Ook een Sidewinder heeft zijn grenzen

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
Frits
Contacteer:

Ook een Sidewinder heeft zijn grenzen

Bericht door Frits » 10 sep 2020, 19:49

Bij het starten van een nieuwe print zag ik dat het bed niet opwarmde. Oh. Oh. Ja, een foutmelding dus.
Opnieuw gestart..... weer fout. :?

USB stick en bekabeling nagelopen en daar kwam ik iets vreemds tegen bij de hotbed kabel.

Afbeelding

Bij die rode pijltjes knikt die beschermmantel altijd tijdens de Y beweging. Dat vond ik al niet zo'n sterk punt, maar wilde gewoon afwachten tot het echt een probleem zou blijken te zijn.
Vandaag dus. Na een kleine 3 maanden en enkele duizenden bewegingen gaf X-1 er de brui aan.

KABELBREUK!

Afbeelding

Leuk bedacht die beschermmantel, maar zoiets buigt niet, maar knikt en dan al snel altijd op de zelfde plaats. Dan kun je er op wachten tot de beschermde draden kapot gaan.
Even wat verder opengebogen en het was wel duidelijk. Beide rode draden zijn gebroken de zwarte was nog wel heel.
Gelukkig was het buiten de kast en kan ik de boel repareren zonder mijn garantiezegel te verbreken.
Even doorknippen en voorlopig een drievoudig kroonsteentje er tussen zetten tot ik een betere permanente oplossing weet.
Zo'n kroonsteentje heb ik wel in huis.

Afbeelding

Maar er school nog een addertje onder gras. De zwarte draad bleek geen draad te zijn maar een twee-aderige kabel.
Die gaat natuurlijk naar de sensor. Alleen nu de vraag of die misschien richtinggevoelig is. Beide aders zijn namelijk rood.
Ach, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, maakt het niets uit welke aan welke ader (in die zwarte kabel dus) zit.

Afbeelding

Dat inmiddels gevonden handige 3-voudige kroonsteentje gaat hem niet worden, want die ragdunne draadjes klem je daar niet in vast.
Eerst maar een bedenken hoe ik dit permanent zal gaan verbeteren.

X-1 staat even op non-actief.
De oplossing van het probleem volgt binnenkort in dit theater. :)
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7
Artillery Sidewinder X-1 v5

wim62
Moderator
Contacteer:

Re: Ook een Sidewinder heeft zijn grenzen

Bericht door wim62 » 10 sep 2020, 20:37

Kan gebeuren , chineese kabels zijn niet zo best , meestal van die harde kabels .
Je kan ze aan mekaar solderen met een krimpkous erom heen .
Maar het beste is dat je de kabels vervang voor silicone kabels , die zijn en blijven soepel .
Of contact met de leverancier opnemen .
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame .

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 10 sep 2020, 21:08

Die knikkende kous ga ik vervangen door een fraaie kabelrups en waarschijnlijk zal ik de draden vervangen door teflon draad en het kabeltje nog wat verlengen. Dat was al aan de korte kant. Even wachten op die kabelrups, maar die kan hier morgen al zijn. :D
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

René
Contacteer:

Bericht door René » 10 sep 2020, 21:18

Deze versie van mantel (dat zwarte ding) heb ik nog nooit gezien.
Nou vandaag dan op jouw foto's.
Het lijkt wel een pijp i.p.v. een geweven kous.
Mijn advies, verwijder deze pijp/kous in zijn geheel.
Bundel de vrijgekomen kabels met een aantal tie-wraps.
En de Y kabel(s) gaan een eeuwigheid mee.
Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 sep 2020, 21:37

Je kan toch ook vervangen met een goede kwaliteit PET sleeve? Die goedkope Chinese variant staat eigenlijk garant voor ellende. Met een goede PET sleeve krijg je echt geen gebroken mantel
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

Big Fat Mama
Contacteer:

Bericht door Big Fat Mama » 10 sep 2020, 21:44

Graag raad ik aan om de draden/kabels langer te maken, zodat ze minder krom gaan staan; en de verbindingen te solderen maar dan wel met minstens twee lagen krimpkous eromheen. Misschien is het een idee om draad te gebruiken zoals aangeboden voor meetsnoeren: erg soepel, en de isolatie is ook soepel en ook nog eens warmtebestendig.

@hierboven: wat in de taal van Shakespeare "sleeve" heet, dat noemen we alhier gewoonlijk "kous". althans in deze context.

En ik zie niks mis met het gebruik van zulke geweven kabelkous, wel integendeel: mijn eigen Ender 5 gebruikt het volop en het werkt prima; maar daar is het dan ook allemaal erg ruim bemeten, zoals het volgens mij ook behoort.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 10 sep 2020, 21:59

Oké houden we het op de term kous. Die heb je los (zonder slangetje) en in vlamwerend. Op de foto's denk ik de vlamwerende variant te herkennen en die kan je alleen met ruime bochten gebruiken. Daarom lijkt het mij beter om de vlamwerende voor de veel soepeler standaard kous te vervangen
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 10 sep 2020, 22:41

Met die kous is op zich niks mis, als hij maar strak passend om de draden had gezeten. Door de ruimte in de kous gaat hij knikken en dan buigen de draden te veel op een plek. Gevolg:Draadbreuk.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 10 sep 2020, 23:42

Gewoon nieuwe draden, even lang, en dan een kabelrups of drag chain.
Overigen moet die ook de juiste lengte hebben en de juiste ondersteuning.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 11 sep 2020, 00:00

Big Fat Mama schreef:
10 sep 2020, 21:44
Graag raad ik aan om de draden/kabels langer te maken, zodat ze minder krom gaan staan; en de verbindingen te solderen maar dan wel met minstens twee lagen krimpkous eromheen. Misschien is het een idee om draad te gebruiken zoals aangeboden voor meetsnoeren: erg soepel, en de isolatie is ook soepel en ook nog eens warmtebestendig.
Solderen van bewegende/buigende draden zou ik niet aanbevelen, dat is vragen om een nieuwe kabelbreuk. Dit komt doordat je door het solderen een stuk massieve draad creëert welke uiteindelijk door vermoeiing breekt (zoals eigenlijk elke kabelbreuk ontstaat).
Deze breuk zal dan voornamelijk optreden vlak naast de soldering doordat de draad daar ineens wel weer kan buigen waardoor de draad op dat punt zal gaan knikken.

Ik zou inderdaad kijken naar fijnaderige flexibele draad.
En let er ook op dat de buigradius (ook bij een kabelrups) niet te klein is voor de gebruikte draad, anders breekt deze alsnog vrij snel. Beter een te grote bocht dan een te kleine, des te minder snel ontstaat er een kabelbreuk :).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8
Bezig met zelfbouwproject

Plaats reactie