Velleman vertex K8400 2 koppen

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
Plaats reactie
Lander56
Contacteer:

Velleman vertex K8400 2 koppen

Bericht door Lander56 » 04 feb 2017, 14:25

Hallo iedereen, ik ben Lander nieuw en beginner in de 3D print wereld, ik ben de trotse eigenaar van een Vertex K8400 van Velleman met twee koppen. Ik heb deze printer gekocht als bouwpakket en in ongeveer 4 dagen in elkaar gezet. De instructies op de site van Velleman zijn prima en volledig in woord en beeld.
Na het monteren van de printer enkele proefprints gedraaid en dit ging wonderwel zeer vlot, alleen had ik problemen met de uitlijning van de tweede linker print kop deze kwam namelijk 0,2 mm lager dan de rechter printkop met als gevolg dat de linker kop soms de rechterprint lostrok van het printbed. Dit probleem heb ik tot nu toe niet of toch maar gedeeltelijk kunnen op lossen. Een voor mij passende oplossing is van dit probleem is enkel gebruik maken van de twee koppen als ik een twee kleuren print maak en van kleur veranderen op de rechterkop alleen.
Nog een terugkerend probleem bij twee koppen na gebruik was het steeds moeten afkuisen van de printkop(pen) met een papieren zakdoekje wanneer deze nog warm zijn anders bijna met garantie het losduwen van de print. Nu werk ik voorlopig met een kop (de rechter) voor een kleuren prints.

Patrisio
Contacteer:

Re: Velleman vertex K8400 2 koppen

Bericht door Patrisio » 06 feb 2017, 21:11

Volgens mij lees ik hier een twee tal problemen.
De eerste is dat je hoogte verschil heb zitten tussen de beide extruders en dan in dit geval de hoogte van de printkoppen.
Kun je de extruders afstellen? door bijvoorbeeld iets los te nemen waarbij de kop extruder verstellen kan door de spuit mond in hoogte te veranderen? Probeer dit eerst eens. Er is ook nog een andere manier welke te verhelpen is in de firmware. Maar dit moet dan omgerekend worden aangezien de firmware op dit gebied werkt met stappen.

Tweede wat ik lees. Je hebt dat er bij niet gebruik van de printerkop filament uit de extruder stroomt? Zo ja dit noemen we in 3d printer land oozing (als je dat zo schrijft). op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Maar bij verwisselen van printer kop midden in een werkstuk dat je aan het printen bent is dit niet handig. Ook dit is op te lossen. Kijk eens in je slicer naar Retraction. Dit kun je bij Slic3r vinden bij Printer settings. Daar moet je even de extruder aanklikken. Hier kan je een aantal zaken instellen. Waardoor de extruder bij wisselen van kop of andere zaken het filament terug trekt.
Ik weet niet of de printer dit dan ook doet wanneer hij helemaal klaar is met het te printen werkstuk.

Succes.

Lander56
Contacteer:

Re: Velleman vertex K8400 2 koppen

Bericht door Lander56 » 08 feb 2017, 14:18

Hallo Patricio, bedankt voor de reactie. De koppen in hoogte verstellen kan niet, toch niet mechanisch, het enigste wat ik heb kunnen doen is de linker kop (spuitmond) in de draaibank plaatsen en 0,2 mm afdraaien dit heeft mijn probleem gedeeltelijk opgelost. Nu rest er nog het probleem van het uitstromen van het filament als ik met twee kleuren gelijker tijd werk geeft dit geen of nauwelijks problemen, het is enkel als ik afwisselend links en rechts werk en ik vergeet de printkop(en) te kuisen dit soms voor problemen zorgt. In de firmware rommelen durf ik (nog) niet. Ik werk met de bijgeleverde software Repetier Host en slice met curaEngine ingesteld voor de Vertex K8400. Ik ga dus eens in de firmware kijken hoe ik dit zou kunnen oplossen. Ik laat iets weten.
Lander56

Plaats reactie