Welke PLA is goed?

Aanbieders van filamenten, poeders, materialen etc.
hardy
Contacteer:

Re: Welke PLA is goed?

Bericht door hardy » 10 feb 2020, 11:28

Dat er in de diverse badges verschil kan zitten heb ik ook ondervonden, ik kreeg een nieuwe rol PLA-HR+ geleverd die op mijn beide printers op willekeurige momenten vast liep in de nozzle, dus toen maar ven contact gezocht met de, gelukkig nederlandse leverancier (tevens producent) Bandit, en die heeft mij eerst een paar stukjes van verschillende kleuren toegestuurd om te proberen, en die liepen wel goed, dus kreeg ik een volledig nieuw rol van een andere badge toe gestuurd die inmiddels bijna helemaal opgebruikt is zonder problemen, is overigens wel erg mooi spul, toch echt wel iets mooier dan huismerk 123 3d wat ik ook veel gebruikt heb, maar ik gebruik nu bijna alleen nog maar PETG van Bandit, wat ook goed werkt.
Ik vond het gewoon ook wel prettig om het hier van een nederlandse firma te betrekken, die dan ook het materiaal zelf goed kent en ook nog een goede prijs hanteert.
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 feb 2020, 19:59

Vandaag heb ik de rol grijze PLA aan een collega meegegeven die ook een 3D printer heeft.
Hij gaat uitproberen of het op zijn Creality Ender 3 wel lukt om goede prints te maken.
Ben dus benieuwd en hoop eigenlijk dat het hem met al zijn ervaring wel gaat lukken.
Dan heb ik nieuwe bruikbare informatie en is ook het kwaliteitsverschil tussen de Anet A6 en Ender 3 aangetoond.
Want ik leef ook in de overtuiging dat de problemen die ik ondervind, bestaat uit een combinatie van weinig ervaring en kwaliteit van de goedkope Chinese printer
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

nwpvr
Contacteer:

Bericht door nwpvr » 10 feb 2020, 21:05

Als je dan toch je printer de schuld wilt geven zou ik er eerder voor gaan dat ie niet goed door je afgesteld is, dan het feit dat het een goedkope Chinese printer gaat. Heel veel zaken zijn qua instellingen aan te passen en kunnen per printer verschillen.

Denk aan Marlin instellingen en Slicer settings. Ik heb genoeg Enders gezien die slechter presteren dan een Anet en omgekeerd.
Groeten,
Niels

Anet A8 Plus met modificaties
Cura
Octoprint

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 feb 2020, 22:16

nwpvr schreef:
10 feb 2020, 21:05
Als je dan toch je printer de schuld wilt geven zou ik er eerder voor gaan dat ie niet goed door je afgesteld is, dan het feit dat het een goedkope Chinese printer gaat. Heel veel zaken zijn qua instellingen aan te passen en kunnen per printer verschillen.

Denk aan Marlin instellingen en Slicer settings. Ik heb genoeg Enders gezien die slechter presteren dan een Anet en omgekeerd.
Inmiddels heb ik ook wel begrepen dat de Anet redelijk presteert als je een beetje ervaring hebt en de noodzakelijke upgrades installeert. En ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen de A6 te hebben gekocht voor maar € 82 via Aliexpress. Nadat ik de A6 in elkaar had geschroefd ben ik gestart met alles te kalibreren en ben toen pas begonnen met de eerste printjes. En je hebt een goed punt, de printer kan er niets aan doen dat ik nog maar erg weinig ervaring heb. Dus in het kader van zelfreflectie ben ik degene die zich zal moeten verbeteren
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

Patrick M
Contacteer:

Bericht door Patrick M » 11 feb 2020, 09:34

Ik gebruik het filament van de maker van mijn 3D printer. Filament van Anycubic. Dat geeft tot nu toe de beste resultaten. Ik heb ook al filament van andere makers gebruikt maar je ziet tot het verschil in de 3D print.

danny5692
Contacteer:

Bericht door danny5692 » 11 feb 2020, 12:29

Patrick M schreef:
11 feb 2020, 09:34
Ik gebruik het filament van de maker van mijn 3D printer. Filament van Anycubic. Dat geeft tot nu toe de beste resultaten. Ik heb ook al filament van andere makers gebruikt maar je ziet tot het verschil in de 3D print.
Mag ik vragen hoe je dit ziet in je produkt?
CR-10
CR-10 max
Rhino/NX/solid edge/autocad/cura

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 feb 2020, 12:37

Er zit zeker verschil in de diverse soorten, merken en batches PLA. Maar dat zit er ook tussen de verschillende soorten filament. En toch zijn die allemaal weer goed te printen als de instellingen correct zijn. Dus het valt of staat met de juiste instellingen. En met 1 type filament zoals PLA zal dat qua instellingen niet zo gigantisch uit elkaar liggen, maar fine tuning kan wel nodig zijn. En dan nog zul je met het ene een beter resultaat krijgen dan het andere.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 11 feb 2020, 12:39

Rob52 schreef:
11 feb 2020, 12:37
Er zit zeker verschil in de diverse soorten, merken en batches PLA. Maar dat zit er ook tussen de verschillende soorten filament. En toch zijn die allemaal weer goed te printen als de instellingen correct zijn. Dus het valt of staat met de juiste instellingen. En met 1 type filament zoals PLA zal dat qua instellingen niet zo gigantisch uit elkaar liggen, maar fine tuning kan wel nodig zijn. En dan nog zul je met het ene een beter resultaat krijgen dan het andere.
Helemaal mee eens!!
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 11 feb 2020, 22:16

Goed mijn collega die de rol grijze PLA op zijn Ender 3 ging proberen heeft er ook nog niets fatsoenlijks mee kunnen printen.
Nu is het zijn eer te na om het al op te geven dus probeert nog even verder.
Hij werkt met een hechtmiddel op glas en zelfs dan krult het materiaal er binnen de kortste keren vanaf.
Dat stelt mij weer enigszins gerust en heb ik niet voor niets uren zitten (ver)klooien zonder resultaat.
Wordt vervolgt

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 12 feb 2020, 19:54

Weer even een nieuwe update omtrent de rol grijze PLA. Het lukt maar niet om er iets mee te printen. Gisteravond heeft mijn collega nog diverse instellingen geprobeerd en weer lukte het niet om iets te printen wat niet na korte tijd al helemaal kromgetrokken op het heatbed ligt. Deze rol PLA hebben we daarom afgeschreven. Wel jammer maar het hoort ook bij de mislukkingen van een (nieuwe) hobby

Plaats reactie