Ook een Sidewinder heeft zijn grenzen

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
PrintEngineer
Contacteer:

Re: Ook een Sidewinder heeft zijn grenzen

Bericht door PrintEngineer » 11 sep 2020, 05:31

Je hebt bijvoorbeeld ook industriële bandkabels met gevlochten kern waar je makkelijk 25 A doorheen kunt jassen en die ook nog eens voldoende flexibel zijn. Het voordeel van bandkabel is dat alle aders in de bandkabel bij het buigen (in dezelfde richting) een gelijke radius maken, en dus onder gelijke buigspanning komen te staan. En ik zou bedrading met PVC mantel nooit gebruiken omdat dit veel te stug is, en dus draadbreuk over zich afroept. Kabel met een rubber of siliconen mantel is dan eigenlijk de betere keuze
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 11 sep 2020, 07:05

Ik lees al wel dat een gewoon bochtje maken soms ook gewoon 'bocht' kan zijn. :D
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7
Artillery Sidewinder X-1 v5

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 11 sep 2020, 12:11

Als ik naar het 3e plaatje kijk dan denk ik: "dat zijn de verkeerde kerndraden in een rode mantel".
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 11 sep 2020, 12:25

Wat zie je er voor verkeerds aan Wim?
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 11 sep 2020, 12:34

Frits schreef:
10 sep 2020, 19:49

KABELBREUK!

Afbeelding

Als ik naar deze foto kijkt , dan zie ik dat deze uiteindes van de draad gesoldeerd zijn .
Of zie ik dat verkeerd ?
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame .

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 11 sep 2020, 12:54

Frits schreef:
11 sep 2020, 12:25
Wat zie je er voor verkeerds aan Wim?
Friits, dit lijken mij stugge draden.
Ze lijken op die , die je normaal gesproken ook aan het verwarmingselement hebt zitten.

Afbeelding
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 11 sep 2020, 13:52

Die gesoldeerde eindjes heb je goed gezien. Die heb ik vast vertind om ze straks aan een nieuw stuk te kunnen solderen. Het is heel dun draad van drie of vier aders en erg lastig te strippen. (breekt meteen af)
Die rode gebroken draden in de andere foto zijn de draden naar het verwarmingselement. Eén had ik al gestript, omdat ik kon zien van welke draad hij afgebroken was. De andere was letterlijk doorgebrand, omdat er zoveel aders kapot waren dat de stroom voor de overige te hoog werd. Achteraf maakt het voor het aansluiten niks uit want mijn hotbed is 230V wisselspanning. De sensor lijkt een NTC weerstand te zijn en ook die is niet polariteit gevoelig. Nu nog wachten op de kabelgeleider.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

Big Fat Mama
Contacteer:

Bericht door Big Fat Mama » 11 sep 2020, 19:09

Solderen van bewegende/buigende draden zou ik niet aanbevelen, dat is vragen om een nieuwe kabelbreuk. Dit komt doordat je door het solderen een stuk massieve draad creëert welke uiteindelijk door vermoeiing breekt (zoals eigenlijk elke kabelbreuk ontstaat).
Deze breuk zal dan voornamelijk optreden vlak naast de soldering doordat de draad daar ineens wel weer kan buigen waardoor de draad op dat punt zal gaan knikken.
Koen, ik zie wel wat je bedoelt, en je hebt geen ongelijk. Voor wie kan leven met compromissen kan solderen een aanvaardbaar compromis zijn - okee, het zal geen honderd jaar meegaan, maar de rest van de printer wellicht ook niet :) en de bedien(st)er / gebruik(st)er al helemaal niet :)

Ik ga helemaal met u akkoord dat als er breuk optreedt dat het dan precies daar zal zijn waar er geen soldeersel meer tussen de aders is gevloeid. De twee (of meer!) lagen krimpkous moeten die kritische plaats afdekken, best met ruime marge, precies om aldaar de buigkrachten af te dempen.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 11 sep 2020, 19:14

Big Fat Mama schreef:
11 sep 2020, 19:09
De twee (of meer!) lagen krimpkous moeten die kritische plaats afdekken, best met ruime marge, precies om aldaar de buigkrachten af te dempen.
hhmm, maak je dan niet weer een stijve vebinding, met krimpkous, waardoor de draden net naast de krimpkous gaat breken ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Big Fat Mama
Contacteer:

Bericht door Big Fat Mama » 11 sep 2020, 19:23

Nogmaals, het is een kwestie van compromissen. Mijn aanbeveling is om de krachten van buigen/breken zo goed mogelijk te verdelen, weg van de intrinsiek gevoelige overgang van gesoldeerd koper naar bloot koper. Maar perfectie is niet van deze wereld, dat wist je toch al? Dat er wat meer buigkracht optreedt op een plaats waar er alleen maar gevlochten blote fijne koperadertjes zitten, dat lijkt mij nog het minste erg. Maar ik herinner graag aan mijn eerste aanbeveling: vermijd korte bochten, hoe breder hoe beter. Zelfs zonder soldering.

Denk niet te wit/zwart: met krimpkous maakt men geen absoluut totaal stijve verbinding, zelfs met geen 30 lagen. Men maakt enkel een iets stijvere verbinding.

Plaats reactie