Stepper motor demper

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
SnelleD
Contacteer:

Re: Stepper motor demper

Bericht door SnelleD » 07 jan 2019, 09:18

Bedankt voor deze zeer nuttige info zou dus eerder deze moeten nemen https://noctua.at/en/products/fan/nf-a4 ... cification.
De regelingen uit mijn eerdere post heb ik hier reeds liggen dus die maar eerst eens gebruiken.
Had het idee van dit filmpje https://youtu.be/RRbvASlom4A.

Denk ook dat men met de gepaste stepperdrivers meer resulaat zult behalen om de steppers stiller te krijgen.
Creality CR - 10S Pro en DIY Prusa I3

MatthijsT
Contacteer:

Bericht door MatthijsT » 07 jan 2019, 14:06

Ries,

Jou verhaal klinkt mij vrij ingewikkeld! :) Is het mogelijk om een gewone 3 pin fan te nemen en daarvan de + en de - te verbinden met de oude draden van de huidige 24v fan en daar achter de 24-12v omvormer te plaatsen? Ik heb inmiddels de omvormers besteld. Alleen jammer dat de levertijden uit China altijd zo lang zijn :/

Die drivers waar jij het over hebt, is dat makkelijk in te pluggen? Is dat een kwestie van er tussen zetten of is het meer werk? Want wat doen ze eigenlijk?
CR-20 Noob

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 07 jan 2019, 14:23

MatthijsT schreef:
07 jan 2019, 14:06
Die drivers waar jij het over hebt, is dat makkelijk in te pluggen? Is dat een kwestie van er tussen zetten of is het meer werk? Want wat doen ze eigenlijk?
Ik zou eerst zijn beschrijving daarover eens doorlezen. Ik denk dat je dan afhaakt 8-)
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

speedster2001
Contacteer:

Bericht door speedster2001 » 07 jan 2019, 14:36

De omvormers kunnen wel met een constante 24 V. Maar aansluiten op een 24V die Pwm-ed (gepulsed zeg maar) zal denk ik niet gaan. Je zou het kunnen proberen.
Ik weet niet waar je woont. Ik heb er 3 liggen.

Ik heb zojuist een Noctua met zo een buck converter aangesloten en de constante 24V naar 8V teruggeregeld. Op 8V draait de Noctua nog en een stuk langzamer. Kwa geluid is de Noctua al bij 12V stil en zal bij 8V maar een klein beetje minder geluid maken met veel minder flow.

Wat ik ook wel eens gelezen heb is dat ze een 24V PWM fan aansluiting in Marlin op max waarde 128 (ipv 255) hebben gezet wat een "analoge" waarde geeft van 12V. Een blokgolf van 24V die de helft van de tijd uit is en de andere helft aan. Zoals ik al schreef sommige ventilatoren kunnen er mee overweg en andere helemaal niet. In ieder geval de Noctua Flx vond het niks en start niet eens. De originele Anet A6 bedfan overigens wel met een hoop gepiep en die zit er bij mij weer op tot ik een andere oplossing heb voor de toerental regeling vanuit je printopdracht.

Maar wat wil je precies ? Contante fans stiller maken of ook toeren kunnen regelen ?
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

speedster2001
Contacteer:

Bericht door speedster2001 » 07 jan 2019, 14:39

De drivers is idd een wat ander verhaal. Lees de link van Rob maar ;-)

Ik heb een hele lange geschiedenis van electronica en techniek en soms vergeet ik wel eens in mijn enthousiasme dat het voor een ander wel eens abracadabra is... ondanks dat ik het uitleg.
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1

MatthijsT
Contacteer:

Bericht door MatthijsT » 07 jan 2019, 15:02

Ja inderdaad. Ik haakte af! :)

Dat gaat mij allemaal net te ver zonder opleiding in deze richting...
Wat ik wil is de algehele printer stiller maken. Daarbij horen dus ook de fans. Ik hoef ze niet te kunnen regelen. Ik heb bijvoorbeeld op mijn pc een 40mm fan voor mijn mosfets te koelen. Deze draait continue, maar hoor hem niet. Zo iets wil ik eigenlijk ook voor mijn printer.

Aangezien ik wel vrij handig ben, maar geen electrotechneut ben, moet het niet al te ingewikkeld worden.

Ik heb overigens wel zitten zoeken op die TL-smoothers voor de steppen motors. Als ik het goed begreep kon ik deze zo inpluggen en gebruiken. Ik heb er hier dus een paar van besteld..

@speedster:
Woon in de buurt van Goes, Zeeland. Misschien kun je ze via de post versturen als je niet in de buurt woont? Ik ga het eerst maar eens proberen met een fan als deze:
https://tweakers.net/pricewatch/318793/ ... -40mm.html

Deze is niet PWM gestuurd dus moet denk ik wel werken. En 18Db is natuurlijk niks vergeleken met de huidige fan.

OFF-TOPIC:
Is het trouwens mogelijk om de printer uit te schakelen nadat de print klaar is? Momenteel heb ik dus dat als de print klaar is en ik mijn pc via een timer uitschakel dat mijn printer(en dus ook de fans) aan blijven. Graag zou ik hebben dat hij uit gaat na de print. Ook blijft hij aan als de USB kabel er in zit.
CR-20 Noob

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 07 jan 2019, 15:14

Als je een ATX voeding (van een pc) gebruikt en je gebruikt (bijvoorbeeld) Marlin firmware dan kun je dat daar instellen. Als je een recht-toe-recht-aan voeding hebt met alleen een mechanische schakelaar, of zoals de Anet A8 helemaal geen schakelaar dan zal dat zonder aanpassingen niet gaan. (Met een schakelingetje is het wel te bewerkstelligen).

Ik maak een beetje op uit je verhaal dat je de printer dus ook zonder toezicht laat printen. Hoe goed de printer ook is en hoeveel beveiligingen je er ook omheen bouwt, dat zou ik dus niet doen.

Ander advies is, print van SD kaart en laat de USB kabel niet in de printer zitten. Net nog, geen uur geleden ging ik hier de mist weer in. Na een Marlin upload vergeten de USB kabel eruit te halen. Een print van 50 minuten aan het doen en halverwege start ik Cura op op m'n pc. Plop, reset en einde printjob :x . Kon dus weer overnieuw beginnen.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

speedster2001
Contacteer:

Bericht door speedster2001 » 07 jan 2019, 15:17

Monteer lekker de stille fans eerst maar. Dat scheelt al een hoop ergernis.

Je printer uitschakelen na een printopdracht is een ander flink technisch verhaal. De software Octoprint op een raspberry Pi (als servertje monitor bediening van je printer) zou na de printopdracht een relais kunnen afschakelen die jouw printer afzet. Ja het kan dus .

MatthijsT
Contacteer:

Bericht door MatthijsT » 07 jan 2019, 15:54

Rob,

Ik vind het persoonlijk wel heel fijn om de printer rechtstreeks aan mijn PC te hebben hangen.

Wat mijn uiteindelijke bedoeling was:
NUC(mini pc) + webcam en scherm

De pc zit dan op het netwerk en heeft de cambeelden van de printer op het scherm open staan. Ik log dan via Chrome remote in op de NUC en kan vanaf de bank beneden kijken hoe de print er voor staat. Dat beantwoord ook gelijk jou opmerking Rob, ik laat hem dus niet totaal onbeheerd achter. Dat vertrouw ik toch niet helemaal. Maar ik vind het ook een beetje nutteloos er 3 uur naar zitten te gapen. naast dat mijn vrouw dan ook gaat zeuren dat ik nooit naast haar op de nieuwe bank zit vind ik het zelf ook wel prettig om niet continue daar te zitten.

Ik heb een 90 graden usb kabel gekocht welke ik met klemmetjes vast zet aan de behuizing van de printer. Deze kan dus niet bewegen oid. De computer word dan enkel en alleen gebruikt voor printen en monitoren er van.

Maar iemand ervaringen met die TL-smoothers? Ik krijg ze morgen binnen van RepRapworld dus ben benieuwd :D
CR-20 Noob

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 07 jan 2019, 16:10

MatthijsT schreef:
07 jan 2019, 15:54
Rob,

Ik vind het persoonlijk wel heel fijn om de printer rechtstreeks aan mijn PC te hebben hangen.

Wat mijn uiteindelijke bedoeling was:
NUC(mini pc) + webcam en scherm

De pc zit dan op het netwerk en heeft de cambeelden van de printer op het scherm open staan. Ik log dan via Chrome remote in op de NUC en kan vanaf de bank beneden kijken hoe de print er voor staat. Dat beantwoord ook gelijk jou opmerking Rob, ik laat hem dus niet totaal onbeheerd achter. Dat vertrouw ik toch niet helemaal. Maar ik vind het ook een beetje nutteloos er 3 uur naar zitten te gapen. naast dat mijn vrouw dan ook gaat zeuren dat ik nooit naast haar op de nieuwe bank zit vind ik het zelf ook wel prettig om niet continue daar te zitten.

Ik heb een 90 graden usb kabel gekocht welke ik met klemmetjes vast zet aan de behuizing van de printer. Deze kan dus niet bewegen oid. De computer word dan enkel en alleen gebruikt voor printen en monitoren er van.

Maar iemand ervaringen met die TL-smoothers? Ik krijg ze morgen binnen van RepRapworld dus ben benieuwd :D
Ik ben er ook benieuwd naar...hoor het graag. Als ik op youtube zo kijk dan scheelt het veel in geluid.
Trouwens al eens gedacht aan een raspberry pi + octoprint?

Plaats reactie