Mijn printer eindelijk ook binnen

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
kaphaak
Contacteer:

Re: Mijn printer eindelijk ook binnen

Bericht door kaphaak » 15 apr 2018, 09:42

Deel 7 is nu ook te bewonderen, ofwel het heatbed en de PSU. Als het om de bouw van de printer gaat dan is er nog maar één deel te gaan en wel het kabel management en het aansluiten van de elektronica. Daarna komen er nog films over de (zoals Prusa dat noemt) Preflight Check en de kalibratie wat mij betreft. In de tussentijd moet ik ook nog ergens de nozzle vervangen en het schoentje te plaatsen dat de warmte gaat binnen houden. Ik moet even kijken of dat nog voor de preflight check kan of pas erna. (ik moet de nozzle kunnen verhitten om hem te kunnen vervangen, als de printer na aanzetten meteen uit zichzelf begint met preflight check dan kan het er pas na, anders zou het er voor moeten kunnen)

Groet Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 15 apr 2018, 19:30

De eigenlijke bouw zit erop, deel 8 van de video zal zo meteen zichtbaar zijn op youtube. Wat overblijft zijn denk ik 2 of 3 video's, om te beginnen is dat de Preflight check en in die video probeer ik ook de nozzle te vervangen en het rubber schoentje te plaatsen om de warmte binnen boord te houden. De tweede video is wat mij betreft, als alles werkt natuurlijk, het kalibreren van wat zaken. En de derde misschien een eerste echte print opstarten en het resultaat ervan. In elk geval komt hier nummer 8.

Tot aan dit moment is de bouwtijd ca. 8 uur geweest dus dat is niet slecht maar nu moet het nog werken.

Groet Ronald.

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 15 apr 2018, 21:56

Zo eindelijk is hij up en running. Aanvankelijk was er een probleem met de heatbed thermistor die niet werkte, bij uitvoerige controle bleek op het Einsyboard een pinnetje waar de stekker overheen moet vallen niet recht te zitten waardoor hij niet in de stekker terecht kwam. Voorzichtig in vorm gebogen en alles weer aangesloten. Inmiddels eerste testprint gedaan na alle zelftests van de printer en dat is al aardig goed alleen de bovenzijde van het object dus achterste deel van voren gezien is wat minder maar daar ga ik natuurlijk nog naar kijken en bovendien moet hij nog gekalibreerd worden. Harde nozzle en schoentje zitten er ook op dus ik ben voor nu tevreden. Preflight video komt morgen.

Groet Ronald.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 15 apr 2018, 22:49

Hallo Ronald,

Doe jezelf een lol en doe dat heen en weer schuiven van het heated bed niet meer zo snel.
Op het moment dat je dat doet zal de Y as motor als dynamo gaan werken,
Dus wat gebeurd er dan.
Dan gaat er stroom terug naar de elektronica.
Gelukkig kan die elektronica best wel wat hebben maar het is er zo niet voor bedoeld!
Als je dit TE veel TE lang TE snel zou doen kun je misschien die elektronica toch stuk maken,
EN DAT willen we niet!!!

Je kunt het als het goed is wel doen, maar dan zachtjes.

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 15 apr 2018, 23:28

Ok Rob zal er op letten.

Groet Ronald.

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 16 apr 2018, 10:47

De Preflight Check Video:

Groet Ronald.

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 18 apr 2018, 07:44

En dan, jullie zullen wel blij zijn, de laatste video uit de serie. Het afstellen van de extruder en de extrusion. Onder de video vermeldt ik de website die ik heb gebruikt.

Ik gebruik de volgende website als basis https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Heb overigens alleen wat moeten veranderen aan de extruder niet aan de extrusion.

Groet Ronald.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 18 apr 2018, 14:41

Ik had al tevreden geweest met 19,80MM (20MM)
En zoals jij het hebt ingevoerd zo heb ik dat ik Marlin direct gedaan.
Nu achter af kan ik het (als het goed is!) ook via het LCD schermpje doen.
(maar blijf er angstvalig van af!)
Ik ben al blij met de manier zoals ie nu print!
Maar ik heb meegekeken en ja ik kan mij helemaal vinden in de manier zoals je het gedaan hebt!
Petje af!

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 18 apr 2018, 22:25

Bijna klaar: vanavond begonnen met het fijn afstemmen van de Z as, ook wel genoemd de Live Z adjust. Volgens het handboek zou de uiteindelijke waarde moeten liggen rond de -1.000 mm. (afstand van nozzle van bed) In de handleiding stond een plaatje hoe het filament eruit moest zien als het geprint werd. echter met het blote oog was dit niet echt te zien. Dus een alternatieve methode bedacht.

Plaatje ontworpen van ruwweg 5 bij 5 cm met een zijde halfrond zodat we hoeken en rondingen hebben en een dikte 1mm zodat een laag of nodig is om het te printen. Vervolgens begonnen met dit plaatje te printen op een waarde van -0.500 en dan 0.550 en dan 0.600 enz. Vervolgens kijken wat het resultaat van bovenlaag, maar nog belangrijker onderlaag is. Want zoals bekend, neem ik aan, wordt de kwaliteit van een print o.a. voor een belangrijk deel bepaald door de eerste geprinte laag.

Hierbij de eerste twee foto's van de bovenzijde van de eerste vijf waarden -0.500 tm -0.700 en de onderzijde Eerste foto is bovenzijde, tweede foto onderzijde en de waardes zijn van links naar rechts.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste paar plaatjes wilden om te beginnen niet op het bed blijven en de kwaliteit van onderkant en bovenkant is belabberd, pas vanaf -0.700 wordt het ietsje beter.

De twee volgende foto's zijn de hogere waardes, dus vanaf -0.750 tm -1.000, de eerste foto is de bovenzijde, de tweede foto de onderzijde.

Afbeelding

Afbeelding

De prints van bovenzijde en onderzijde worden steeds beter met de beste waardes op -0.900 en -0.950 de laatste van -1.000 geeft problemen aan de onderkant en dat komt omdat hij duidelijk te hard op het bed gedrukt wordt en gaat dus te ver.
De -0.950 is duidelijk ook moeilijker van het bed af te krijgen t.o.v. de -0.900 versie. In elk geval blijkt dat zowel de toplaag maar ook de onderlaag (je kunt erop schaatsen zo glad is ie) bij deze twee waardes -0.900 en -0.950 verreweg het beste zijn.

Vanavond verder geen tijd meer maar morgen ga ik nog één stapje verder want dan ga ik ze dus printen op de volgende waardes:

-0.910
-0.920
-0.930
-0.940

Daaruit ga ik dan de beste kiezen en die waarde ga ik definitief in de printer instellen. Wat ik ermee bereik? Goede hechting aan het bed, dus geen warping. Mooie toplaag van de print en mooie eerste laag dus fraaie onderzijde van de print.

Groet Ronald.

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 19 apr 2018, 21:37

Zo inmiddels is mijn ideale z as waarde vastgesteld op -0.930 en daarmee heb ik een 2 bij 2 cm xyz kubus geprint en dat gemeten. De uitslag: x as 19,93 mm, y as 19,92 mm en z as 19,96 mm ik laat het hierbij want de afwijking is dus tussen de 0,4 en 0,2 %, ik doe het ervoor.

Groet Ronald

Plaats reactie