Zelfbouw printer.

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Ballegooijen
Contacteer:

Zelfbouw printer.

Bericht door Ballegooijen » 30 nov 2017, 16:41

Hallo,
Ik ben hier nieuw dus zal me eerst even voorstellen. Ik ben Johan, 62 jaar en hobbyist. Vorig jaar heb ik een CNC portaalfrees gebouwd en op dit moment ben ik bezig om een 3D printer te bouwen. Ik probeerde wat foto's te plaatsen maar dat lukt nog niet dus doe ik het maar via Postimage. Straks moet de printer gaan draaien en zal ik ongetwijfeld de nodige vragen gaan krijgen. De reden dat ik me hier op het forum heb aangemeld is dan ook om de nodige antwoorden te krijgen. Ik hoop dat dit gaat lukken.
https://postimg.org/gallery/28cydjx7e/

Groet,
Johan

Ballegooijen
Contacteer:

Re: Zelfbouw printer.

Bericht door Ballegooijen » 30 nov 2017, 17:13

Eigenlijk heb ik toch direct al een vraag:
Ik ga straks het printbed afstellen maar hoeveel ruimte moet er zitten tussen de printkop en het bed?? Mijn eigen gedachte is dat dit de ingestelde dikte van de eerste printlaag is. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 30 nov 2017, 19:32

Hoi Johan.

Normaal gesproken is dat de ruimte van ongeveer 2 a4 vellen en die moet je dan met enige weerstand kunnen schuiven tussen printbed en nozzle. Als je te ver van het printbed zit zal je print niet blijven zitten en raakt hij los of zal hij gaan warpen. Als je er te dicht op zit zul je de print maar heel moeilijk los kunnen krijgen en loop je het risico dat de nozzle je printbed sloopt. Het ligt dus best gevoelig. Het kan allemaal iets anders worden door de materiaal van je printbed en of je PLA (meestgebruikt) of een ander materiaal als ABS gebruikt. Bij ABS worden vaak nog allerlei extra materialen op het printbed gebruikt als schilderstape of kapton of lijmstick en ga zo maar door maar die twee vellen a4 is zo ongeveer de richtlijn.

Groet Ronald.

Gdk3dfilamenten
Contacteer: