Zelfbouw 3D-printer (400x400x600mm printbereik)

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Frits
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D-printer (400x400x600mm printbereik)

Bericht door Frits » 31 jul 2020, 14:46

Als de printer straks helemaal aan jouw eisen voldoet, heb je het genoegen van het printen en van het bouwen. Dan zal het wel niet zo erg zijn als het iets meer gekost heeft. :)
Succes met de bouw Koen.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7
Artillery Sidewinder X-1 v5

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 31 jul 2020, 19:11

Pas wel op straks, als je het heated bed voor het eerst gebruikt , dat je de boel niet te snel gaat opwarmen. De kans bestaat dat de spiegel daar niet goed tegen kan en gaat barsten. Met 900W zal het bed snel op temperatuur zijn. Het alu bed kan dat wel hebben, maar ik betwijfel of die spiegel daar ook zo over denkt...
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: ToRo mkI (omgebouwde Wanhao D9 400)
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 04 aug 2020, 16:49

Ondertussen zit er langzaam weer wat meer in elkaar.

Zo is de gehele y-as aandrijving nu gemonteerd. Het linker en rechter stukje 2020 profiel zitten met 2 M6x8 bouten vast. Ook de spanner voor de andere kant van de gantry is nu compleet geprint.
Enkel de idlers voor aan de voorkant moeten nog aangepast worden in het ontwerp en daarna kan ik belts monteren en deel 1 van de bewegingen gaan testen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast was alles binnen voor het printbed en deze is dan ook vrijwel volledig geassembleerd.
Het bedlevelsysteem wordt 3-punts. 2x achter en 1x voor, dit zijn M4 inbusbouten welke met de kop verzonken liggen in de plaat.

Waarom 2 achter en 1 voor?
Ik wil mijn 230V kabels zover mogelijk buiten bereik houden (dus aan de achterzijde van de printer) en daar deze in het midden vandaan komt uit de heater is daar een bout plaatsen niet heel handig.

De heater zit nog niet via de bimetaalschakelaar gemonteerd, maar dat is omdat deze nu toch nog in de testfase zit. Deze schakelt namelijk wel netjes als het bed rond de 140 graden is (en blijft ook netjes open als deze weer afkoelt, totdat je de knop weer indrukt). Die veiligheid lijkt dus precies te werken zoals bedacht.
1 puntje van verrassing was wel dat er vanaf 85 graden bellen ontstonden bij de eerste keer verwarmen. Nu had ik tijdens het plakken al gerold om de lucht eronder vandaan te krijgen. Dit bleek niet voldoende en ik heb het bed moeten omdraaien tijdens het verwarmen om vervolgens met een bezemsteel de bellen eruit te rollen. Bij opnieuw verwarmen vanaf koud blijven de bellen nu wel uit. Maar dit is wel een punt om rekening mee te houden voor eenieder die een opgeplakte heater voor het eerste opstookt.
Zo zou ik ook aanraden om de eerste 3 verwarmingscyclussen (of meer) buiten te doen. Ondanks de open garagedeur waren de dampen afkomstig van de lijm (ga ik vanuit) goed voor hoofdpijn. Bij de 2e keer verwarmen waren deze gelukkig al aanzienlijk minder aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

Het snijden van de spiegel was wel iets minder succesvol, dat kan mede komen doordat ik niet doorhad dat er nog een beschermfolie op de achterzijde geplakt zat. Ook begonnen er wat puntjes af te springen vanaf 100 graden, maar de snijkanten zijn dan ook niet al te best. Dat de spiegel snel opwarmen dus niet leuk vind klopt wel :) . Echter valt er toch van alle kanten een cm af kwa printbereik dus zolang dat gebied daarbinnen goed is, vind ik het voorlopig wel best.
Tussendoor het bed op een vaste temperatuur laten komen om zo het temperatuurverschil tussen het midden en de randen gelijk te laten komen kan geen kwaad om zo het breken van de spiegel te gaan voorkomen. Dit verschil is namelijk wel een graad of 10-15 gok ik, en ik heb nu de temperatuur aan de rand gemeten met mijn multimeter en nog niet via de thermistor.

Afbeelding

Nu zullen jullie ook wel wat cijfertjes willen zien waar ik zelf ook wel benieuwd naar was. Want ja, is 900W voldoende om het bed op de goede temperatuur te krijgen binnen afzienbare tijd?
Zoals jullie op de foto's kunnen zien is het gedaan in een open garage op de workmate, dus de warmte kon alle kanten op maar de hoogste temperatuur die ik bij de eerste test behaald heb is 150 graden, waarschijnlijk is hoger mogelijk maar hij wordt al erg langzaam op dat moment. Ter vergelijking: mijn Anet zit kwa opwarmsnelheid op dat punt vanaf 75 graden en die haalt de 80 niet stabiel. Ik ga er dan ook vanuit dat 155 of misschien wel meer mogelijk moet zijn. maar de tijd om er te komen wordt dan wel erg lang.

De opwarmtijden vanaf een starttemperatuur van 26 graden (in opwarmcylcus 2):
04:30 - 55 graden (mijn huidige bedtemperatuur voor PLA)
06:30 - 70 graden (mijn huidige bedtemperatuur voor PETG)
09:45 - 90 graden
11:30 - 100 graden
13:45 - 110 graden

Verder heb ik nog niet kunnen meten want de stukjes spiegel begonnen toen te springen en was ook het eten klaar :) .
De opwarmsnelheid vind ik zelf best wel netjes, zeker in vergelijking met de mogelijke printtijden straks door het formaat.
Daarnaast zijn de afkoeltijden erg lang, wat weer gunstig is voor het stroomverbruik om tijdens het printen op temperatuur te blijven.
De afkoeltijden zijn:
10 minuten van 70 naar 55 graden
25 minuten van 55 naar 40 graden.
Van 140 naar 40 graden duurt een uur.
Klein puntje: normaal gesproken komen m'n prints nog niet los als het bed 40 graden is, maar dat is een zorg voor later. :)

Nieuwe grotere updates zullen nog even op zich laten wachten, momenteel ben ik druk aan het studeren voor 2 tentamens van komende week (oké, afgelopen uur wat minder om dit lange verhaal te typen ;) ).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8
Bezig met zelfbouwproject

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 04 aug 2020, 17:47

Doe je best Koen, je lijkt op de goede weg te zijn.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 24 aug 2020, 17:30

Vandaag een kleine update aangezien er niet heel veel zichtbaars gebeurd is.

Het frame is afgelopen weekend weer tot het laatste schroefje uit elkaar gegaan, ik wist dat dit al ging gebeuren aangezien ik hem in eerste instantie nog niet haaks opgebouwd had en er toch nog delen op de verkeerde plaats zaten. Nu zit het frame dus wel eindelijk netjes haaks in elkaar en heeft deze ook nog 2 extra verstevigingsbalken gekregen halverwege het frame (de meebestelde reservebalken voor het geval ik telfouten gemaakt had).

Afbeelding

Voor de oplettende kijker: de onderdelen voor afzuiging liggen ook al grotendeels klaar.
Maar wat nog meer opvalt is dat er langzaam maar zeker elektronica aangelegd begint te worden.
De stroomaansluiting is geplaatst net als 4 schakelaars. Dit betekent dat er 2 hoofdschakelaars zijn die alle stroom afsluiten (1 aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde). De 3 andere schakelaars zijn onafhankelijk van elkaar te schakelen, hierdoor kan ik besluiten om bijvoorbeeld enkel het circuit van het heatbed uit te schakelen of alleen van het moederbord. De derde schakelaar heeft voorlopig nog geen functie, dit kan uiteindelijk nog wel iets worden voor verlichting of als er toch nog een raspberry pi in komt te zitten (erg kleine kans).

Afbeelding

Afbeelding

Kwa moederbord is er ook een keuze gemaakt: dit is de SKR 1.4 Turbo geworden in combinatie met TMC2208 drivers in UART mode en een TFT35 scherm. Dit mooie setje is ondertussen ook al binnengekomen samen met de welbekende badeendjes.
Nu zullen er enkele mensen denken, maar dat board heeft toch maar 5 stepperdriver aansluitingen (terwijl je er 6 nodig had) en draait het op Marlin (welke je kinematica niet ondersteund)?
Dat is helemaal correct, echter heb ik door wat rondstruinen op internet iemand gevonden welke adapterboards maakt om RepRapFirmware en Duet Web te draaien. Dit lost wel het firmwareprobleem op maar het probleem van de missende drivers nog niet. Maar laat deze zelfde persoon nu ook een adapter ontwikkeld hebben waardoor deze ook werkt met de driver-uitbreidingsmodule van BigTreeTech, de prototypes zijn vorige week getest en ik ben nu dan ook bezig om er eentje te bestellen. Nu is het vooral wachten op de uitbreidingsmodule, want die moet uit China komen terwijl de adapter straks vanuit Duitsland komt.
Het proces om dit dan ook nog allemaal werkend te krijgen zal ik proberen zo gedetailleerd mogelijk te documenteren zodat anderen hier in de toekomst wellicht ook iets aan hebben.

Dat was de update weer voor vandaag. Ik zit dus zeker niet stil, alleen is niet alles even zichtbaar :)
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 24 aug 2020, 20:47

Krijgt langzaam vorm, ga zo door ;)
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 24 aug 2020, 20:53

Dus toch nog heel veel gedaan, als ik het zo lees.
Fijn, deze updates van jou. Ik krijg zin om er zelf eentje te gaan bouwen.

Ik kijk uit naar je volgende update.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: ToRo mkI (omgebouwde Wanhao D9 400)
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 24 aug 2020, 20:54

Het lijkt mij erg veel werk, maar je doet je best zie ik. Als je er maar genoegen uithaalt.
Ik kijk al uit naar het eindresultaat.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 24 aug 2020, 21:24

Interessante build om te volgen. Heb je enig idee wanneer deze klaar zal zijn?
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S, Prusa i3 MK3S MMU2S
Gebruik de kortingscoupon: 3DPRINTFORUM voor 5% korting
Voor al uw filamenten :!: -> https://3dwensshop.nl/ <- :!:

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 25 aug 2020, 11:28

Wederom bedankt voor de reacties! Doet me goed om te horen dat mensen het leuk vinden om het te volgen.

Ik hoop hem over een 1 á 1,5 maand te hebben draaien, in ieder geval alvast op 1 kop. Enige nadeel is dat ik deels delen uit mijn Anet moet halen om deze te laten draaien (oa. voeding, steppers en extruder + driver voor de extra kop). Echter moet de Anet ook blijven draaien doordat ik binnenkort waarschijnlijk ook delen voor mijn bacheloreindproject moet gaan printen. Ik moet dus minstens 1 printer draaiende houden totdat ik in 1 keer over kan switchen. Best wel een lastig punt waar ik nu dus tegenaan loop, maar dat moet uiteindelijk wel goedkomen.

Ik was nog een klein stukje vergeten bij de vorige update dus bij deze:
Een deel van de z-as aandrijving heb ik ook al gemaakt. Het gaat om de stappenmotorhouder en idlers voor de tandriem. Deze tandriem kan ik dan door het verschuiven van de stappenmotorhouder op spanning zetten. Als er iets in de printer echt stevig is, dan is het wel deze motorbevestiging :).

Afbeelding

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

Plaats reactie