Is deze 3d printer een goede keus?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
chdcchris
Contacteer:

Is deze 3d printer een goede keus?

Bericht door chdcchris » 25 sep 2016, 11:22

Hoi. Al een tijdje zoek ik naar een betaalbare 3d printer en nu heb ik er een gevonden die me wel interesseert.
Ik heb 0 ervaring met 3d printers en wat wel of niet werkt, maar ik heb wel ervaring met elektornica, programmeren en ict, dus ik wil een zelfbouw 3d printer gaan proberen.

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met een Prusa I3 van ebay uit Duitsland, en zo ja is het aan te bevelen?
http://www.ebay.nl/itm/Duty-free-CTC-Pr ... SwLnBX2LwB

Of zijn er betere opties beschikbaar?
Ik hoef niet de beste kwaliteit 3d prints te kunnen maken, als het maar werkt en je kan zien wat het is.

Patrisio
Contacteer:

Re: Is deze 3d printer een goede keus?

Bericht door Patrisio » 25 sep 2016, 23:25

Je moet jezelf een aantal dingen af vragen.

1. wat wil ik er mee?
2. hoe nauwkeurig moet het zijn?
3. hoeveel wil ik er aan uitgeven?

Ik heb zelf een zonestar p802m deze koste mij 375 euro. Op lage snelheid is hij vrij nauwkeurig. Echter moet je hem wel na een paar prints steeds weer afstellen.

chdcchris
Contacteer:

Bericht door chdcchris » 26 sep 2016, 00:08

Patrisio schreef:Je moet jezelf een aantal dingen af vragen.

1. wat wil ik er mee?
2. hoe nauwkeurig moet het zijn?
3. hoeveel wil ik er aan uitgeven?

Ik heb zelf een zonestar p802m deze koste mij 375 euro. Op lage snelheid is hij vrij nauwkeurig. Echter moet je hem wel na een paar prints steeds weer afstellen.
Bedankt voor je antwoord!

Nauwkeurigheid is voor mij nog niet heel belangrijk.
Ik wil er simpele onderdelen mee uitprinten of prototypes maken.
Eigenlijk wil ik er zo min mogelijk aan uitgeven voor een zo goed mogelijke 3d printer.
Zelfbouw vind ik niet erg, zolang het niet onnodig gecompliceerd is.

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 27 sep 2016, 08:13

De betreffende verkoper staat zeer goed bekend op Ebay.
Verkoopt ook veel in het duurdere segment.
Deze zelfde printer stond een paar weken geleden nog voor over de 200 Euro te koop.
Ik heb na het nodige uitzoekwerk dezelfde besteld, zeer snelle levering zo te zien.
Zaterdag besteld, zondag als verzonden aangemerkt en woensdag of donderdag hier in Frankrijk.
Wat wel uit alle filmpjes op Youtube blijkt: Neem de tijd voor het samenbouwen.
En bij het maken en printen van dingen: een hogere snelheid eventueel vermijden.
Voor mij als gepensioneerde was de beslissing snel genomen, mede door de speurtocht naar ervaringen en samenbouw van dit soort printen op Youtube.

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 30 sep 2016, 18:45

De printer is inmiddels binnen. Vandaag om 10 uur bezorgd en om 5 uur werkte hij in ieder geval qua verwarming en sturing van de extruder en printbed.
Het is even zoeken in de handleiding naar de juiste aansluitingen op het moederbord, het plaatje en de tekst spreken elkaar tegen.
Het printbed is al helemaal voorgemonteerd met zijn aandrijving en ook de aandrijving in de X richting (de extruder) is al voorgemonteerd.
Voorgemonteerd bedoel ik mee: Het bed, inclusief frame en aandrijving en ook zo bij de extruder module.
Nu even de bedradingsbende aan de zijkant wat fatsoeneren met de bijgeleverde ty-raps en dan morgen verder gaan met uitproberen.
Er waren twee punten:
het eerste was dat ik één gat met met meegeleverde vijltje iets moest opruimen.
het tweede was dat ik van te voren niet goed de M8 draadstangen goed op bramen gecontroleerd had waardoor de eerste poging om in de homestand te komen vastliep.
Dus als je deze printer aanschaft denk er dan aan dat je de M8 draadstang eerst eens in zijn geheel door de bronzen bus draait om problemen te voorkomen.

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 01 okt 2016, 19:31

Vanmorgen eerst maar de draadstang uit de printer gehaald en met een M8 snijmoer het "beschadigde" deel behandeld. Ook de bronzen draadbus met een tap nagelopen.
Weer in elkaar zetten en de Extruder balk via de software naar boven en onder laten lopen.
De op de SD kaart bijgeleverde CURA software wilde niet installeren maar dat was niet zo erg want inmiddels zijn er al een paar nieuwere versies uitgekomen dus die direct van het net af gedownload en geinstalleerd.
In de CURA software een STL file met een eindsteun geladen en die op een SD kaart weggeschreven.
SD kaart in de printer en printen maar. Ik heb gelijk maar de optie "Printen van SD" getest.
na verloop van tijd inderdaa een hele mooie gele eindsteun.
Wat mij persoonlijk verraste was de minimale hoeveelheid (althans in mijn ogen) PLA die nodig was voor deze eindsteun.
Het verbruik viel me niet tegen.
Het is een goedkope instapprinter maar voor mij een aanwinst om leuke dingen op de modeltrambaan te maken.
En hier en daar als het nodig is ook iets voor de camper.

chdcchris
Contacteer:

Bericht door chdcchris » 01 okt 2016, 21:16

Henk B schreef:Vanmorgen eerst maar de draadstang uit de printer gehaald en met een M8 snijmoer het "beschadigde" deel behandeld. Ook de bronzen draadbus met een tap nagelopen.
Weer in elkaar zetten en de Extruder balk via de software naar boven en onder laten lopen.
De op de SD kaart bijgeleverde CURA software wilde niet installeren maar dat was niet zo erg want inmiddels zijn er al een paar nieuwere versies uitgekomen dus die direct van het net af gedownload en geinstalleerd.
In de CURA software een STL file met een eindsteun geladen en die op een SD kaart weggeschreven.
SD kaart in de printer en printen maar. Ik heb gelijk maar de optie "Printen van SD" getest.
na verloop van tijd inderdaa een hele mooie gele eindsteun.
Wat mij persoonlijk verraste was de minimale hoeveelheid (althans in mijn ogen) PLA die nodig was voor deze eindsteun.
Het verbruik viel me niet tegen.
Het is een goedkope instapprinter maar voor mij een aanwinst om leuke dingen op de modeltrambaan te maken.
En hier en daar als het nodig is ook iets voor de camper.
Beste Henk. Bedankt voor je updates over jou ervaringen ermee. Ik had hem inmiddels ook al besteld en had hem ook vrij snel binnen. Alles ziet er prima uit.

Ik zit alleen met een probleem, er zit geen handleiding of software bij en de SD kaart is leeg. Kreeg jij dit er wel allemaal bij?

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 02 okt 2016, 20:18

Chris,
Op de SD kaart stond de handleiding.
Stuur me even je emailadres op hjj.boshuyzen(a)gmail.com
(a) even vervangen door het bekende lettertje.
de handleiding is een pdf van 6 Mb
Bij mij wilde het programma CURA niet installeren maar dat was niet erg.
Op internet is de nieuwe versie gratis te downloaden en dat werkt voortreffelijk

Sorry voor de late reactie maar ik was even op pad.
Ik zal van het moederbord een foto maken voor je met de diverse aansluitingen.

Groet,

Henk

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 02 okt 2016, 20:39

je bent me net voor Henk! (had al een stukje zitten schrijven maar is niet meer van toepassing)
het gaat goed kommen lees ik nu, een beetje hulp is altijd wel fijn.

succes met....
VrGr Rob.

chdcchris
Contacteer:

Bericht door chdcchris » 05 okt 2016, 21:58

Henk B schreef:Chris,
Op de SD kaart stond de handleiding.
Stuur me even je emailadres op hjj.boshuyzen(a)gmail.com
(a) even vervangen door het bekende lettertje.
de handleiding is een pdf van 6 Mb
Bij mij wilde het programma CURA niet installeren maar dat was niet erg.
Op internet is de nieuwe versie gratis te downloaden en dat werkt voortreffelijk

Sorry voor de late reactie maar ik was even op pad.
Ik zal van het moederbord een foto maken voor je met de diverse aansluitingen.

Groet,

Henk
Hoi Henk. Sorry dat ik nu ook weer zo laat reageer haha. Ik heb hem inmiddels draaiend. Er bedankt voor je hulp. De Ebay verkoper had mij gelukkig via e-mail alles toegestuurd en het bouwen was heel leuk om te doen. Verder mooi ding en werkt prima.

De enigste aanmerking die ik nu heb is dat de extruder motor soms gaat klikken en de PLA er niet doorheen drukt. Als ik dan even aan de rol draai of een zetje geef gaat hij weer. Ben nog aan het uitzoeken waar het precies door komt. Heb jij dit probleem ook weleens gehad?

Plaats reactie