Wat Voor een 3D Printer?

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
Plaats reactie
energydrank
Contacteer:

Wat Voor een 3D Printer?

Bericht door energydrank » 15 okt 2018, 12:44

Beste leden,

na zelf een klein beetje rond te hebben gekeken kwam ik uiteindelijk op een 3D Printer uit waarvan ik niet 100% zeker ben hoe en wat.
Het gaat hier om de (Creality Ender-3 maar vroeg mij af of dit een beetje een goeie printer is?
Volgens de reviews is dit de beste onder 300 euro, wat ook mijn Prijs ongeveer is.
dus mijn vraag aan jullie was of dit een beetje een goeie printer is voor de prijs of dat ik beter kan wachten, nog wat meer geld op kan sparen en uiteindelijk een iets duurdere kan halen.
Het gaat hier om mijn allereerste 3D Printer(over het in elkaar zetten maak ik me niet zo heel druk, ik ben heel technisch aangelegt :p)
Zoals ik dus al zei ligt mijn Budget ongeveer rond de 300 euro en ga ik hem voornamelijk gebruiken als hobby om wat leuke dingetjes te printen en dingen te fixen rondom het huis en dat soort dingetjes.

Ik Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
VrGr. Energydrank

Edit: na een klein tijdje iets verder kijken dan mn neus lang is heb ik ook nog de Creality Ender-3 Pro Gevonden welke lijkt alsof dit de net iets duurdere broer is van de Creality Ender 3 is en dus ook wat beter lijkt mij.

welke van deze 2 zou ik het beste kunnen kopen of is er een andere voor rond de 300 Euro die ik beter zou kunnen kopen?
Slecht voor je gezondheid, en je portomonnee!

Venturi
Contacteer:

Re: Wat Voor een 3D Printer?

Bericht door Venturi » 15 okt 2018, 13:23

Hallo Energydrank,

Er zijn denk ik maar weinig mensen die hier een goed antwoord op kunnen geven. De meeste gebruikers waarschijnlijk maar ervaring hebben met 1 of 2 typen printers. Ik print zelf met de Prusa I3MK2(zelfbouw) naar volle tevredenheid.

Een ''goede'' printer is natuurlijk al een onduidelijke definitie? Zijn er specifieke eigenschappen waar je naar op zoek bent? Speciaal type polymeer/nauwkeurigheid/printsnelheid? Wat ik wel weet is dat duurder niet per definitie altijd beter is.

Ik verwacht dat bijna alle printers tegenwoordig wel goed kunnen printen. YouTube heeft uitstekende ''product review'' filmpjes.
Alle printers kosten wel tijd voor een mooi print resultaat. Voor instructie om mooie prints te krijgen kan ik Kaphaaks YouTube uitleg aanraden.

Tip: ik zie dat je twee typen creality enders-3 bekijkt. Maar in het 2de geval met de Creality Ender-3 Pro kan ik wel zeggen dat het magnetische bed een echte toevoeging is. Ik heb het namelijk zelf niet en het losmaken van een project kan voor een hoop frustratie zorgen.

Gr.
Venturi
  • Prusa I3 zelfbouw MK2
  • Solidworks fanatic

energydrank
Contacteer:

Bericht door energydrank » 15 okt 2018, 13:31

Hallo Venturi,

Super Bedankt voor het snelle antwoord!
Ik zie zeker zelf ook in dat een "goede" printer een beetje een onduidelijke definitie kan geven haha.
Voor zover ik zelf nu bekend ben met 3D printen leek het mij een prima printertje om te gebruiken als starter printer, ik ben ook niet echt opzoek naar een Speciaal type polymeer of nauwkeurigheid/printsnelheid.
Het is voornamelijk gewoon wat hobby printen wat ik ga doen, dus dat de printer bijvoorbeeld een dingetje print terwijl ik nog wat leuk zit te pingelen op mn gitaar of naar school ben ofzo.

ook zag ik dat Bij de Creality Ender-3 Pro het volgende staan:

* Verbeterde mechanische eigenschappen door een degelijke 40x40 aluminium extrusieprofiel voor de Y-basis
* Hoge kwaliteit voeding
* C-MAG magnetisch printbed met verwijderbare en flexibele sheet
* Verbeterde MK10 extruder met minder kans op verstoppingen

Dus dit helpt ook al bij het afwegen tussen de 2 haha,
Mijn gedachten zitten nu al 95% naar de Ender-3 Pro

Groetjes energydrank

AVS
Contacteer:

Bericht door AVS » 15 okt 2018, 14:21

Wat je wel hebt met de "wat goedkopere" printers is dat de kwaliteiot wat achterblijft.
Dat is ook wel logisch want een printer, neem bv een originele Prusa I3Mk3 kost je al rond de 700 a 800 euro.
Dus er zullen consessies gedaan zijn om de printer goedkoper te maken.

Vaak is het frame wat minder stabiel.
Vaak hebben de assen wat speling
en over het algemeen is de kwaliteit van de materialen een stuk minder dan de duurdere varianten.

Toch wil dat niet zeggen dat je met een goedkopere printer niet uit de voeten kan.

Als ik mijzelf even als voorbeeld neem.
Ik ben begonnen met een Sunhokey Prusa I3 machine van rond de 400 euro.
Echt de printjes waren super slecht en eigenlijk niks klopte.
Over de tijd heen heb ik gewoon een aantal zaken langzamerhand opgewaardeerd.
Eerst het instabiele acrylaat frame vervangen voor een stalen frame
Veel onderdelen zelf geprint waardoor ik uiteindelijk alle speling over elke as heb kunnen wegwerken.
Nieuw moederbord op 32 bit 84Mhz waardoor ik met 4 extrtuders kan printen ipv eentje.
En nu sinds kort de printer om aan het zetten naar een combi van 3d printen en cnc machine voor licht frees en graveerwerk.
Kortom, op de stappenmotors na is niks meer origineel aan de printer. Alles is al een x vervangen en opgewaardeerd.
Maar dat ding print super en erg betrouwbaar in de kwaliteit van de prints.

Tuurlijk heeft alles in sommige gevallen wel wat extra kosten met zich meegebracht. Maar alles rustig aan en dan merk je het niet zo erg.

Dus koop de printer waar je je goed bij voelt en je kunt hem altijd nog verbeteren.

Zoals de printer nu is
Afbeelding

Zoals ik hem kocht 4 jaar geleden
Afbeelding

Nog eentje voor de fun
Afbeelding
Prusa i3 P3Steel versie - Ultratronics mainboard - MK4due firmware

Venturi
Contacteer:

Bericht door Venturi » 15 okt 2018, 14:59

Hallo Energydrank,

Ik heb de specificaties voor je nagelopen van de Creality Ender-3 Pro, voor de prijs die ze bieden is het een hele nette printer. Ik denk dat je er veel plezier van gaat beleven. Wel zou ik niet via bol.com kopen maar via een andere website. (als je via banggood of andere importsites koopt, houd dan wel rekening met een naheffing op de invoertax.) Dan kan je de printer nog net wat goedkoper krijgen.

Gr. Venturi
  • Prusa I3 zelfbouw MK2
  • Solidworks fanatic

energydrank
Contacteer:

Bericht door energydrank » 15 okt 2018, 15:45

Hallo Venturi en AVS,

Dankjulliewel voor de reacties!
ik heb wat reviews opgezocht op youtube en voor wat ik heb gezien is het inderdaad een redelijke printer voor beginners.
Uiteraard zal ik wat meer onderzoek gaan doen naar verschillende websites waar ik ze kan kopen om een wat zachter prijsje te vinden.
Ook vindt ik de printers die AVS heeft staan er echt heel vet uitzien en vooral de tips zijn erg welkom!

Mijn gedachten zijn nu inderdaad wel erover uit dat ik voor de Creality Ender-3 Pro ga en dit mijn begin printer gaat worden!
Helaas ga ik volgende week voor school beginnen met stage en ga hiervoor naar Engeland en ben pas in februari terug, maar ik zal dan zeker weer terug komen en even laten weten hoe het gaat met mijn avonturen in de 3D Printer wereld!

Groetjes,
Energydrank

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 15 okt 2018, 20:03

Ik lees een hoop goede dingen over de Ender 3 op veel pagina's.
Afgaande op die verhalen erover van de mensen die hem hebben, helemaal geen verkeerde machine.
Gr, Ton.

energydrank
Contacteer:

Bericht door energydrank » 15 okt 2018, 21:22

ik heb inderdaad ook nog geen Slechte dingen gehoort over De Ender 3, ik ben er dus vrijwel zeker van dat ik deze ga halen(als ik eenmaal terug ben van mn reisje engeland :P)

energydrank
Contacteer:

Bericht door energydrank » 16 okt 2018, 10:43

ik heb alvast stiekem een beetje rondgekeken naar een mooie prijs en nou zag ik de printer staan voor maar 205 euro, als iemand nog een printertje zoekt voor niet al teveel geld HIER

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 16 okt 2018, 12:10

Mooi prijsje idd, daar kun je zelf haast niet voor bouwen.
Zeker niet als je alle moeite en stress meereken.
Gr, Ton.

Plaats reactie