Zelfbouw printer.

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Ballegooijen
Contacteer:

Zelfbouw printer.

Bericht door Ballegooijen » 30 nov 2017, 16:41

Hallo,
Ik ben hier nieuw dus zal me eerst even voorstellen. Ik ben Johan, 62 jaar en hobbyist. Vorig jaar heb ik een CNC portaalfrees gebouwd en op dit moment ben ik bezig om een 3D printer te bouwen. Ik probeerde wat foto's te plaatsen maar dat lukt nog niet dus doe ik het maar via Postimage. Straks moet de printer gaan draaien en zal ik ongetwijfeld de nodige vragen gaan krijgen. De reden dat ik me hier op het forum heb aangemeld is dan ook om de nodige antwoorden te krijgen. Ik hoop dat dit gaat lukken.
https://postimg.org/gallery/28cydjx7e/

Groet,
Johan

Ballegooijen
Contacteer:

Re: Zelfbouw printer.

Bericht door Ballegooijen » 30 nov 2017, 17:13

Eigenlijk heb ik toch direct al een vraag:
Ik ga straks het printbed afstellen maar hoeveel ruimte moet er zitten tussen de printkop en het bed?? Mijn eigen gedachte is dat dit de ingestelde dikte van de eerste printlaag is. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 30 nov 2017, 19:32

Hoi Johan.

Normaal gesproken is dat de ruimte van ongeveer 2 a4 vellen en die moet je dan met enige weerstand kunnen schuiven tussen printbed en nozzle. Als je te ver van het printbed zit zal je print niet blijven zitten en raakt hij los of zal hij gaan warpen. Als je er te dicht op zit zul je de print maar heel moeilijk los kunnen krijgen en loop je het risico dat de nozzle je printbed sloopt. Het ligt dus best gevoelig. Het kan allemaal iets anders worden door de materiaal van je printbed en of je PLA (meestgebruikt) of een ander materiaal als ABS gebruikt. Bij ABS worden vaak nog allerlei extra materialen op het printbed gebruikt als schilderstape of kapton of lijmstick en ga zo maar door maar die twee vellen a4 is zo ongeveer de richtlijn.

Groet Ronald.

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Bericht door Gdk3dfilamenten » 01 dec 2017, 12:55

Heej,

leuk te horen, en zo te zien aan de foto's te zien ziet er ook uit als een degelijke printer!

De afstand is inderdaad hetzelfde als de algemene laagdikte (iets van 150micron).

Zelf werk ik niet met papiertjes, maar kijk ik bij de skirt (dun lijntje om het hele object) of hij overal goed gaat.
Als je geen materiaal eruit ziet komen, zit hij er (veel) te dicht op, als het een los draadje op het bed legt staat hij er te ver vanaf.
als hij netjes aan het bed blijft plakken, en ook aan de onderkant alles opvult, staat hij goed.

Dit is ook een kwestie van ervaring opdoen;)

In sofware staat vaak dat de eerste laag dikker is dan de overige lagen, dit is om te zorgen dat de 1e laag netjes helemaal dicht wordt geprint, en dus ook goed blijft plakken.

groetjes, Ewoud
http://www.goedkope3dfilamenten.nl

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 02 dec 2017, 13:37

leuk, Hallo Johan en welkom!
.
Bed level
https://www.youtube.com/watch?v=ED1Gxvw2Rmw
Rechts van dit filmpje staan er nog een paar. (YouTube is je vriend, daar kun je alles terug vinden!)
Als je strakjes je warme bed gaat plaatsen en op de vier hoekjes een veertje plaatst -
Gebruik dan niet te slappe veertjes zodat je bed kan gaan schudden tijdens het printen.
En draai eerst het bed een stuk naar het onder liggende frame zodat er al wat spanning op staat.
Ik zelf heb rubbertjes met ringetjes ter isolatie.(maar is een andere soort printer, Prusa I3)
Bij jou schud de printer waarschijnlijk minder!
.
De printer het ziet er goed uit, lekker stevig (er is iedere keer een MAAR!)
Ik vind eerlijk gezegd dat hangende bed niet zo mooi,
Het werkt waarschijnlijk wel maar geef mij maar twee(2) Z motoren.
En voor de rest.
weet ik niet zo veel van dit principe printer, ik neem aan dat je een beetje links en rechts afkijkt?
https://www.youtube.com/watch?v=n2jM6v3 ... tiwvvRGCzw
en ja kan nog wel allerlei dingetjes verzinnen en commentaar geven maar hier staat ook maar een –
rommelige zelfbouw Prusa I3 (twee trouwens)
je begrijpt wel het is niet om lelijk te doen maar find het fijn als je strakjes een mooi print neerzet!

Ik wens je HEEL veel succes met……
(kom je strakjes nog vertellen hoe het gaat?) ben nieuwsgierig!
Groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

Ballegooijen
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 02 dec 2017, 20:43

Heren, dank voor jullie op- en aanmerkingen. Ik hou van positieve feedback want daar kun je iets mee.
Het verwarmde bed heb ik er inmiddels ook opzitten alsmede de home sensoren. Gisteren ook een 1e print gemaakt. Is niet helemaal super maar voor de 1e keer moet het er maar mee door. Halverwege de 4 opstaande pootjes is er een verschuiving maar ik weet niet of dit komt door dat ik aan de printer zat te rommelen of dat er een probleem was. Ik ga dat zien bij de volgende print.
Hierbij nogmaals de link naar het fotoalbum: https://postimg.org/gallery/28cydjx7e/

Afbeelding

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 04 dec 2017, 15:12

Nouhouwww Johan,

Dat ziet er al goed uit voor een eerste print! ( gefeliciteerd! )
Verschoven pootjes ja het licht er aan wat je gedaan hebt natuurlijk!
Ik ga het voor de zekerheid toch wel even zeggen.
Heb je de Aluminium tandriemschijf GT2 de inbusschroefjes wel goed aangedraaid op de motor?
(is een veel gemaakte fout!)
En zitten de GT2 tandriemen wel strak genoeg (lijkt van wel!) maar ik gooi er maar een paar op!
.
Kan je warme bed niet heen en weer schudden? Als je het bed beet pakt, blijft het dan stijf?
Denk niet dat dat het is ook.
.
Misschien de software de slicer,
lijkt me ook niet het probleem maar je zult even een proef print kunnen doen.
Thingiverse is je beste vriend:
https://www.thingiverse.com/search/page ... 556644d8cc

https://www.thingiverse.com/search/page ... 5561273ae3

misschien als ik het goed ziet ietsjes meer plastic extruden wat heb je Cura, of Repetier Host of…….

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

Ballegooijen
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 04 dec 2017, 15:37

misschien als ik het goed ziet ietsjes meer plastic extruden wat heb je Cura, of Repetier Host of……
Ik ben nog een beetje aan het zoeken wat het beste c.q. gemakkelijkste programma is voor mij. Ik gebruik nu Slic3r en Cura een beetje door elkaar. Beide hebben wel wat maar ik heb nog geen keuze kunnen maken. Voor het aansturen van de printer gebruik ik Pronterface. Ik heb net een Raspberry binnen die ik wil gaan gebruiken voor de "afstandbediening" zodat ik mijn laptop er niet altijd aan hoef te hangen.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 05 dec 2017, 10:18

Hallo Johan,

Zelf ben ik niet zo’n software gigant maar ik heb Repetier op een laptop staan,
En HAD een oude Cura op mijn PC maar heb een nieuwe SSD schijf en staat geen 3D software nog op.
Cura is denk ik ietsjes makkelijker maar Repetier daar ging het ook lekker mee.
Slic3r heb ik in het begin ook gehad ook daar geen klachten over.
Ik denk dat veel mensen Cura gebruiken.
Raspberry ik heb er hier ook eentje liggen maar kan er niet zo goed mee omgaan moet ik eerlijk zeggen!
(software zucht!)
Ik maak nu veel gebruik van Arduino en Ramps 1.4 met zo’n groot LCD schermpje en groot SD kaartje.
Alhoewel eerlijk gezegd ben ik momenteel niet erg actief met 3D…
MAAR!
Ik heb mij ook zitten bedenken bij een maatje ging het ook nog al eens fout,
Maar toen hij zijn laptop afgesloten heeft en ook met SD kaartje is gaan werken ging het goed!
(als ik dit verhaaltje goed van hem(Westcoastam) heb begrepen!!!) ik dacht van wel!
Proberen kan nooit geen kwaad maar dan moet je dus ook een
Arduino en Ramps 1.4 met zo’n groot LCD schermpje met SD reader hebben.

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 05 dec 2017, 10:31

Printen vanaf een aangesloten computer is altijd tricky, hij kan in een slaapstand vallen of door andere onderhuidse programma's even wat haperen wat je dan zult gaan terugzien in de print. Vandaar dat veel mensen printen vanaf een SD kaart of zoals ik doe Astroprint gebruiken. (maar Octorpint is ook een mogelijkheid en wat ik nog niet kende Pronterface)

Overigens Rob in het geval van bijvoorbeeld Astroprint is een Raspberry Pi een relatief makkie. Het is een kwestie van de image die je bij Astroprint kunt downloaden erop zetten, zorgen dat de Pi op Wifi zit (nog het moelijkste) en een account aanmaken bij astroprint en je print vanuit je wifi netwerk. Als dat uitvalt zal dat natuurlijk ook problemen geven. (heb ik echter nog niet gehad) grote voordeel echter, ik heb er een webcam van 10 euro op aangesloten en ik kan de printer monitoren vanuit de huiskamer zonder vaak te moeten gaan kijken en als extra je kunt leuke time lapses maken.

Ik gebruik op het moment met astroprint (geïntegreerd) Cura al kun je daar ook voor Slic3r kiezen maar ik hoor ook erg veel goeds over Simplyfi3D maar ja de prijs, ik dacht 170 euro vindt ik wel erg hoog. De kwaliteit moet wel erg goed zijn wil de prijs dat kunnen rechtvaardigen maar wie weet als ik ooit een geldauto tegenkom :).

Groet Ronald.

Plaats reactie