar de pest met deze upgrades is: tot je een en ander hebt
gemonteerd kan je onmogelijk maten weten van bijv. de end stops. afkort maat voor het X profiel etc etc.
Dus morgen monteren dan bekijken en opmeten en dan nieuwe designs maken voor de endstops. En zo loop
je wel steeds tegen allerlij dingen aan waar je zelfs niet eens aan gedacht had. Zo heb ik nu een hotend tool
getekent en die is prima maar heb ik nog geen idee waar ik die part cooling fan onder ga brengen LOL hier het
voorlopige design:

Afbeelding

De 2 staanders zijn voor een D-Sub connector.
Mvg
Caved

Thingiverse

CGTrader

Printers:
FLSun Cube (Crealified)

Design Software:
DS Mechanical

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 19 okt 2019, 23:13

Je moet ook eerst de Cube op maat tekenen op het scherm, dan plaats je zo steeds het onderdeel erin en dan kun je precies zien waar alles komt te zitten, zo heb ik mijn hele Cube ook zelf gebouwd, daarna past het gewoon als je het print.

Hardy

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 21 okt 2019, 20:57

Mooi op kunnen schieten vandaag:

Afbeelding

We kunnen ons zo langzamerhand bezig houden met de riemen de endstops en het hotend. Dat word nog
een klus die krijgt een Sub D connector. Wel alvast de hotend tool opnieuw ontworpen die heeft een radial
fan gekregen voor part koeling. Moet nog een tuitje voor getekend worden.

Afbeelding

Nieuw probleem echter. Laat nou het bed voor geen meter bij het hotend in de buurt komen. Er gaan dus brackets
komen onder het bed maar eens meten wat ik dan te kort kom n terug naar de tekentafel word vervolgd :D
Mvg
Caved

Thingiverse

CGTrader

Printers:
FLSun Cube (Crealified)

Design Software:
DS Mechanical