los verwarmingselement voor nozzle

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
Plaats reactie
Janosik
Contacteer:

los verwarmingselement voor nozzle

Bericht door Janosik » 28 jun 2020, 22:05

Ik heb een Creality CP-01 (3-in-1) gekocht, en ik ben er maar zeer matig tevreden over!
Zo is het bvb zéér moeilijk om het bed te levelen.
Toen ik onmiddellijk na een eerste print (die goed verlopen was) een tweede wou doen, kraste de nozzle over de glasplaat waardoor die beschadigd raakte.
Ik merkte dat de nozzle wel zeer beweeglijk in de printkop zat.
Één an ander even open gevezen, en toen zag ik dit: https://youtu.be/OHXJAU7QrqU
Mijn vraag: is het normaal dat dat verwarmingselement gewoon los in de printkop zit?

Rob52
Contacteer:

Re: los verwarmingselement voor nozzle

Bericht door Rob52 » 28 jun 2020, 23:24

Nee dat is niet normaal. Er zijn verschillende manieren van opbouw. Ik ken deze niet specifiek, maar ik zou zeggen dat er een inbusschroefje of gewoon schroefje los is gekomen waarmee de throat vast zou moeten zitten. Zo kan ook de teflon tube niet goed aansluiten en voor doorvoerproblemen zorgen. En wat je zelf al ervaren hebt is dat de hoogte tot het bed nooit stabiel is. Moet dus gewoon vastzitten.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Janosik
Contacteer:

Bericht door Janosik » 29 jun 2020, 00:06

Dat dacht ik dus ook al!!!
Rob52 schreef:
28 jun 2020, 23:24
... maar ik zou zeggen dat er een inbusschroefje of gewoon schroefje los is gekomen waarmee de throat vast zou moeten zitten.
Op seconde 3 in het filmpje zie je 2 gaten (1 boven en 1 onder het gat voor de nozzle) die volgens mij bedoeld zijn om dat element vast te zetten. Alleen... aan de andere kant zijn er in de printkop GEEN overeenkomende schroefgaten!
Verder zie ik ook echt geen enkele andere mogelijkheid om dat element vast te zetten.
Rob52 schreef:
28 jun 2020, 23:24
... Zo kan ook de teflon tube niet goed aansluiten en voor doorvoerproblemen zorgen.
Ik weet niet zeker of het dit is wat je bedoelt, maar inderdaad... Na amper 10 test-prints heb ik al 2 keer 'het boeltje' aan de E-stepper moeten vrij maken, en da's echt een behoorlijke klus!

Ik ga ga eens contact opnemen met de verkoper en/of fabrikant en hun reactie afwachten, maar ik vrees dat dit toestel 'back to sender' zal gaan!

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 jun 2020, 09:16

Janosik schreef:
29 jun 2020, 00:06
Ik weet niet zeker of het dit is wat je bedoelt, maar inderdaad... Na amper 10 test-prints heb ik al 2 keer 'het boeltje' aan de E-stepper moeten vrij maken, en da's echt een behoorlijke klus!
Nee, dat is een foutje van mij. Ik dacht dat je een bowden extruder had, maar het is een direct extruder.

Die 2 gaten zijn denk ik om het heatblok te fixeren in de goede stand, maar of dat ook voor deze printer geldt durf ik niet te zeggen. Soms zie je montage van het heatbok waar 2 extra schroeven in zitten.

Ik denk dat de montage/fixering van de heatbreak / throat achter de koelplaat van de ventilator zit die je op de video aan de linkerzijde ziet. Daarvoor zul je dus die ventilator en het koelblokje even moeten verwijderen.

Ook al is het dan mogelijk niet geheel compleet, ik denk dat je met een beetje fantasie het ding toch wel goed in elkaar moet kunnen krijgen zonder hem retour afzender te moeten sturen. Kwestie van logisch denken. Enige dat dan nog roet in het eten kan gooien is wanneer het een schroefje is met een maat die je niet even om de hoek bij de ijzerwarenwinkel kunt kopen, zoals een M2 inbusje bijvoorbeeld. Dat soort dingen heb ik dus al maanden geleden op voorhand bij Ali gekocht omdat voor te zijn.

Waarschijnlijk heb je een constructie zoals het rechtse op het onderstaande plaatje. Die kan op 2 manieren zijn bevestigd. De eerste is met schroefdraad aan de throat, maar dat is bij jouw niet het geval aangezien je hem op en neer kunt halen. En het is ook zichtbaar op je video als het korte gladde buisje. De andere manier is dat hij is bevestigd met 1, maar meestal met 2 M2 inbusschroefjes die in dit plaatje ergens aan de onzichtbare achterzijde tussen de koelribben zitten.

Afbeelding

Hieronder een voorbeeld van een dual extruder met 1 nozzle waarbij de schroefjes om de throats vast te zetten aan de achterzijde zitten. In dit geval dus dubbel uitgevoerd. Als die dus niet vastgeschroefd zitten valt het heatblock er uit.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

René
Contacteer:

Bericht door René » 29 jun 2020, 12:33

Deze wordt in de regel vastgezet met een inbus.
Om te kunnen zien of dat bij dit blok ook zo is zul je hem moeten demonteren.
Verwijder de fan, en kijk of je aan de onderkant van het koelblok een inbus ziet zitten.
Niet, verwijder dan het koelblok.
Je kunt eventueel ook in het gaatje waar het het blok ingaat kijken of je daar een horizontaal gaatje ziet.

Heb even een afb. gemaakt zoals het er uit zou moeten zien. (denk ik)

Afbeelding

René
Ender 3 P en Anet A6 nooit afgemaakt. Ben nu zelf een printer aan het ontwerpen en ga die bouwen.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 29 jun 2020, 14:54

Ja wat Rene zegt! (En Rob schrijft het ook al!)
Jan weet je zeker dat je die twee gaten moet gebruiken???
Als je in het gat kijkt waar je het verwarmingselement hebt losgetrokken,
Zit er IN dat gat dan nergens een kleiner gaatje met schroefdraad???
Uiteraard waar je het verwarmingselement mee moet vast zetten!
Kan mij niet voorstellen dat er niet zo iets is, moet gewoon wel!

VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Janosik
Contacteer:

Bericht door Janosik » 29 jun 2020, 18:11

Jullie hebben het helemaal goed :!: Afbeelding
De foto is wat onscherp, maar het is wel degelijk een inbus-boutje om het verwarmingselement vast te zetten.

Nadien heb ik gezien dat je er ook aan kan zonder de fan te verwijderen:
Afbeelding

Het levelen gaat nu stukken makkelijker 8-)

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 29 jun 2020, 22:09

Mooi gevonden joh. Een ongeluk zit wel vaker in een klein hoekje. :)
Blender/DesignSparkM/Freecad
Artillery Sidewinder X-1

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 30 jun 2020, 13:55

Ja inderdaad HEEL klein hoekje,
Nu hopen dat je niet te veel schade hebt!
Of aan glas Of Nozzle.

Succes met…..
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Plaats reactie