filament probleem

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
Plaats reactie
Wdalen
Contacteer:

filament probleem

Bericht door Wdalen » 31 jul 2020, 19:53

Beste mensen,

Na vele dagen klooien met het levelen van het bed met een BT-touch was ik met behulp van jullie wee toe aan het printen. Na de eerste print stopte de toevoer van filament. Gezocht naar een oplossing op Internet en die dacht ik gevonden te hebben. Een test figuurtje werd heel goed geprint. Maar bij aanvang van het volgende figuur kwam er geen filament meer uit de nozzle. Alles bij de nozzle en de heater losgemaakt. Daar bleek een enorme klodder filament te zitten. Alles ook daar schoongemaakt en een nieuwe nozzle erin gezet en de bowden vervangen met de twee aansluitngen.
Maar helaas... de toevoer blijft kennelijk toch afgesloten. Vandaar mijn vragen:
- kan die heater nog vuil zijn aan de binnenkant? Hoe krijg ik die schoon?
- kan er toch iets mis zijn met de extruder?

Op jullie forum gezocht maar toch niet echt iets gevonden.
Zie foto: veer is de eerste print die stopte omdat er geen filament meer kwam. De kat printte ik na alles opnieuw ingesteld te hebben.
Bij het volgende project was er geen aanvoer meer.
Afbeelding

3Dwim
Contacteer:

Re: filament probleem

Bericht door 3Dwim » 31 jul 2020, 20:18

Wat gebeurd er na een print ?
Hoe ver wordt de draad terug getrokken ?

Als dat te ver is dan duurt het te lang voordat er weer druk opgebouwd is in de printkop.
Ik laat Big Red de draad helemaal uit de kop terug halen. De kop koelt snel af en dan kan je de draad weer niet oprollen en opbergen.

Wat je verder niet verteld of beter laat zien is hoe je de kop in elkaar zet.

Er bestaat geen binnenkant van een heater.
Je hebt een messing blok, een verwarmingselement, een temperatuur voeler, dat is het.
In het messing blok draai je de nozzle en draadeind/aansluiting richting koelelement/bowden.
Dat vervangen heeft totaal geen zin.

Als er niets uitkomt kijk je of de extrudermotor draait, of eer draad in de bowdentube zit.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 31 jul 2020, 21:04

Ik denk toch het Ender verstoppingsprobleem dat al vaker besproken is. Klik.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Wdalen
Contacteer:

Bericht door Wdalen » 02 aug 2020, 10:05

bedankt Rob, ik ga verder met die link
ik kon eerst niets vinden

Wdalen
Contacteer:

Bericht door Wdalen » 02 aug 2020, 14:11

Ik kom toch maar even terug. Heb de andere onderwerpen doorgelezen en uitgevoerd. Maar tot nu toe geen goed resultaat. Ook heb ik alles weer schoongemaakt en het filament loopt weer. Ook al zijn er regelmatig krulletjes.

Mijn vraag: kan het zijn dat de waarden van de z as instellingen steeds wisselen? Ik heb ze ingesteld met het menu op de printer en met pronterface. Ik gebruik weer het stappenplan van Wim. Maar toch heb ik deze resultaten na zeker 10/12 keer intellen:

Afbeelding

Dit is de basis van die xyz Kubus. Niet echt best. Bijstelling of opnieuw instellen haalt tot nu toe niets uit.
Ik weet niet wat ik fout doe.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 02 aug 2020, 14:57

Heb je geen babystepping op je display? gewoon tijdens het begin van het printen dubbelkikken op de draaiknop en dan met kleine stapjes corrigeren tot het filament gaat plakken, daarna store settings klikken in het menu.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208,MKS TFT35 display

Plaats reactie