Alternatieve aansluiting hot bed

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Rob52
Contacteer:

Alternatieve aansluiting hot bed

Bericht door Rob52 » 23 nov 2018, 10:15

Ik heb de zoekfunctie al uitgebreid geraadpleegd maar kan het hier niet zo vinden. Dus hier dan maar de vraag gesteld. Het bekendste "hot item" bij de Anet A8 is de riskante aansluiting van de connector op het hot bed. Nu heb ik daar al wat video's van voorbij zien komen, maar er is mij iets niet helemaal duidelijk.

Wat me opviel is dat er verschillende hot beds zijn waaronder die met speciaal aangegeven dubbele aansluiting voor zowel 12 als 24 volt. Dat is mooi, maar dat zie ik niet bij dit hot bed. Er zijn echter wel 4 aansluitingen, 2 x de plus en 2 maal de min. Nu zit de Anet standaard aangesloten op de 2 buitenste aansluitingen en draait dan op 12 volt. Geen probleem dat kan natuurlijk zo blijven, ook als er een Mosfet tussen wordt gezet.

Maar nu zag ik bij een paar video's dat men onder het mom van "de stroom te verdelen" 4 draden aansluit. Dus 2 op de plus en 2 op de min. Dit zou als voordeel hebben dat er dan per draad de helft van de stroom zou worden gevoerd. Dat lijkt logisch maar is het dat ook? Nee zou ik zeggen. Want dat zou alleen logisch zijn als de 2 contacten per plus en min echt parallel staan. Maar als je gaat meten dan lijken het 2 verschillende stroomkringen te zijn. De buitenste meet namelijk ca. 3,3 ohm en de binnenste meet ca. 1,7 ohm. Dus als ik die parallel ga zetten blijft er nog maar 0,2 ohm over. (Rv = 1 gedeeld door 3,3 plus 1,7 Edit, dit moet natuurlijk Rv = (R1*R2) / (R1+R2) = 1,122 ohm zijn) Dan krijg je dus een veel te grote stroom. Warmt wel lekker snel op natuurlijk, maar lijkt me niet gezond voor de standaard voeding.

Zie ik iets over het hoofd? Ik heb gewoon het standaard hot bed, zie foto.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob52 op 23 nov 2018, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

3Dwim
Contacteer:

Re: Alternatieve aansluiting hot bed

Bericht door 3Dwim » 23 nov 2018, 10:51

Mooi onderwerp.
Maar probleem zit hem niet in de stroom die loopt maar in de connector. En met name de beweging die de draad doorgeeft aan de aansluiting.
Al maak je zes draden als aansluiting met een gammele aansluiting blijf je risico lopen.

Wij hebben dat opgelost door een dragchain, 10x20, onder het bed te plaatsen. Daardoor bewegen de draden de aansluiting niet meer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3Dwim op 23 nov 2018, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 nov 2018, 11:14

Dank voor je reactie. Dat begrijp ik en heb ik ook veel over gezien en gelezen. Maar dat is niet de vraag.

Waar het om gaat is dat men 2 draden parallel aansluit op de binnenste en buitenste aansluitingen waarbij de buitenste een weerstand van 3,3 ohm heeft (standaard aansluiting) en de binnenste 1,7 ohm, die standaard niet is aangesloten. Door ze parallel aan te sluiten zou er volgens mij een veel te hoge stroom gaan lopen. Er zijn diverse video's waarbij men deze aansluiting zo toepast. Dit staat helemaal los van het fixeren van de connector zelf d.m.v. bijvoorbeeld een kabelrups. Die optie is ook een van de eerste upgrades die ik wil doen naast de Mosfet.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 23 nov 2018, 11:46

Weet het niet zeker, maar was het niet zo dat je je bord op 24v moeten laten lopen en dan het schema moet volgen op je heatbed?
Gr, Ton.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 nov 2018, 11:49

Op dit heat bed staat geen schema. Er zijn er die een 12 en 24 volt aansluiting hebben en daar staat wel een aansluitschema bij.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 23 nov 2018, 11:59

Zou kunnen dat het alleen 12 volt is?
, me eigenlijk nooit zo verdiept in die heatbeds.
Enigste is dat ik een 30x30 heb ook, en daar was het wel wenselijk om 24v te hebben.
Daar is het zo geregeld dat je bord dan 24v (2x12v) moet zijn en dat geeft hij schijnbaar door als 1x 24v welke anders gesoldeerd moet worden volgens het schema erop.
Gr, Ton.

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 23 nov 2018, 12:41

Rob52 schreef:
23 nov 2018, 10:15
...
Maar nu zag ik bij een paar video's dat men onder het mom van "de stroom te verdelen" 4 draden aansluit. Dus 2 op de plus en 2 op de min. Dit zou als voordeel hebben dat er dan per draad de helft van de stroom zou worden gevoerd. Dat lijkt logisch maar is het dat ook? Nee zou ik zeggen. Want dat zou alleen logisch zijn als de 2 contacten per plus en min echt parallel staan. Maar als je gaat meten dan lijken het 2 verschillende stroomkringen te zijn. De buitenste meet namelijk ca. 3,3 ohm en de binnenste meet ca. 1,7 ohm. Dus als ik die parallel ga zetten blijft er nog maar 0,2 ohm over. (Rv = 1 gedeeld door 3,3 plus 1,7) Dan krijg je dus een veel te grote stroom. Warmt wel lekker snel op natuurlijk, maar lijkt me niet gezond voor de standaard voeding.

Zie ik iets over het hoofd? Ik heb gewoon het standaard hot bed, zie foto.

Afbeelding
Hallo Rob,
Het klopt wat je zegt. Wat jij nu schetst is een simpele circuit van een voedingsbron en een weerstand (de draad).
Als de spanning 12V is en de weerstand van het draad 3,3 ohm is, dan is de max. stroomsterkte 3.63 Ampere (I = U/R)

Als je 2 draden parallel aansluit dan heb je inprincipe 2 weerstanden parallel in het circuit van 3,3ohm en 1,7ohm. Hiervan moeten we eerst de vervangingsweerstand (Rv) van uitrekenen, oftewel de weerstand wat het voedingsbron ziet. Rv = (R1*R2) / (R1+R2) , vul dit geheel in en je krijgt als antwoord Rv = 1,122ohm.
Vul je deze weerstandswaarde in I = U/R -> 12/1,122 = 10.7A , er gaat dus nu 3x zoveel stroom door de bedrading en dus ook 3x hoger vermogen dan in de eerste situatie.

Dat beide bedradingen verschillende weerstanden hebben kan te maken hebben met de soldering, diameter draad, materiaal of de contacten.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S
https://3dwensshop.nl/

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 nov 2018, 12:53

Dank je. Ik zie al dat ik een foutje in de berekening had gemaakt. De Rv leek me voor het gevoel ook al erg laag. Maar voor de rest klopt het wel met mijn gedachten erachter. Dan rijst natuurlijk meteen de vraag, als je dat zo zou aansluiten kom je dan nog wel uit met de standaard 20 A voeding of is het verstandig er dan maar meteen een 30 A voor in de plaats te zetten?
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 23 nov 2018, 13:12

Weet je wat het verbruik is van je huidige printer op volbelasting, dus heatbed verwarmen, extruder verwarmen en alle stappenmotoren bewegen. Dit kun je testen met een energie verbruik meter en dan je printer een uurtje of wat laten printen en dan komen de maximale waarden er vanzelf uit. Als deze waarde in de buurt van de 240Watt komt dan heb je geen ruimte meer om nog meer vermogen van je voeding te verwachten (20A x 12V = 240Watt) . Zelf zou ik een marge aan houden van 80% van de maximale vermogen, dus ongeveer 200Watt.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S
https://3dwensshop.nl/

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 nov 2018, 13:29

Nee, dat weet ik nog niet. Ik zit nog in de opbouwfase. En al kan ik de boel natuurlijk wel laten proefdraaien, ik wil graag eerst al wat upgrades uitvoeren. Gebruiksmeters heb ik wel liggen maar die zijn voor 230 volt apparatuur. Nu kun je dat natuurlijk wel terugrekenen naar de secondaire kant, maar dan zit er ook weer een onzekerheidsfactor bij. Ik lees nogal wat verhalen dat de standaard 20 A PS vaak op het randje zit en ook spanningsdips kan veroorzaken. En dan zet ik er liever meteen een 30 A in. Een extra kleinere PS voor alleen het HB kan natuurlijk ook, dat is weer wat goedkoper.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie