Leren 3D modelleren

Over scannen, ontwerpprogrammas 3D bestanden etc.
Plaats reactie
Harold
Contacteer:

Leren 3D modelleren

Bericht door Harold » 25 jun 2014, 21:23

Waarom zou jij het liefste willen modelleren met:
- Inventor
- Solidworks
- Revit
- Archicad
- 3ds Max
- AutoCAD

Het liefste reacties van mensen die nog niet met bovenstaande paketten kunnen werken, maar het wel graag willen (leren).

Meike
Contacteer:

Re: Leren 3D modelleren

Bericht door Meike » 27 jul 2014, 22:28

Goedendag,

Ik heb zeker interesse om met 1 van de programma's te leren tekenen/modelleren voor 3D printen, maar ik merk dat er naast SketchUp maar weinig programma's zijn met een makkelijke/normale learning curve. Welk programma raden jullie aan? Ik neig zelf naar Blender, maar kom er door de gewenning aan Sketchup maar moeilijk doorheen. Raak snel verveeld en ga weer terug naar SU. :roll:

imans314
Contacteer:

Bericht door imans314 » 06 sep 2014, 17:10

Ik heb een beetje rondgekeken naar pakketten, maar weet niet wat het handigst is.
Ik heb nog nooit iets met een 3D pakket gedaan, maar zou wel willen experimenteren.

Wat ik dus zoek ik een beginnerspakket, het liefst open source voor een Windows PC.
en een cursus(boek) zou ook handig zijn.

rwmschei
Contacteer:

Bericht door rwmschei » 12 sep 2014, 20:38

Ik ben afkomstig uit de grafische industrie en heb regelmatig met grafische tekenpaketten gewerkt. Ik zou nu graag starten met 3D en had mijn oog laten vallen op 123D van AutoDesk, maar ik merk toch dat dit voor mij niet zo makkelijk is,

Zijn de hier genoemde paketten makkelijker te leren?

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 28 sep 2016, 07:29

Op dit moment probeer ik Freecad uit.
Op youtube een hele fraaie serie tutorials als hulp.
https://www.youtube.com/watch?v=_HEvhclR4-o

fredmens
Contacteer:

Bericht door fredmens » 29 nov 2017, 09:31

Henk B schreef:Op dit moment probeer ik Freecad uit.
Op youtube een hele fraaie serie tutorials als hulp.
https://www.youtube.com/watch?v=_HEvhclR4-o
Yip ik ben ook bezig met Freecad, nog ERG in de opstartfase. Ik heb t al langer in gebruik, met name als conversie programma tussen stp/stl en last minute editting van STL's daar is t erg handig voor. Nu nog leren er goed 3D mee te tekenen. Er zijn plenty mooie tuts online

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 09 feb 2018, 13:08

Ik val niet onder de doelgroep van topicstarter omdat ik wtb tekenaar ben van huis uit.

En daarmee leg ik de vinger op de zere plek. Volgens mij moet je wel iets van technisch tekenen weten om iets met 3D te gaan doen.
Het werken met layers, binnen en buitenkanten is best wel lastig.

3D modellen maak ik nu met sketchup, daar is het programma voor gemaakt. Samen met wat extra toevoegingen kan je er veel mee.
Zo kan je voor STL files een plugin downloaden die je dan vervolgens weer in bv CURA laad. Werkt goed.

2D werkt beter met autocad achtige pakketen, babacad (whats in a name) zag ik als laatste gratis versie.

Satefan
Contacteer:

Bericht door Satefan » 26 feb 2018, 10:53

Ik gebruik FreeCad. Ben een echte beginner, en heb niet echt een sterk 3D inzicht, maar t begint allemaal te komen...

Ff uitdokteren hoe ik op dit forum makkelijk een plaatje kan uploaden...

Art2Blue
Contacteer:

Bericht door Art2Blue » 06 apr 2018, 13:25

L.S.,
Tot voor de crash van mijn PC gebruikte ik het programma 123D Design, waarmee ik na een poosje redelijk uit de voeten kon. Heb daar bijv. een maquette van mijn kunstwerk "mythologische boot" mee uitgewerkt en geprint. Staat nu op ware grootte te pronken in de Engelse Tuin te Venray.
Ik heb nu een beta versie Autodesk 123D Design gedownload en loop daar meteen al tegen een probleem aan bij het uittekenen van tandwielen die ik wil gebruiken voor een kinetisch kunstobject.
De tutorials die ik op YouTube gevonden heb gaan nog steeds uit van de oudere versie van 123D Design en lopen niet meer synchroon aan het huidige programma. (zie eerdere hulpkreet) Weet iemand raad? Kan hulp in dit stadium zéér goed gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Joseph van den Enden

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 06 apr 2018, 14:24

De topic starter heeft zich al lang niet meer gemeld.
3D modelleren valt in vele facetten uiteen:
ruimtelijk inzicht,
leren tekenen,
een pakket leren gebruiken.

In Wageningen was er laatst een twee daagse avond cursus voor sketchup via falab. Ik denk dat je daar veel kan leren.
YT filmpjes en fora zijn leuk maar zonder live interactie speel je toch op een onbewoond eiland.
Kijk in je omgeving waar je een cursus kan volgen.

BabaCad leunt erg op autodesk's autocad. Maar let op de gebruiksvoorwaarden : GEEN commercieel gebruik.

Ik heb ooit een autodesk360 account aangemaakt, nou dat was goed waardeloos.
Blijkbaar is er nu een 123d design iets. De snelheid van nieuwe platforms vind ik niets. Voor mij wijst dat naar het niet weten waarheen met de hete soep.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Plaats reactie